Nadogradnja željeznica na Kosovu je napravila veliki korak naprijed, radovima koji su započeti u ponedeljak na željezničkoj deonici od Kosova Polja do Mitrovice. Radove na rehabilitaciji jedine međunarodne železničke veze u zemlji finansiraju Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), Evropska investiciona banka (EIB) i Evropska unija (EU).
Kada bude završena, železnička veza duga 149 kilometara povezaće Kosovo sa Srbijom na severu i Sjevernom Makedonijom na jugu. Omogućiće povećanje brzine putovanja na 100 km/h i bezbedniji prevoz putnika i tereta.Radovi će uključivati renoviranje 35 kilometara pruge i nadogradnju pet železničkih stanica, u skladu sa standardima Transevropske transportne mreže (TEN-T). Ovo je drugi projekat rehabilitacije u tri faze i prati radove koji su već u toku na deonici od granice Kosova sa Severnom Makedonijom do Kosova Polja.
Finansiranje
Investicija se finansira sa 40 miliona evra zajma EBRD-a kosovskoj nacionalnoj železničkoj kompaniji, Infrastruktura e Hekurudhave te Kosoves (Infrakos), i kreditom EIB od 42 miliona evra. Pored toga, očekuje se da će skoro polovina svih troškova projekta biti pokrivena investicionim grantom EU od oko 83 miliona evra kroz Investicioni okvir za zapadni Balkan (VBIF).
Nil Tejlor, šef EBRD za Kosovo, rekao je: „Oduševljeni smo što vidimo da Kosovo ide napred sa rehabilitacijom svoje željeznice, što je najveća investicija u transportnu infrastrukturu zemlje decenijama. To će povezati Kosovo sa regionom i šire i pomoći će u jačanju ekonomskih mogućnosti i učiniti putovanje lakšim, bezbednijim i zelenijim za njegove građane.”
Šira mreža
Projekat kosovske železničke rute 10 deo je osnovne železničke mreže Zapadnog Balkana i proširenje TEN-T, deo širih napora EU da promoviše transportnu povezanost na Zapadnom Balkanu.
Željeznički sistem u zemlji je u lošem stanju, sa ozbiljnim strukturalnim ograničenjima koja ograničavaju saobraćaj na 30-70 km/h. Decenije nedovoljnog ulaganja dovele su do pogoršanja, slično kao iu ostatku regiona. Niske brzine i nizak nivo kvaliteta železničkih usluga učinili su drumski transport dominantnim.
EU podržava nadogradnju železnice na Zapadnom Balkanu u cilju poboljšanja povezanosti i promovisanja modalnog prelaska sa drumskog na železnički kao zelenijeg vida transporta.https://www.railfreight.com/