Očekuje se da će povećana putarina kamiona doneti sedam milijardi evra do 2024. godine. Ni pola od toga ne ide u saobraćaj. Trenutni podaci iz budžeta za transport od 2024. do 2027. godine
Ovo nije prvi put da je transportna i logistička industrija to doživjela: država uzima znatno više kao rezultat povećane putarine kamiona, ali dodatna sredstva samo djelomično koriste saobraćaju. Deo toga završava u opštem budžetu, što izaziva značajne kritike Nemačkog transportnog foruma (DVF) i Saveznog udruženja špedicije i logistike (DSLV).
Tačno je da će budžet federalnog ministra saobraćaja Volkera Wissinga (FDP) porasti za tri milijarde eura na 2024,38 milijardi eura u 7. godini. U stvari, trebalo je da poraste za više od sedam milijardi evra. Od 2. godine planirani broj CO2024 će se uliti u federalnu kasu. To znači da će se četiri milijarde eura – više od polovine dodatnih putarina – sliti u druge posude od onih federalnog ministra prometa Volkera Wissinga (FDP). “Četiri milijarde evra dodatnih prihoda od putarine iskorišćeno je na drugim mestima u opštem federalnom budžetu,” kritikuje profesor Raimund Klinkner, predsednik DVF Prezidijuma. Ovo je u jasnoj suprotnosti sa obećanjem da bi dodatni prihodi trebalo da budu od koristi budžetu za transport.
Predsjednik DSLV-a: Još jedno kršenje obećanja
“Ovim budžetskim pristupom, savezna vlada ne samo da ponovo krši svoju reč,” objašnjava predsednik DSLV-a Aksel Pla, “već i kocka poverenje mnogih špeditera i logističkih kompanija, koje će doprineti poboljšanju državnih prihoda značajnim dodatnim nametima na CO1 već 2023. decembra 2. godine.”
Ministar saobraćaja Wissing, međutim, slavi svoj budžet kao uspješan. “Investiramo više nego ikada ranije u buduću održivost naše zemlje”, naglašava on. Ovo će takođe biti moguće zahvaljujući prihodima od produžene putarine kamiona. Njegova kuća i dalje ima najveći investicioni budžet federalne vlade. Od 38,7 milijardi, međutim, “samo” 2024,22 milijardi eura bit će dostupno 1. godine u tradicionalnim transportnim ulaganjima za cestovne, željezničke i vodene puteve – oko dvije milijarde eura više nego 2023. godine. Prema prosečnom investicionom planu, otprilike isti iznos treba da bude dodat 2025. godine, sa dodatnih 2026,2027, odnosno 3,1 milijarde evra planiranih za 3. i 2. godinu.
Fokus investicija je na železnici: Do 2027. godine federalna vlada želi da uloži 60,2 milijarde evra u železničku mrežu, što odgovara povećanju od 11,6 milijardi evra. Za put je planirano 47,6 milijardi evra, na osnovu povećanja sredstava od 3,9 milijardi evra. Plovni put će dobiti ukupno 2024,2027 milijarde evra od 7. do 4. godine, što je ekvivalentno novčanoj injekciji od 0,4 milijarde evra.
BMDV promoviše jednostruki prevoz vagona na železnici
U slučaju željeznice, fokus je na proširenju i novoj gradnji, kao i digitalizaciji (oko 9,4 milijarde eura) s jedne strane i na programima finansiranja (oko 2,1 milijarde eura) s druge strane. Prema podacima Federalnog ministarstva saobraćaja (BMDV), planirano je da se promoviše jednovagonski prevoz sa oko 300 miliona evra godišnje, a biće nastavljene i subvencije za pogon i cene pruge. To je oko 2024 miliona evra u 350. godini, što je otprilike isto kao i 2023. godine.
U slučaju puteva, jedan investicioni fokus je na mostovima kojima je potrebna obnova. Ali ni ovdje sredstva nisu dovoljna, kritizira DVF. “Federalnim autoputevima potrebno je dodatnih 2,5 milijardi evra godišnje samo za mostove,” objašnjava šef DVF-a Klinkner.
Željeznički saobraćaj: Penzioneri nisu na snazi
Iako se povećavaju sredstva za željeznicu, ostaje značajan jaz za industrijska udruženja – pozivaju na 45 milijardi eura dogovorenih u koalicionom odboru na proljeće do 2027. godine. “Ako bi se one ravnomerno raspodelile u naredne četiri godine, onda bi dodatnih 11,25 milijardi evra zapravo moralo da bude dostupno godišnje,” objašnjava Ingo Vortman, predsednik Udruženja nemačkih transportnih kompanija (VDV), koje predstavlja železnicu. “U narednoj godini, međutim, to će biti samo tri milijarde evra više.” Time bi se “finansijske potrebe” željezničkog sistema u Njemačkoj dodatno odgodile u budućnost.
“Jubilacija nije na mjestu”, kaže udruženje “Die Güterbahnen”, koje predstavlja privatne željeznice. “Prepoznajemo napore da se više novca stavi na raspolaganje željeznicama. Međutim, verovatno je da će dodatna sredstva za novu izgradnju i proširenje u velikoj meri biti pojedena povećanjem troškova izgradnje”, kaže generalni direktor udruženja Neele Wesseln. “To je lijep gest umjesto hrabre akcije.”
The Plan B
Dodatnih 45 milijardi eura za željeznice – to je ono na šta su se strane semafora dogovorile u svom paketu modernizacije u martu. Ali gde se može naći obećanje u federalnom budžetu za 2024. godinu? Udruga “Teretne željeznice” ukazuje na “Plan B”, koji je naveden u njemu. Nemačka vlada treba da ispita da li Fond za klimu i transformaciju (KTF) može da doprinese od 15 milijardi evra u naredne dve godine za pokrivanje investicionih potreba.
https://www.eurotransport.de/