POLJSKA : Treći kvartal ove godine obilježen je jasnim padom potražnje za uslugama transporta. To je posljedica jasnog ekonomskog usporavanja vidljivog na glavnim izvoznim tržištima. Dostupnost transporta se značajno poboljšala. Dobra vijest za brodolomce je usporavanje rasta stopa – njihov indeks pao je u polovini analizirane upute.
Podaci na koje se pozivamo dolaze iz alata Metrix, koji analizira spot tržište drumskog prevoza. Indeks potražnje prikazuje dovršene i nerealizirane istrage kupaca. Indikator snabdevanja izračunava se na osnovu pregovora koje su preduzeli nosioci u vezi sa ovim istragama. Indeks stope se računa na osnovu ponuđenih cijena za transport.
Rute koje smo analizirali su najvažniji izvozni pravci za poljsku ekonomiju u Evropi, dakle: Njemačku, Holandiju, Francusku, Italiju, Češku Republiku i Ujedinjeno Kraljevstvo.
Što se potražnje za transportnim uslugama iz šest analiziranih smjerova, na njih je zabilježeno i umanjenje. Samo u pravcu prema Italiji potražnja za transportom je bila nešto višu nego u drugom kvartalu (144 poena u julu-septembru nasrnuto na 142 poena u aprilu-junu).
U slučaju Njemačke, najvažnijeg poljskog trgovačkog partnera, medijan indeksa potražnje bio je 90 poena u trećem kvartalu u odnosu na 135 poena u prethodna tri mjeseca. Slična snizenja su bila vidljiva na većini ruta. U holandskom pravcu, bilo je 92 poena u odnosu na 159 poena, na francuskom indeksu potražnje srušila se sa 135 poena u drugom kvartalu na 99 poena u julu-septembru. Situacija je bila slična u slučaju rute prema Češkoj (88 poena naspram 138 poena).
Niža potražnja za transportom posljedica je ekonomskog usporavanja vidljivog širom Evrope. Već nekoliko mjeseci promatramo pad privredne aktivnosti u Njemačkoj i na glavnim tržištima eurozone. Na poduzetnike utječu visoke cijene energije i sirovina. Istovremeno, galopiranjem inflacije smanjuje se potražnja za potrošnom dobrom. Niža potrošnja i proizvodnja na Zapadu direktno utiču na poljsku industriju jer većina naših glavnih trgovačkih partnera dolazi iz zemalja eurozone.
Padajuca potražnja za poluzavršenim proizvodima i člancima iz poljskog znači, kao posljedica, manje potražnje za uslugama transporta. I treba imati na umu da je Poljska najveći izvoznik ove vrste usluga u Evropi.
Tu su i dobre, dugo očekivane vijesti o špediterima, mada se sa druge strane neće dopadati prevoznicima. Treći kvartal doneo je usporavanje rasta kamatnih stopa. Posle mnogih kvartala kontinuiranog trenda povećanja cijena transportnih usluga, one su se stabilizovale. Na šest glavnih izvoznih puteva iz naše zemlje, stope transporta bile su veće kvartalno u dva slučaja.
Na tri rute zabilježili smo smanjenje i u slučaju Italije nivo indeksa je ostao na istom nivou.
Medijalni indeks stopa za smjer ka Njemačkoj iznosio je 150 poena u trećem kvartalu, što je bilo minimalno smanjenje u odnosu na 153 poena u prethodnom kvartalu. Međutim, to ne menja činjenicu da su na godišnjem nivou cene i dalje na veoma visokom nivou. U trećem kvartalu 2021. godine indeks medijalne stope na putu ka Nemačkoj iznosio je 118 poena.
Indeksi su se slično ponašali i na drugim rutama. U slučaju pravca ka Holandiji, indeks je pao za 2 poena, ali je već u Češkoj Republici bio za 6 poena manji.
Povećanje kamatnih stopa zabilježeno je samo kod Francuza (sa 138 poena u drugoj četvrtini na 143 poena u trećem kvartalu) i Britanaca (minimalno povećanje za 1 poen). Objašnjenje za ovakvo stanje stvari može biti činjenica da se francuska ekonomija relativno dobro nosi sa ekonomskim usporavanjem. Pad tempa proizvodnje i potrošnje slabiji je u ovoj zemlji nego u drugim zemljama.
Ova situacija je pre svega posljedica usporavanja cijena goriva tokom praznika. Oni su uglavnom bili odgovorni za porast stope transporta u ovoj godini. Manja potražnja za transportnim uslugama takođe je pretočena u smirivanje stope ludila.
(IZVOR:https://trans.info/pl)