Savjet za putnički transport IRU-a (CTP) i IRU Komitet za vezu za transport robe (CLTM) usvojili su namjensku viziju i akcioni plan usmjeren na poboljšanje privlačnosti profesije. Njime se dopunjuju preporuke IRU za reviziju Direktive EU o vozačkim dozvolama sa posebnim zahtjevom za stvaranje okvira EU za priznavanje C i D vozačkih dozvola trećih zemalja pod određenim uslovima.
U oktobru 2022. godine, CTP i CLTM usvojili su nekoliko dodatnih predloga za izmene i dopune, koji su prikazani u tekstu ispod.
SADRŽAJ AŽURIRANIH PREPORUKA
1. Elementi okvira EU za priznavanje i razmjenu vozačkih dozvola C i D trećih zemalja
Procjena (test kompetencije) njihovog znanja i vještina, u skladu sa uslovima navedenim u Direktivi EU o obuci vozača treba da se izvrši. Ovo posebno pokriva specifične zahtjeve za utvrđivanje legitimnosti vozačke dozvole i vještina vlasnika, kao što je upotreba najnovije tehnologije, uključujući digitalne/pametne tahografe, vožnja lijevo (ako je relevantno), sa posebnim fokusom na bezbjednost na putu. Praktične evaluacije u kompaniji mogu biti dio ove evaluacije. Predlaže se da se izradi standardizovani okvir evaluacije na nivou EU. Takav okvir evaluacije treba da napravi razliku između trećih zemalja koje su implementirale standarde za obuku vozača uporedivih sa EU i onih koje nisu, istovremeno uzimajući u obzir sve sporazume između EU i trećih zemalja koji ih obavezuju da primenjuju EU vozačke dozvole i pravila obuke vozača.
Paralelno, takav okvir bi mogao na odgovarajući način da uzme u obzir pokretače koji dolaze iz trećih zemalja koje aktivno primienjuju Povelju kvaliteta ECMT-a kao što je navedeno u Aneksu 1 ovog dokumenta.
Države članice treba da ponude odgovarajuću tehničku podršku, uključujući jezičku pomoć, vozačima iz trećih zemalja kako bi olakšale proces polaganja ispita
Uvodna obuka i obuka kompetencija do 35 sati (minimalno 24 sata i maksimalno 35 sati) kako bi se popunile potencijalne praznine u znanju i vještinama vozača iz trećih zemalja. Ovo posebno obuhvata novu tehnologiju i bezbednost na putevima i, ako je relevantno, vožnju levom stranom, sa polaganjem ispita, u skladu sa uslovima navedenim u Direktivi EU o obuci vozača.
Države članice treba da imaju pravo da zahtijevaju sveobuhvatniji test uvođenja i osposobljenosti kako bi se osiguralo da vozači C i D imaju nivo potreban za svoje zadatke, uključujući u pogledu specifične geografije, vremenskih uslova, itd
Probni period bi mogao da se uspostavi , odnosno godinu dana, za praćenje bezbednosnih performansi ovih vozača, pre konačnog priznavanja/razmene njihovih C ili D vozačkih dozvola. U slučaju ozbiljnih ili ponovljenih 1 prekršaja ili nezgoda, priznavanje vozačke dozvole može biti oduzeto i podložno polaganju obavezne obuke i/ili ispita.
Treba izbjegavati da bilo koji uslovi izazivaju diskriminaciju između vozača iz trećih zemalja koji žele da rade za preduzeća u drumskom saobraćaju osnovana u EU i vozača iz trećih zemalja koji rade za preduzeća iz trećih zemalja koji imaju pristup tržištu EU.
Dodatni prijedlozi za izmjenu smernica za zastupanje IRU
Dozvoliti 17-godišnjacima da započnu profesionalnu obuku vozača, što bi im omogućilo da polažu ispit i počnu da voze čim napune 18 godina.
Zagovarati mogućnost korišćenja B vozačku dozvolu za upravljanje lakim komercijalnim vozilima koja su prešla granicu od 3,5 tone i vozilima za prevoz putnika do „8+1” sedišta, zbog ugradnje dodatne bezbednosti na putevima ili pogonskih agregata sa niskom ili nultom emisijom.
Prepoznati postojeće vozačko iskustvo nosilaca B dozvole koji se već bave profesionalnim transportom sa vozilima ispod 3,5 tone i do „8+1” sedišta na svom putu i obuku za dobijanje profesionalnih C i/ili D dozvola.
Zagovarati digitalizaciju vozačkih dozvola.
Zagovarati interoperabilnost digitalnih platformi.
Prema Povelji kvaliteta ECMT (tačka 2.1 Povelje), djelatnost vožnje za međunarodni transport robe po ECMT licenci podleže obaveznoj inicijalnoj kvalifikaciji i obaveznoj periodičnoj obuci koja se dokazuje dostavljanjem sertifikata o stručnoj osposobljenosti ( CPC) od strane nadležnih organa zemlje osnivanja preduzeća. Svaki vozač zaposlen u ovom preduzeću i koji se bavi takvim prevozom mora imati CPC. Pored toga (tačke 2.3 do 2.5 Povelje):
Centre za obuku koji učestvuju u početnoj kvalifikaciji i periodičnoj obuci moraju odobriti nadležni organi država članica.
Da bi bili odobreni, ovi centri treba da obezbede sledeće informacije:
odgovarajući program kvalifikacija i obuke koji navodi predmete koji se predaju, čiji sadržaji treba da budu u skladu sa onima navedenim u Aneksu 4 Povelje, i navodeći predlog plana implementacije i nastave ;
kvalifikacije instruktora i oblasti delovanja;
informacije o prostorijama u kojima se održavaju kursevi;
nastavni materijali, sredstva stavljena na raspolaganje za praktičan rad i korišćeni vozni park; i
uslove u vezi sa učešćem na kursevima (broj polaznika).
Zahtevi koje je postavila Akademija IRU za odobravanje centara za obuku prepoznati su kao merilo. Sertifikati o stručnoj osposobljenosti izdate od centara koje je odobrila IRU smatra se da ispunjavaju zahtjeve multilateralne kvote ECMT-a, ako su potpisani od strane nacionalnih organa država članica nadležnih u ovoj oblasti. Tokom godina, Povelja kvaliteta ECMT-a se pokazala kao moćan instrument u transponovanju gore navedenih pravila EU i UNECE u zakonodavstvo ECMT strana koje nisu članice EU.
Ovo je doprinelo izjednačavanju uslova između ECMT strana i njihovih prevoznika, dok je u isto vreme poboljšana bezbednost i kvalitet transporta unutar ECMT oblasti. Akademija IRU i njena mreža akreditovanih centara za obuku prepoznati su kao neutralni i kredibilni međunarodni garant kvaliteta obuke, posebno u ECMT stranama koje nisu članice EU.
Stoga bi se moglo tvrditi da bi buduća revizija EU direktive o vozačkim dozvolama i Direktive o obuci vozača trebalo da razmotri mogućnost integracije pristupa ECMT Povelje kvaliteta kao ključnog instrumenta za olakšavanje. Ovaj instrument bi omogućio državama članicama EU da priznaju i razmjene, bez dalje birokratije, vozačke dozvole C i D koje su izdale treće zemlje koje ispunjavaju zahteve ECMT Povelje kvaliteta.
(izvorhttps://www.iru.org/)