Predlog Evropske komisije za reviziju Direktive EU o vozačkim dozvolama ima mnogo obećavajućih aspekata koji mogu da se pozabave hroničnim nedostatkom vozača u sektoru transporta robe. Ali to je potpuno nedovoljno kada je u pitanju mobilnost putnika.
Evropska komisija objavila je danas svoj predlog Direktive EU o vozačkim dozvolama. Industrija je željno iščekivala konkretna rešenja za jednu od najvećih pretnji za drumski transport: nedostatak vozača.
Izveštaj IRU-a o nedostatku vozača za 2022. pokazao je da u Evropi nedostaje oko 600.000 vozača i predviđa da će dostići skoro 2 miliona do 2026. s obzirom na trenutne trendove.
Predviđeno povećanje je zbog starenja populacije vozača, zajedno sa niskim udelom mladih vozača. Širom EU, samo 6% profesionalnih vozača je mlađe od 25 godina.
Minimalna starost
Revizija vozačke dozvole EU pruža mogućnost da se ukloni jedna od glavnih prepreka mladim ljudima da se pridruže profesiji: jaz između godina kada završe školu i kada im je dozvoljeno da postanu profesionalni vozači. To takođe ima potencijal da olakša pristup vozačima iz trećih zemalja tržištu EU, povećavajući skup vozača EU.
Današnji predlog je nesumnjivo razjasnio da je minimalna starosna granica za vozače kamiona 18 godina. Ovo je veliki pozitivan korak na koji je industrija drumskog transporta dugo tražila.
Komisija je takođe preporučila da se omogući 17-godišnjacima da započnu obuku uz pratnju iskusnih vozača i kroz šegrtovanje. Takav amandman nije uključen za putnički sektor.
Direktor za zastupanje IRU-a za EU Raluka Marijan rekao je: „Pozdravljamo predlog Evropske komisije da se mladim ljudima pruži prilika da postanu vozači kamiona. Ovo će mnogo doprineti smanjenju „razlike između škole i točka“.“
„Tamo gde predlog Komisije ne uspeva je u putničkom saobraćaju“, dodala je ona. „Vidimo dobro obučene muškarce i žene od 18 godina kako bezbedno voze autobuse u nekim državama članicama, dok je u mnogim drugim minimalna starost između 21 i 24 godine.
„Predlog ne postavlja 18 godina kao nedvosmislenu minimalnu starosnu dob za vožnju za autobuske usluge. Shodno tome, nije preduzela nikakve korake u rešavanju sve ozbiljnijih problema nedostatka vozača koji ometaju kolektivnu mobilnost građana EU.
Vozači iz trećih zemalja
Pozitivno je da IRU ceni što je Evropska komisija otvorena za poziv sektora da poveća broj vozača olakšavanjem pristupa profesiji iz trećih zemalja u EU.
„Predlog otvara novi put za usaglašavanje zahteva za priznavanje vozačkih dozvola izvan EU. Dok se lista zemalja i konkretni uslovi moraju dalje utvrditi na osnovu čvrstih bezbednosnih kriterijuma, već vidimo pozitivan korak u omogućavanju građanima trećih zemalja da postanu profesionalni vozači u EU i dopunjavanju fonda talenata EU“, rekao je Raluca Marijan.
https://www.iru.org/
Brisel predlaže da 17-godišnjaci mogu da voze kamion u pratnji
Evropska komisija želi da ažurira pravila kako bi dobila različite vozačke dozvole i tvrdi da bi ova mera omogućila maloletnicima da steknu iskustvo.