Studija ICCT-a upoređuje emisije gasova sa efektom staklene bašte (GHG) u električnom ciklusu, vodoniku, prirodnom gasu i dizel kamionima i autobusima u Evropi. Analiza je stoga obuhvatila i emisije gasova sa efektom staklene bašte iz proizvodnje vozila, baterija i drugih komponenti, kao i tokom njihovog održavanja i proizvodnje relevantnih goriva.
ICCT je uključio 40-tonske traktorske jedinice registrovane u EU 2021. godine. Rezultati studije ukazuju na jasan put ka dekarbonizaciji sektora. Ispostavilo se da električni kamioni na baterije mogu ponuditi najveće smanjenje emisija, čak i kada koriste prosečnu energiju mreže EU, koja nije u potpunosti obnovljiva. Oni emituju 63% manje izduvnih gasova tokom celog svog životnog ciklusa od svojih dizel kolega. Kako elektroenergetska mreža nastavlja da se dekarbonizuje, emisije e-kamiona će pasti. Studija pokazuje da će koristeći samo obnovljivu električnu energiju, e-kamioni emitovati 84 odsto manje izduvnih gasova od dizel vozila.
Studija pokazuje da se ciljevi zaštite klime u drumskom teretnom saobraćaju mogu postići samo vozilima sa električnim ili gorivim ćelijama,” rekao je Nikita Pavlenko, šef ICCT programa za gorivo.
Gorivo je najvažniji faktor u bilansu stanja
Ključni nalaz studije je da se najveći uticaj kamiona i autobusa na klimu tokom njihovog životnog veka javlja u fazi upotrebe ili potrošnje goriva, a ne u vađenju sirovina, izgradnji ili održavanju.
Problem nije u fabrici, već u putu. Visok intenzitet gasova sa efektom staklene bašte povezan sa vožnjom kamiona tokom njegovog životnog veka nadoknađuje emisije gasova sa efektom staklene bašte nastale tokom proizvodnje ili proizvodnje goriva ili energije koju troši. Naša studija razmatra neizvesnosti povezane sa doprinosom emisija u svim fazama životnog veka vozila. To pokazuje da samo električni kamioni sa baterijama i nekim električnim kamionima sa gorivim ćelijama mogu da ispune klimatske ciljeve u tom sektoru”, kaže Nikita Pavlenko.
Dodatne emisije koje bi proizašle iz proizvodnje ili proizvodnje goriva za traktore na baterije ili gorive ćelije bile bi više nego kompenzovane tokom vožnje.
Emisije gasova sa efektom staklene bašte (CO2 u gr/km) tokom životnog ciklusa kamiona od 40 tona sa prikolicom u scenarijima 2021. i 2030. godine
Kamioni sa malim potencijalom
ICCT procenjuje da je ušteda emisije gasova sa efektom staklene bašte iz fosilnog vodonika 15% u poređenju sa dizelom. Sa “zelenim” vodonikom, trebalo bi da bude moguće postići smanjenje emisija za 84%. Međutim, kamioni pogonjeni prirodnim gasom ili LNG-om mogu smanjiti emisiju gasova sa efektom staklene bašte za samo 4%. u poređenju sa dizel kolegama.
Prema autorima izveštaja, ravnoteža gasnih vozila opterećena je emisijama metana koje se javljaju tokom proizvodnje i transporta gasova. Održivi biogas mogao bi da poboljša održivost, ali ICCT pretpostavlja da održivi biometan može da pokrije samo 2% potražnje za gasom u Evropskoj uniji do 2030. godine i samo 6% do 2050. godine.
Izvor: https://trans.info/pl/elektryczne-ciezarowki-najbardziej-ekologiczne-specjalisci-obliczyli-i-porownali-calkowita-emisje-326177