Evropa
Nova ADR pravila
ADR konvencija o prevozu opasne robe obično se revidira svake dve godine. Početkom 2023. godine ovi propisi su ažurirani. Ovo su najznačajnije promjene:
• Obaveza imenovanja ADR konsultanta
Od 1. januara 2023. godine, kompanije koje deluju isključivo kao emiteri moraju imenovati savjetnika – konsultanta za bezbednost. Obaveza se odnosi i na preduzeća koja vrše povremene pošiljke ili male količine robe i/ili opasnog otpada.
– Automatski aparati za gašenje požara i toplotna zaštita
Obaveza automatskog gašenja požara u prostoru motora i toplotne zaštite proširena je i na industrijska vozila koja prevoze određene zapaljive tečnosti i gasove, posebno na vozila kategorije FL za masovni prevoz (u prošlosti je oprema bila obavezna samo na vozilima kategorije EX/III).
Procjena težine transportovanog ADR otpada
Često, u slučaju transporta otpada, informacije o količini transportovanog ADR otpada se procenjuju i označavaju kao pretpostavljena vrednost.
Prema ADR 2023, ako nije moguće izmeriti tačnu količinu otpada na mestu utovara, može se proceniti u sledećim slučajevima pod sledećim uslovima:
- u slučaju ambalaže, transportni dokument mora biti praćen popisom paketa u kojima se navodi vrsta i nominalni volumen,
- za kontejnere, procjena se temelji na njihovoj nominalnoj zapremini i drugim dostupnim informacijama (npr. vrsta otpada, prosječna gustoća, stepen punjenja),
- U slučaju vakuumskih rezervoara, procena je opravdana (npr. na osnovu procene koju je dao pošiljalac ili oprema vozila).
Proširenje šengenskog prostora
Važna informacija za vozače i prevoznike svakako je činjenica da je Hrvatska ušla u šengensku zonu. Od 1. januara 2023. godine Hrvatska je punopravna članica i šengenskog prostora i eurozone. U praksi to znači da na nekim hrvatskim granicama neće biti kontrola.
Austrija
– Promjene u pošiljkama otpada
Prema novim propisima, od 1. januara 2023. godine prevoz otpada biće prebačen na železnicu. Otpad težak više od 10 tona preko 300 km više se neće prevoziti kamionima, već vozovima ili drugim vidovima transporta sa ekvivalentnim ili nižim zagađenjem ili potencijalom gasova sa efektom staklene bašte (npr. pogon gorivih ćelija ili elektromotor).
Izuzetak je kada voz nije u mogućnosti da obezbedi adekvatan kapacitet ili dolazak i polazak do/od najbližih utovarnih tačaka traje 25% ili duže od samog drumskog saobraćaja, izveštava Austrijska privredna komora.
– Povećanje putarine
Savezno ministarstvo za zaštitu klime u Austriji objavilo je 6. decembra 2023. Troškovi infrastrukture procijenjeni su korištenjem Indeksa potrošačkih cijena (CPI) na 2,8%. Početkom ove godine stopa putarine u klasi Euro 6 porasla je za 4%. Ostale tarife su povećane sa 2,29 na 2,8 odsto.
– Više prijava blokira
Vlada Tirola objavila je kalendar doziranja saobraćaja za prvu polovinu 2023. godine. U prvoj polovini 2023. godine blok provjere će se vršiti čak 24 puta – za usporedbu, u istom periodu prošle godine ta ograničenja su primijenjena 21 put.
