U četvrtak je Evropska komisija predstavila Akcioni plan za podršku automobilskoj industriji u prelasku na mobilnost sa nultom emisijom. Udruženje RAI reaguje oprezno pozitivno, ali naglašava da ne treba zaboraviti kamione, dobavljače i inovativne kompanije. Evropske industrijske organizacije takođe upozoravaju da još uvek postoji previše neizvesnosti da bi postavljeni ciljevi bili ostvarivi.
Akcioni plan sadrži mere za podsticanje inovacija, uvođenje infrastrukture za brzo punjenje kamiona i opuštanje propisa oko autonomne vožnje. Pored toga, biće više fleksibilnosti u postizanju ciljeva CO2. Prema Udruženju RAI, ovo je korak u pravom smeru, ali više pažnje treba posvetiti čitavom sektoru.

Predsednik Frits van Bruggen iz Udruženja RAI kaže: “Hitnost je jasna. Potražnja za novim vozilima opada, što nije samo ekonomski štetno, već i usporava održivost. Holandija igra vodeću ulogu kao proizvođač teških kamiona i kao programer tehnologije baterija i softvera vozila. Od suštinskog je značaja da ovi sektori imaju koristi od mera podrške. “
Kristijan Levin, izvršni direktor kompanije Scania i predsednik Odbora za komercijalna vozila ACEA, slaže se: “Imamo manje od pet godina da povećamo tržišni udeo kamiona sa nultom emisijom sa 2 na 35 procenata, dok neophodna infrastruktura još uvek nedostaje. Tranzicija može uspeti samo ako postoji ambiciozniji pristup infrastrukturi za punjenje, paritetu troškova i stimulaciji potražnje. “
Neophodna tehnološka otvorenost i realizam
Još jedna briga je tehnološki fokus planova. Evropska komisija ulaže velika sredstva u električna vozila na baterije, ali proizvođači i dobavljači pozivaju na širi pristup koji uključuje i plug-in hibridnu tehnologiju, vodonik i druga CO2-neutralna rešenja.
Matthias Zink, predsednik Evropske asocijacije dobavljača automobila (CLEPA), objašnjava: “Dobavljači su pokretačka snaga iza dekarbonizacije sektora, ali fleksibilnost je ključna za održavanje tranzicije izvodljivom. Kako možemo stvoriti regulatorni okvir koji ostaje tehnološki otvoren i omogućava hibridna i vodonična rešenja? Ovo mora biti ključni deo pregleda propisa o CO2. ”
Sektor poziva na ubrzanje i stimulaciju
Automobilska industrija poziva Evropsku komisiju da preispita propise o CO2 za laka i teška vozila do 2025. godine, uvodeći podsticaje. Povećanje AFIR ciljeva za punjenje infrastrukture, poreske olakšice i subvencije za kupovinu kamiona sa nultom emisijom neophodni su da bi se ubrzalo usvajanje, navodi industrija.
Ola Kalenius, izvršni direktor Mercedes-Benza i predsednik ACEA-e, naglašava: “Transformacija automobilske industrije je u punom jeku. Sada moramo definisati okvir koji osigurava konkurentnost EU. Prelazak na mobilnost sa nultom emisijom i zdrava evropska automobilska industrija moraju ići ruku pod ruku. O tome se ne može pregovarati. ”
Udruženje RAI i evropske industrijske organizacije pažljivo će pratiti izradu Akcionog plana. “Naredni meseci su ključni kako bi se osiguralo da ceo sektor ima koristi i da Holandija zadrži svoju snažnu poziciju”, rekao je Van Bruggen.
