IRU se pridružio Evropskoj komisiji i industrijskim liderima na Strateškom dijalogu o budućnosti evropske automobilske industrije danas, pojačavajući potrebu za realnim pristupom tranziciji čiste mobilnosti.
U raspravama na visokom nivou o budućnosti automobilske industrije EU, koje je vodio evropski komesar za klimu, neto nulu i čisti rast Wopke Hoekstra, IRU je danas upozorio da nametanje mandata za kupovinu vozila sa nultom emisijom (ZEV) privatnim operaterima riskira poremećaj lanaca snabdijevanja, povećanje troškova i usporavanje obnove voznog parka.
IRU (International Road Transport Union) nastavlja da zagovara “čistu tranziciju pogodnu za industriju” na strateškom dijalogu EU. Ova inicijativa je ključna za balansiranje dekarbonizacije transporta i očuvanja konkurentnosti transportne industrije.
Ključni aspekti IRU poziva:
✅ Postepena tranzicija – IRU se zalaže za realističan pristup, koji ne ugrožava prevoznike, već omogućava fazu prilagođavanja.
✅ Tehnološka neutralnost – Podržavaju različite vrste pogona (električni, vodonik, biogoriva) umesto forsiranja samo jednog rešenja.
✅ Investicije u infrastrukturu – Potrebno je ubrzati izgradnju punionica za alternativna goriva širom Evrope.
✅ Podrška SME sektorima – Mali i srednji prevoznici moraju imati pristup subvencijama i finansijskim podsticajima.
✅ Praktične regulative – IRU traži da propisi budu usklađeni sa realnim potrebama industrije i dostupnim tehnologijama.
Umjesto toga, IRU poziva kreatore politike da se usredotoče na dobrovoljno usvajanje, podržano pametnim poticajima, ulaganjima u infrastrukturu i raznolikim energetskim miksom, s državama članicama EU koje daju primjer kroz revizije Direktive o čistim vozilima i Direktive o javnim nabavkama.
Adekvatni finansijski poticaji prilagođeni različitim transportnim operacijama, značajna ulaganja u infrastrukturu za punjenje i punjenje gorivom i hitne nadogradnje elektroenergetske mreže EU ključni su za osiguravanje praktične i efikasne tranzicije.
Direktorica IRU-a za EU Raluca Marian je rekla: “Jasno je da države članice mogu i trebaju voditi primjerom, osiguravajući da se politike javnih nabavki usklade sa ciljevima smanjenja CO₂, a istovremeno podržavaju tržišno usvajanje čistih tehnologija.
“Javne investicije mogu igrati ključnu ulogu u smanjenju rizika obaveza privatnog sektora, pokretanju ekonomije obima, smanjenju troškova električnih vozila na baterije i stvaranju tržišnog povjerenja potrebnog za povećanje usvajanja.”
“Međutim, mora se održavati jasna razlika između javnih nabavki i privatnih investicija. Nametanje ciljeva kupovine privatnim operaterima bez neophodnih uvjeta bilo bi nesrazmjerno i neopravdano na funkcionalnom tržištu”, dodala je.
IRU poziva kreatore politike da daju prioritet razvoju infrastrukture, pametnim poticajima i diverzificiranom energetskom miksu. Trenutni nedostatak infrastrukture za punjenje i punjenje gorivom predstavlja glavnu prepreku usvajanju ZEV-a. Bez značajnog povećanja stanica za punjenje velike snage i mjesta za punjenje alternativnim gorivom, operateri voznih parkova ne mogu se prebaciti potrebnim tempom.
Finansijska održivost također ostaje ključna briga. Kamioni s nultom emisijom koštaju dva do tri puta više od konvencionalnih vozila, što otežava malim i srednjim preduzećima da nadograđuju svoje vozne parkove bez ciljane podrške. IRU poziva na usklađene poticaje širom EU, uključujući porezne olakšice, pomoć za ulaganje i pristup infrastrukturi kako bi se osigurali jednaki uvjeti za igru.
Raznolika mješavina niskougljičnih i ugljično neutralnih goriva također mora ostati dio dugoročne strategije EU. Dok električna vozila na baterije mogu biti pogodna za gradski i regionalni transport, teške operacije zahtijevaju dodatna rješenja kao što su biogoriva, biometan, e-goriva i vodik. Uravnotežen, tehnološki neutralan pristup osigurat će da svi načini prijevoza mogu učinkovito doprinijeti ciljevima dekarbonizacije EU.
Kroz IRU Green Compact, industrija već prednjači s konkretnom mapom puta za postizanje ugljične neutralnosti, pod uvjetom da postoje pravi uvjeti za omogućavanje.
IRU ostaje posvećen radu sa kreatorima politike, liderima u industriji i transportnim operaterima kako bi se razvio realističan i investicijski put ka neto nultoj emisiji. Osiguravanje regulatorne sigurnosti, finansijske podrške i spremnosti za infrastrukturu bit će ključno za pružanje održivog i konkurentnog evropskog sektora cestovnog transporta.