Tradicionalno, prve nedelje u godini su period povećanog obima i rastućih stopa pomorskog tereta. Razlog za to je upravo kineska Nova godina krajem januara ili početkom februara. Proslava ovog praznika traje nekoliko dana (do nedelju dana) i povezana je sa povećanom potrošnjom u Srednjem kraljevstvu i mnogim drugim zemljama jugoistočne Azije, u kojoj živi velika kineska manjina.
Već nekoliko nedelja pre nove godine možemo videti povećanu aktivnost fabrika u Kini, a rastuća potražnja za uvezenim proizvodima i kontejnerima povećava stope kontejnera na svim rutama. Ovako je to izgledalo u prošlosti. Ova godina je, međutim, definitivno drugačija. Novogodišnje proslave u Kini padaju 22. januara i umesto cenovnog ludila vidimo prilično … Marasmus i stagnacija
Prema analizi Baltičkog i Međunarodnog brodskog saveta (BIMCO), situacija na tržištu kontejnera je najgora za brodovlasnike u poslednjih 13 godina. Normalno, prema proračunima Saveta, stope za kontejnere kojima se rukuje u Šangaju bile su oko 12 odsto veće neposredno pre kineske Nove godine nego 10 nedelja ranije. Ove godine oni i dalje pokazuju trend opadanja.
Analiza BIMCO-a zasnovana je na kineskom indeksu kontejnerizovanog tereta (CCFI). Od februara 2022. godine, ovaj indikator je izgubio 50% svoje vrednosti. Sredinom novembra iznosio je 1.730 bodova, a do kraja godine spustio se na 1.271 bod.
Od 2011. do 2020. godine, CCFI je porastao u proseku za tri odsto između 10 nedelja pre kineske Nove godine i tri nedelje pre proslave. Najgora godina bila je 2012. godina, kada je CCFI pao za šest odsto tokom tih sedam nedelja, a najbolja godina je bila 2020. kada je porasla za osam odsto,” napisao je Nils Rasmusen, glavni pomorski analitičar u BIMCO-u.
Blizu nivoa pre pandemije
Gledajući još jedan WCI indeks kontejnera – od strane analitičke kompanije Drewry – može se vidjeti i neobična slabost za novogodišnji period. Iako je u prvoj nedelji januara ovaj indeks porastao prvi put posle 43 nedelje, ali je jedva bio za 0,7 odsto veći nego nedelju dana ranije i iznosio je 2.135 dolara. Prošle nedelje je ostao na skoro istom nivou (2.132 dolara) kao i u prvoj nedelji godine. To je za 78% manje nego pre tačno godinu dana. I čak pet puta manje od vrhunca čitanja iz septembra 2021. godine (10.377 dolara).
Sredinom novembra 2022. WCI indeks je iznosio 2.591 dolar, tako da je poslednje očitavanje za 17,7% niže. Poređenja radi, prošle godine se desilo upravo suprotno. Neposredno pre proslave Nove godine u Kini u februaru 2022. godine, WCI indeks je iznosio 9.698 dolara (uporedite ovo sa današnjim nivoom!), a krajem novembra 2021. godine iznosio je 9.193 dolara.
Vrijedno je napomenuti da je najnovije čitanje – 2.132 dolara – niže od desetogodišnjeg prosjeka od 2.694 dolara. Međutim, i dalje je iznad nivoa pre pandemije, kada je indeks bio u rasponu od 1700-1800 dolara.
Pad potražnje
Razlog za pad je nesumnjivo niska potražnja od strane kineskih potrošača. Treba imati na umu da je Kina donedavno bila podvrgnuta vrlo restriktivnoj antikovid politici i nije prošlo mnogo vremena od kada se zemlja “otvorila”. To će verovatno imati pozitivan uticaj na potražnju u narednim mesecima. S druge strane, potrošačka aktivnost u Evropi i Sjedinjenim Državama i dalje je slaba, što ima ograničavajući efekat na stope kontejnera.
Period pandemije i zaključavanja značili su da je potražnja za robom proizvedenom u Kini (m.in elektroniku) drastično porasla. Međutim, otvaranjem zapadnih ekonomija, potrošnja potrošača se prebacila sa materijalnih dobara na usluge. Međutim, 2022. godine visoka inflacija i rastući troškovi života efikasno su smanjili potražnju potrošača kako na Starom kontinentu, tako i u Sjedinjenim Državama. I to pogađa kineske proizvođače i brodovlasnike koji prevoze robu iz Azije u luke u tzv.
Glavobolja brodovlasnika
Takođe treba imati na umu da će ove i naredne godine na tržište ući velika količina transportnih kapaciteta u vidu kontejnerskih brodova koje su brodovlasnici naručili u 2021. godini na talasu buma pomorskog tereta. Sada se ova dodatna ponuda pojavljuje na oceanima u vrijeme pada potražnje, što ne sluti na dobro stope i izglede za brodovlasnike – kao što smo već napisali.
Brodovlasnici, međutim, ne mogu sebi da priušte dalje smanjenje stopa i njihov povratak na nivo pre pandemije, jer moraju da funkcionišu u potpuno drugačijoj stvarnosti nego pre 2020. godine. Prije svega, moraju se nositi sa mnogo većim troškovima – kako zaposlenim tako i operativnim – prvenstveno troškovima goriva.
izvor: https://trans.info/pl/stawki-kontenerowe-nie-rosna-przed-chinskim-nowym-rokiem-321509