Preduzeće “Željeznice Republike Srpske” će u 2024. godinu ući organizovane kao holding sa tri zavisna preduzeća – za prevoz putnika, kargo i infrastruktura, izjavio je vršilac dužnosti generalnog direktora ove kompanije Slađan Jović i istakao da je zadovoljan poslovanjem u prošloj godini.
Jović je na redovnoj godišnjoj konferenciji za novinare rekao da su “Željeznice Republike Srpske” uspješno poslovale u 2022. godini s aspekta prevoza robe i putnika, kao i smanjenja vanrednih situacija na prugama i putnim prelazima.
On očekuje da će ova godina biti rekordna za “Željeznice” kada su u pitanju ugovoreni poslovi i naveo da su za potrebe “Elektroprivrede Srbije” ugovoren četvoromjesečni prevoz 400.000 tona uglja na potezu Ploče-Zvornik, uz već postojeći transport od Prijedora do Zvornika, kao i za potrebe “Elektroprivrede Slovenije” prevoz od 10. februara iz Prijedora treba da se preveze 300.000 tona uglja.
“Juče smo produžili ugovor sa `Mitalom` , pa će tokom ove godine između 1.500.000 i 1.600.000 tona uglja prevesti za potrebe Željezare u Zenici, na potezu Prijedor-Zenica“, izjavio je Jović.
On je naveo da se Vlada Republike Srpske obavezala da za subvenciju putničkog saobraćaja i poslova infrastrukture obezbijedi 20.000.000 KM, ocijenivši taj iznos nedovoljnim da se izvrše potrebni remonti i poboljša stanje na prugama i kargo operateru.
“`Željeznice Republike Srspke` će svoje pokazatelje jasno moći predstaviti kada se izvrši konverzija duga u kapital, odnosno kako je predviđeno u kreditnom sporazumu sa Svjetskom bankom, kada se formira holding. Sigurno da će `Željeznice`, uz podršku Vlade Republike Srpske, tom konverzijom prevazići određena stanja“, izjavio je Jović i naveo da će taj proces uslijediti već u ovoj godini.
Na novinarsko pitanje o raspisanom javnom tenderu kojim bi se angažovali spoljni saradnici za popravke voznog parka, Jović je istakao da je on okvirnog karaktera i nije obavezujući, već vrsta rezervnog plana.
“To nam osigurava neku rezervu ako `Željeznice` ne mogu same da završe popravku vagona. Mi možeo da kažemo da su `Željeznice Republike Srpske` jedine u okruženju koje same sebi rade održavanje vagona, dok svi drugi operateri to čine kod trećih lica“, izjavio je Jović.
On je naveo da je kompanija zaključno sa 31. decembrom ukupno zapošljavala 1.963 radnika, od kojih je u prošloj godini zaposleno 100 na operativno-izvršnim-tehničkim poslovima, a ukazuje se potreba i za novim.
Pomoćnik generalnog direktora za ekonomske poslove Slobodan Kaurinović kaže da su “Željeznice Republike Srpske” zadržale stabilnost i likvidnost, a sve obaveze servisirale, a da će finansijski pokazatelji rada za prošlu godinu biti u skladu sa zakonom predstavljeni javnosti 28. februara, kada će biti dostavljeni APIF-u i Banjalučkoj berzi.
“Imamo određene projekcije i ako posmatramo poslovnu aktivnost `Željeznica` možemo reći da je na istom nivou kao 2021.godine“, izjavio je Kaurinović i naveo da je tokom prošle godine dva puta izvršeno usklađivanje plata sa najnižom zagarantovanom platom u Republici Srpskoj.
Vršilac dužnosti izvršnog direktora Poslova operacija Željko Radić kaže da su tokom prošle godine po osnovu prevoza putnika ostavreni prihodi od 287.349 KM, dok je 2021.godine to bilo 211.060 KM.
Kada je u pitanju prevoz roba, u prošloj godini ostvaren je prihod od 39.633.244 KM sa prevezenih 4.791.036 tona, dok u 2021.godini prihodi su iznosili 32.384.325 KM sa prevezenih 4.384.525 tona.
Vršilac dužnosti izvršnog direktora Poslova infrastrukture Dragan Zelenković kaže da je tokom prošle godine smanjen broj vanrednih događaja na putnim prelazima, i da se, uprkos brojnim preventivnim kampanjama, u 95 odsto slučajeva radilo o nepažnji vozača u drumskom saobraćaju.
Prema njegovim riječima, tokom prošle godine radilo se na redovnom održavanju infrastrukture s ciljem obezbjeđenja bezbijednosti saobraćaja i potreba kargo operatera i prevoza putnika.
Zelenković je ukazao da su neophodna ulaganja u infrastrukturu kako bi bile zadovoljene evropske norme i naveo da su u toku pregovori rehabilitaciju infrastrukture uz Koridor “Pet ce”.
“Zajedno sa resornim ministarstvom i Vladom Republike Srpske dobili smo 85.000.000 evra bespovratnih sredstava od EIB-a, ostalo su kreditna sredstva. U toku su pregovori. Očekujemo da ćemo do kraja godine možda imati i raspisan tender za izvođenje radova“, naveo je Zelenković.
On je naveo da kapitalni remonti nisu rađeni u proteklih 40 godina, izuzev pruga od Doboja do Banjaluke, odnosno od Doboja do Jošavke, gdje je vršena kompletna revitalizacija gornjeg i donjeg stroja, te postavljena nova signalizacija.
Zelenković je ukazao i na veliki broj putnih prelaza, koji nisu samo problem “Željeznica Republike Srpske” već i pripadajućih lokalnih zajednica. Srna