Inteligentni transportni sistemi (ITS) od vitalnog su značaja za povećanje bezbjednosti i hvatanje u koštac sa sve većim problemima evropske emisije i zagušenja. Oni transport mogu učiniti bezbjednijim, efikasnijim i održivijim primenom različitih informaciono-komunikacionih tehnologija na sve režime prevoza putnika i tereta. Štaviše, integracija postojećih tehnologija može da stvori nove usluge. ITS je ključan za podršku radnim mjestima i rast u sektoru transporta. Međutim, da bi bila efikasna, prozivka IZ treba da bude koherentna i pravilno koordinirana širom EU.
Evropska komisija radi sa zemljama članicama, industrijom i javnim vlastima na pronalaženju zajedničkih rešenja za razna uska grla za raspoređivanje. Kroz finansijske instrumente Evropska komisija podržava inovativne projekte u ITS-u i kroz zakonodavne instrumente obezbeđuje da se ITS dosledno valja.
U drumskom transportu, inteligentni transportni sistemi (koji se nazivaju i drumska telematika) razvijaju se više od 20 godina. Neke aplikacije su sada rasprostranjene i dobro poznate. Na primer, nekoliko miliona automobila i kamiona opremljeno je navigacionim sistemima koji su u mogućnosti da razmotre informacije o saobraćaju i putovanjima u realnom vremenu.
Zašto bi EU reagovala?
Potencijal inteligentnih transportnih sistema (ITS) može se ostvariti samo ako se njihovo raspoređivanje u Evropi razvije iz ograničenog i fragmentiranog scenarija današnjice u eu. Prekogranično raspoređivanje kontinuiranih prekograničnih službi za putne informacije i upravljanje saobraćajem ne mogu da rade države članice ako rade nezavisno jedna od druge.
Koordinisana akcija na nivou EU imaće veći efekat (npr. zajednička pravila o odgovornosti) koja vode ka velikim ekonomijama koje mogu da poguraju tržišta.
Inteligentni transportni sistemi mogu da doprinesu glavnim ciljevima transportne politike. Veze između modova, npr. javni prevoz, postaju sve važnije.
Efikasan i udoban prevoz
Zagušenje se može smanjiti kroz bolje upravljanje potražnjom i kapacitetom i biće od koristi svim korisnicima puteva. Novi sistemi pomoći i informacione usluge za vozače učiniće vožnju udobnijim iskustvom.
Primjeri:
- Dinamično upravljanje saobraćajem na osnovu podataka u realnom vremenu sa puteva, vozila, pa čak i mobilnih telefona i korišćenje simulacija poboljšaće strategije za ublažavanje zagušenja.
- Upotreba navigacionih sistema u automobilu smanjuje razdaljine koje se voze do odredišta i mogu dovesti do opuštenije i samim tim bezbednije vožnje.
Bezbjedan i siguran transport
Mada se broj poginulih na putevima smanjuje, na putevima EU svake godine ima više od 40.000 žrtava. Novi sistemi bezbjednosti vozila i pomoći vozačima mogu da intervenišu prije nego što se desi nesreća. Kako je više od 90 odsto svih nesreća uzrokovano ljudskom greškom, ovo je preko potreban razvoj događaja.
Primjeri:
- Elektronska kontrola stabilnosti (ESC) stabilizuje vozilo i sprečava kočenje. Procenjuje se da ESC smanjuje broj povređenih u nesrećama za 7-11 odsto i smanjuje smrtne slučajeve za 15-20 odsto.
- eCall automatski poziva hitne službe i prenosi podatke o lokaciji sa mesta nesreće. Tako se vreme reagovanja hitnih službi drastično smanjuje, smanjuju smrtni slučajevi na putevima za oko 5-10 odsto i rezultiraju manje teškim povredama.
- Povezane i automatizovane tehnologije vožnje značajno će poboljšati protok saobraćaja, smanjiti učestalost kritičnih situacija, optimizovati rukovanje odgovarajućim scenarijima, osloboditi se pritiska na vozače i životnu sredinu i podržati radna mesta i rast.
Čist i zakašnjenje2-smanjen transport
Postoji relativno mali broj ITS sistema i usluga koji se posebno odnose na ekološke ciljeve. Međutim, ITS može da pomogne u smanjenju emisija i uštedi energije kroz bolje upravljanje potražnjom, uključujući korišćenje punjenja puteva i upravljanja pristupom.
Primeri:
- Sa sistemima za naplatu elektronskih naknada, punjenje drumskih vozila može biti fleksibilno, na primer prema kategoriji tipa vozila i emisija. Od vitalnog je značaja da takvi sistemi budu interoperabilni preko nacionalnih granica kako bi se izbeglo stvaranje novih prepreka protoku saobraćaja.
(izvor:https://transport.ec.europa.eu/)