U planu je da će od maja 2025., otprilike 1,4 milijarde osoba iz 59 zemalja/teritorija trećih zemalja morat tražit i dobiti ETIAS autorizaciju prije putovanja u EU.ETIAS je skraćenica od European Travel Information and Authorization System.
Hrvatska je tehnički spremna za primjenu ETIAS sistema (Evropski sistem za informacije o putovanjima i odobravanje putovanja). Kao članica Šengenskog prostora od januara 2023. godine, Hrvatska ima sve potrebne tehničke kapacitete za implementaciju ovog sistema.Prema informacijama Evropske unije, ETIAS će omogućiti unapred proveru i odobravanje ulaska putnika iz trećih zemalja kojima nije potrebna viza za ulazak u Šengen.
Sistem će doprinijeti boljoj kontroli granica, povećati bezbednost i olakšati putovanje.Hrvatska, kao deo Šengenskog prostora, će koristiti ETIAS za sve posetioce koji ulaze preko njenih granica, a koji podležu ovom sistemu.
Očekuje se da će implementacija u celoj EU započeti u prvoj polovini 2025. godine, nakon što se završe sve tehničke i proceduralne pripreme na nivou EU.To je potpuno elektronski sistem koji omogućava i prati posjetioce iz zemalja kojima nije potrebna viza za ulazak u šengensku zonu. Podsjeća na američki elektronski sistem za odobrenje putovanja (ESTA), koji služi sličnoj svrsi.
Ako se ne izmijeni pravilo 90/180 dana u kontekstu ETIAS-a, to bi moglo predstavljati ozbiljan izazov, posebno za vozače iz trećih zemalja koji često putuju u Evropsku uniju u okviru svojih profesionalnih obaveza.
Zašto pravilo 90/180 može biti problematično?
- Pravilo 90/180 dana: Prema trenutnim pravilima, državljani trećih zemalja koji su oslobođeni vize (a uskoro će pod ETIAS-om trebati elektronsko odobrenje) mogu boraviti u Šengenskoj zoni maksimalno 90 dana u bilo kojem periodu od 180 dana. Ovo pravilo se primenjuje i na vozače teretnih vozila, što može ograničiti njihove radne obaveze.
- Profesionalni vozači: Vozači iz trećih zemalja često imaju višestruka putovanja unutar EU u kratkim vremenskim periodima. Pravilo 90/180 može ih prisiliti da biraju između obavljanja posla ili poštovanja pravila, što može dovesti do operativnih problema za kompanije koje zavise od međunarodnog transporta.
Kako ETIAS dodatno komplikuje situaciju?
- ETIAS uvodi dodatnu proveru i proceduru pre ulaska u EU. Iako je ovo korisno za bezbednost, ne rešava problem 90/180 dana.
- Potencijalno usko grlo nastaje jer vozači mogu dosegnuti svoj limit od 90 dana, ali zbog prirode posla nemaju fleksibilnost da čekaju dodatnih 90 dana za povratak.
Moguća rješenja:
- Izmene u pravilu 90/180 za profesionalne vozače:
- EU bi mogla uvesti posebne izuzetke za profesionalne vozače i transportne radnike, omogućavajući im duži boravak unutar Šengenskog prostora bez narušavanja pravila.
- Postoje inicijative za prilagođavanje ovog pravila kako bi se omogućio neometan transport robe, s obzirom na ključnu ulogu vozača iz trećih zemalja.
- Digitalne radne dozvole:
- Razmatranje uvođenja digitalnih dozvola za vozače koje omogućavaju duži boravak u EU u specifične svrhe, ali sa ograničenjem na profesionalne aktivnosti.
- Kategorija specifična za vozače u okviru ETIAS-a:
- ETIAS bi mogao imati posebne olakšice za vozače, uključujući fleksibilnije vreme boravka u EU.
Šta dalje?
- Potrebna je intenzivnija saradnja između zemalja EU i trećih zemalja, posebno u transportnom sektoru, kako bi se izbegla potencijalna logistička kriza.
- Poslodavci i međunarodna udruženja transporta, poput IRU-a, mogli bi vršiti pritisak na zakonodavce EU da se pravila prilagode realnim potrebama industrije.
Očekujemo da se na sastanku 15.01.2025 godine u Briselu, pod pokroviteljstvom IRU i EU, te prisustvo lidera EU i zapadnog Balkana pronađe rješenje. Asocijacije su pokrenule aktivnosti za prvi kvartal LIDERI TRANSPORTNIH ASOCIJACIJA SRBIJE, TURSKE, S.MAKEDONIJE, BOSNE I HERCEGOVINE, CRNE GORE, ALBANIJE, MOLDAVIJE,…… – Klaster Logistika
POSTOJI LI ODGOVORNOST TRANSPORTNE POLITIKE U ZEMLJAMA VAN EU?