Podsjetimo, ograničenje saobraćaja na autoputu A12 Inntal na području njemačko-austrijskog graničnog prielaza Kufstein/Kiefersfelden u južnom smjeru odvija se od 5 sati. Obično traje do podneva, uzrokujući kilometre kamionskih redova na njemačkoj strani. Ispod su datumi prijave koje su vlasti Tirola planirale za prvu polovinu 2023. godine:
9.januar (ponedeljak),
6. februar (ponedjeljak),
13. februar (ponedjeljak),
20. februar (ponedjeljak),
27. februar (ponedjeljak),
6. mart (ponedjeljak),
13. mart (ponedjeljak),
26. april (sreda),
27. april (četvrtak),
2. maj (utorak),
15. maj (ponedjeljak),
16. maj (utorak),
17. maj (sreda),
19. maj (petak),
26. maj (petak),
27. maj (subota),
30. maj (utorak),
31. maj (sreda),
1. juna (četvrtak),
3. juna (subota),
5. juna (ponedeljak),
6. juna (utorak),
7. juna (sreda),
9. juni (petak).
Francuska
U Francuskoj će cijene putarine biti ažurirane u februaru 2023. godine. Stopa putarine na glavnim mrežama autoputeva povećaće se u proseku za 4,75 odsto. od 1. februara. Povećanje će varirati od 4,5 do 5,07 odsto u zavisnosti od broja osovina, prema menadžeru autoputa APRR (Autoroutes Paris-Rhin-Rhône). Što se tiče autoputeva Sanef (kompanija autoputeva na severu i istoku Francuske), primenjivaće se povećanje između 4,62 i 4,81 odsto. Prema podacima transportnog portala transportinfo.fr, cijene će povećati upravitelje tunela – ATMB (Autoroutes et Tunnel du Mont Blanc) za 5,39 posto, a SFTRF (La Société Française du Tunnel Routier de Fréjus) – za 6,33 posto.
Španija
– Promjene u putarinama
Španske stope putarine ažuriraju se svake godine prema CPI (indeks potrošačkih cena) i ove godine se ne razlikuju. Prema španskom zakonu, koncesionari mogu dodati faktor korekcije CPI-u, što će dodatno povećati cijenu. To je slučaj sa AP-9 kojim upravlja operater Audas, koji je dodao dodatnih 1% povećanju kao kompenzaciju za rad vezan za proširenje mosta Rande i obilaznice Santiago de Compostela. Stoga, povećanje stope putarine na ovom autoputu dostiže 9 posto. (Ovo je drugi najveći porast u istoriji španske putarine.) U međuvremenu, putarine u provinciji Guipúzcoa povećane su ispod CPI-a – između 2,25 i 3,5 posto, prema koncesionaru Bideguiju. Poznato je i da jedna od autonomnih zajednica na sjeveru Španije – Baskija – uvodi sistem naplate putarine na odabranim dionicama nekih od svojih puteva. Detalji se mogu naći u našem članku na ovu temu.
– Skoro 150 novih zona niske emisije
Prema novim španskim pravilima, sve španske opštine sa više od 50.000 stanovnika (isključujući ostrvske teritorije) moraće da imaju ograničenu zonu niske emisije ili LEZ. To znači da će biti restrikcije u skoro 150 opština u Španiji. Svako gradsko vijeće moći će odlučiti kako će primijeniti ograničenja. Jedini uslov je da se kao referenca uzmu ekološke oznake, koje se zasnivaju na Euro standardu: A (bez oznake), B, C, ECO i ZERO. Pored toga, LEZ će morati da se uspostavi u gradovima sa više od 20.000 stanovnika sa takozvanim epizodama visokog zagađenja vazduha.
– Plan inspekcije transporta
Prema Nacionalnom planu inspekcije saobraćaja za 2023. godinu koji je objavilo špansko Ministarstvo saobraćaja, usluge će se fokusirati na borbu protiv kašnjenja u plaćanju, sprovođenje propisa o cijenama prevoza, poštovanje zabrane utovara i istovara, kao i hvatanje “kompanija za poštansko sanduče”.
