Visoke cene goriva i troškovi sprovođenja transportnih aktivnosti i nedostatak vozača – to su glavni razlozi zbog kojih je toliko važno “efikasno koristiti raspoložive materijalne resurse i zaposlene” – tvrdi poslanik Mihal Jaroš. On u interpelaciji sa Ministarstvom infrastrukture pita da li je planirano da se teška teretna vozila ukupne dužine veće od 18,75 m presele u Poljsku. Odgovor je upravo izašao.
Podsjetimo, – danas je u Poljskoj dozvoljeno kretanje zglobnog vozila maksimalne dužine 16,5 m ili kombinacije vozila (motorno vozilo i poluprikolica) dužine do 18,75 m.
Ovo se odnosi na odredbe utvrđene u Uredbi ministra infrastrukture iz 2002. godine i Direktivi Saveta EU 96/53/EZ iz 1996. godine.
U nekim zemljama EU, međutim, duže kombinacije mogu da rade pod određenim uslovima. Michał Jaros spominje Švedsku, Dansku, Holandiju, Češku, Portugal i Španiju. On pita da li ministarstvo radi na uvođenju propisa koji omogućavaju promene dimenzija vozila koja su primljena u saobraćaj na poljskim putevima.
Benefiti i negativne posledice
Kao odgovor, Rafał Weber, državni sekretar ministra infrastrukture, priznao je da je u ministarstvu trenutno u toku analitički rad na ovom pitanju. Uzimaju u obzir, m.in iskustvo zemalja u kojima se koriste takozvani Gigalineri, odnosno vozila dužine 25,25 m.
Rezultati ove analize biće korišćeni kasnije ove godine, tokom planirane diskusije sa Evropskom komisijom o reviziji pomenute Direktive EU.
Rafał Weber je, međutim, smirio emocije. On podseća da je pored neupitnih prednosti korišćenja gigalinera (povećanje zapremine transportovanog tereta za 56%, smanjenje potrošnje goriva do 15% po toni kilometra, smanjenje izduvnih gasova i potrebnog osoblja), potrebno obratiti pažnju i na negativne posledice.
To su pre svega parametri nekih raskrsnica i tunela, sprečavajući kretanje tako dugih vozila i stvarajući pretnju drugim učesnicima u saobraćaju (čiji primer može biti duži manevar preticanja).
Duže, dakle teže
Ali to nije sve. Da bi se u potpunosti iskoristio potencijal dužih vozila, treba povećati i njihovu dozvoljenu bruto težinu vozila. I to pokreće još jedan problem – ubrzanu degradaciju putne infrastrukture.
Ova prijetnja je posebno važna u uslovima naše zemlje, gdje je – na šta ukazuju podaci dobijeni od Instituta za istraživanje puteva i mostova – samo oko 70 posto javne nacionalne putne mreže prilagođeno prometu vozila dozvoljene ukupne težine 40 tona” – podsjeća Weber u odgovoru na interpelaciju.
Takođe se procenjuje da će prolazak takvih vozila dovesti do skraćenja perioda bezbednog rada čak 6/<> objekata na nacionalnim putevima, a zabranjen je u slučaju <>% objekata niže klase.
Državni sekretar je takođe dodao da će omogućavanje oko 75 odsto objekata putne infrastrukture u Poljskoj da upravljaju takvim vozilima predstavljati značajnu pretnju za izgradnju ovih objekata.
Stoga, Ministarstvo infrastrukture smatra da će efikasno korišćenje gigalinera biti moguće samo ako se stvore međunarodni transportni koridori, prilagođeni zahtevima ovih vozila.
Izvor: https://trans.info/pl/gigalinery-w-polsce-ofni-336296