DA LI JE BOSNA I HERCEGOVINA MOGLA BOLJE PREGOVARATI O PROBLEMU 90/180?
Kako nas drugi vide i kako zaključuju po pitanjima 90/180?
Ako se problemi ne adresiraju brzo i efikasno, transportna industrija u trećim zemljama bi mogla pretrpjeti značajne gubitke, što će dugoročno uticati na cjelokupnu ekonomiju. Potrebno je snažno liderstvo, transparentnost i proaktivni pristup kako bi se izbjegle najgore posljedice.
Kombinacija loše komunikacije, nedostatka političke volje za reforme, korupcije i netransparentnosti vlasti u mnogim trećim zemljama stvara savršen “olujni scenario” koji može imati katastrofalne posledice za transportnu industriju. Evo nekoliko ključnih problema koji doprinose mogućem egzodusu transportnih kapaciteta:
1. Nedostatak prilagođenih politika i reformi
- Neusklađenost sa EU standardima: Mnoge treće zemlje nisu preduzele korake za olakšanje poslovanja u skladu sa novim pravilima EU, uključujući ETIAS i druge standarde.
- Neadekvatni pregovori: Vlasti ne uspevaju da pregovaraju o izuzecima ili olakšicama za vozače i transportne kompanije, što ih stavlja u nepovoljan položaj.
2. Korupcija i birokratija
- Otežano poslovanje: Korupcija u carinskim i graničnim službama povećava troškove i smanjuje efikasnost transportnih operacija.
- Netransparentnost: Nedostatak jasnih pravila i transparentnih procesa otežava poslovanje kompanijama iz trećih zemalja.
3. Posledice za transportnu industriju
- Egzodus transportnih kapaciteta: Zbog nemogućnosti prilagođavanja pravilima EU, mnoge kompanije će ili zatvoriti svoje poslovanje ili preseliti svoje kapacitete u zemlje koje su članice EU ili imaju povoljnije uslove.
- Gubitak radne snage: Vozači iz trećih zemalja, suočeni s ograničenjima i neregularnim uslovima rada, mogu potražiti stabilnije poslove unutar EU.
4. Uticaj na ekonomiju trećih zemalja
- Rast troškova logistike: Ograničavanje transportnih kapaciteta vodi do povećanja troškova transporta i cena robe.
- Ekonomski gubitak: Smanjenje konkurentnosti na međunarodnom tržištu direktno utiče na izvoz i ekonomski razvoj.
5. Šta se može učiniti?
- Saradnja sa EU: Vlasti trećih zemalja moraju prepoznati važnost saradnje sa EU kako bi obezbedile izuzetke ili specifične režime za svoje vozače i kompanije.
- Digitalizacija i transparentnost: Uvođenje digitalnih rešenja poput e-CMR protokola za transportnu dokumentaciju može smanjiti birokratske prepreke i korupciju.
- Podrška kompanijama: Vlade treba da pruže finansijsku i tehničku podršku kompanijama kako bi se uskladile s EU pravilima.
ETIAS će se koristiti u poslovne i turističke svrhe, a također će omogućiti ljudima da posjećuju zemlje Šengena iz medicinskih i tranzitnih razloga. Osim toga, to će biti obavezno građanima trećih zemalja za posjet svim zemljama Šengena.
Međutim, osim što će putovanje učiniti sigurnijim, ETIAS ovlaštenje će također pomoći zemljama EU i svim putnicima na sljedeće načine:
- Smanjite procedure i vrijeme prijave
- Poboljšati upravljanje granicama zemalja EU
- Pomozite u otkrivanju i smanjenju kriminala i terorizma
- Sprečiti neregularnu migraciju
- Ojačati politiku liberalizacije viznog režima EU
Oni koji žele dobiti ETIAS odobrenje morat će slijediti ove korake:
- Popunit ETIAS obrazac za prijavu .
- Pošaljite prijavu.
- Platite ETIAS naknadu .
- Sačekajte potvrdu.
Nakon predanog zahtjeva bit će vam odobren ETIAS ako je ono što ste popunili na obrascu za prijavu tačno i ako ispunjavate uslove i niste rizični za ETIAS. Očekuje se da će cijela ova procedura biti završena za samo nekoliko minuta.
ETIAS će koštati 7 eura a važit će 3 godine ako u tom periodu ne mijenjate pasoš. Naknade se primjenjuju na odrasle između 18 i 70 godina.
Maloljetnici i stariji putnici (stariji od 70 godina) neće morati plaćati nikakve naknade. Odmah nakon što izvršite plaćanje, ETIAS autorizacija će početi s obradom.