Njemačka
– Zakon o nadzoru lanca snabdijevanja (opskrbe)
Dana 1. januara 2023. godine stupio je na snagu njemački savezni zakon koji ima za cilj da spreči kršenje ljudskih prava i ekoloških standarda u globalnim lancima snabdevanja koje su stvorile nemačke kompanije. Prema novim pravilima, od početka 2023. godine kompanije sa više od 3.000 zaposlenih moraju osigurati da njihovi dobavljači i njihovi dobavljači poštuju ljudska prava i određene ekološke i socijalne mjere.
To zauzvrat znači da se od januara 2023. godine zakon odnosi i na mala preduzeća koja, na primer, prodaju svoje proizvode velikim kompanijama koje podležu nadzoru zbog broja zaposlenih. Od 2024. godine propisi će obuhvatiti kompanije sa 1.000 ili više zaposlenih.
Stoga će se njemački propisi primjenjivati i na poljske kompanije. Nemački izvođači radova poljskih kompanija mogu od njih da zatraže informacije o kooperantima, posebno ako imaju sedište izvan Evropske unije.
– Obaveza nošenja maski u medicinskim ormarićima
Nemački standard za komplete za prvu pomoć je revidiran i primenjuje se od 1. februara 2022. godine. Prema novom standardu DIN 13164:2022, dvije medicinske maske su deo kompleta za prvu pomoć, ali postoji prelazni period do kraja januara 2023. godine. Stoga, obaveza posedovanja dve zaštitne maske (ne moraju biti FFP2 maske) neće ući do 1. februara 2023. godine. Komplet za prvu pomoć, u skladu sa DIN 13164, biće “smanjen” za jedan trouglasti šal (trenutno su dva obavezna) i preliv od 40×60 cm, koji će prestati da bude obavezan.
Cijene putarine u Nemačkoj su značajno porasle. U 2023. godini, u skladu sa izmjenama i dopunama Zakona, oni su sljedeći:
Povećanje penzija u 2023. godini | |||||
Klasa emisija | DMC i broj osovina | Trenutna cijena putarine u centima po kilometru | Cijene putarine u evrocentima po kilometru od 2023. godine | Rast u evro centima | Povećanje procenta |
Euro 6 | 7.5-11.99 t | 7,9 | 9,8 | +1,9 | +24.1% |
12-18 t | 12,6 | 14,0 | +1,4 | +11.1% | |
preko 18 t; Do 3 osovine | 16,9 | 18,1 | +1,2 | +7.1% | |
preko 18 t; od 4 osovine | 18,3 | 19,4 | +1,1 | +6.0% | |
Euro 5, EEV 1 | 7.5-11.99 t | 9,0 | 12,6 | +3,6 | +40.0% |
12-18 t | 13,7 | 17,7 | +4,0 | +29.2% | |
preko 18 t; Do 3 osovine | 18,00 | 22,1 | +4,1 | +22.8% | |
preko 18 t; od 4 osovine | 19,4 | 23,3 | +3,9 | +20.1% | |
Euro 4, Euro 3+ PMK 2 | 7.5-11.99 t | 10,1 | 14,0 | +3,9 | +38.6% |
12-18 t | 14,8 | 18,8 | +4,0 | +27.0% | |
preko 18 t; Do 3 osovine | 19,1 | 23,9 | +4,8 | +25.1% | |
preko 18 t; od 4 osovine | 20,5 | 25,8 | +5,3 | +25,9 | |
Euro 3, Euro 2+ PMK | 7.5-11.99 t | 13,4 | 17,1 | +3,7 | +27.6% |
12-18 t | 18,1 | 22,6 | +4,5 | +24.9% | |
preko 18 t; Do 3 osovine | 22,4 | 29,3 | +6,9 | +30.8% | |
preko 18 t; od 4 osovine | 23,8 | 32,0 | +8,2 | +34.5% | |
Euro 2 | 7.5-11.99 t | 14,5 | 19,6 | +5,1 | +35.2% |
12-18 t | 19,2 | 24,6 | +5,4 | +28.1% | |
preko 18 t; Do 3 osovine | 23,5 | 32,3 | +8,8 | +37.4% | |
preko 18 t; od 4 osovine | 24,9 | 35,3 | +10,4 | +41.8% | |
Euro 1, Euro 0 | 7.5-11.99 t | 15,6 | 19,7 | +4,1 | +26.3% |
12-18 t | 20,3 | 24,8 | +4,5 | +22.2% | |
preko 18 t; Do 3 osovine | 24,6 | 32,8 | +8,2 | +33.3% | |
preko 18 t; od 4 osovine | 26 | 35,8 | +9,8 | +37.7% |
– BAG ured nestaje
Od 1. januara 2023. godine, nemačka kancelarija ima ime koje odražava čitav niz zadataka koji su mu povereni. U poslednjih nekoliko godina, jasno je da su se povećali. Federalni ured za prijevoz robe, koji je osnovan 1952. godine, uglavnom su vozači kamiona i prijevoznici povezali s provjerama prijevoza robe cestom. Međutim, posljednjih godina ured je, kako uvjerava, dobio mnoge nove zadatke – m.in.:
– odgovoran je za spremnost civilnih vanrednih situacija i logističku koordinaciju svih vidova transporta u kriznim situacijama;
– upravlja projektom programa hitne pomoći za ublažavanje efekata pandemije koronavirusa (uključujući autobuski prevoz i aerodrome);
– Također promatra intermodalno tržište, a stečena znanja služe kao osnova za odluke o transportnoj politici i zakonodavnim projektima.
– Minhenska ekološka zona
Minhenska ekološka zona biće proširena na ceo Mittlerer Ring, a zabrane vožnje na dizel motore postepeno će se uvoditi od 1. februara 2023. godine. Ova zabrana se ne odnosi na dizel vozila koja ispunjavaju Euro 6/VI standard.U slučaju dizel vozila sa nižim standardima, zabrana će biti uvedena u 3 faze, a sledeća faza stupa na snagu tek kada se još uvek ne dostigne ograničenje emisije azot-dioksida u Minhenu.
Faza 1 stupa na snagu 1. februara 2023. godine i odnosi se na dizel vozila koja ispunjavaju Euro 4/IV emisione standarde i niže. Izuzeci su stanovnici, zanatlije i dostavni saobraćaj.
Ako se, uprkos implementaciji faze 1, granična vrednost azot-dioksida još uvek ne dostigne, faza 2 stupa na snagu 1. oktobra 2023. godine. Zabrana vožnje će se odnositi i na dizel vozila koja ispunjavaju Euro 5/V standard emisije izduvnih gasova.
Ujedinjeno Kraljevstvo – promjene u transportu 2023. za kompanije iz EU
Transportne kompanije iz Evropske unije početkom 2023. godine izgubiće mogućnost obavljanja nekih transportnih operacija na ostrvima. To je zbog novih propisa sadržanih u Sporazumu o trgovini i saradnji (TCA) potpisanom između Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva.
Da bi odražavala prava pristupa drumskom saobraćaju obuhvaćena TCA, Ujedinjeno Kraljevstvo uklanja iz svog nacionalnog zakonodavstva:
- pravo operatera sa sjedištem u državama članicama EU-a da obavljaju operacije kabotaže prilikom ulaska u Veliku Britaniju bez opterećenja;
- pravo operatera s poslovnim nastanom u državama članicama EU-a na obavljanje kombiniranog prijevoza (tj. određenih načina intermodalnog prijevoza u kojima se roba prevozi u istoj utovarnoj jedinici ili vozilu koristeći dva ili više načina prijevoza);
- Pravo operatera sa sjedištem u državama članicama EU-a da primaju robu u Velikoj Britaniji, a zatim putuju u zemlju koja nije članica EU-a kako bi napustili robu (tzv. “trouglasti promet”) koristeći dozvolu Zajednice.
izvor: trans.info