ZAGREB – Svake turističke sezone, pogotovo u njezinoj špici, na hrvatskim autocestama se svakodnevno događaju brojne prometne nesreće, što i ne čudi s obzirom na intenzitet prometa, ali i zamor i pad koncentracije kod vozača koji ponekad sjede za volanom bez odmora i puno dulje nego što bi trebali, a sve kako bi što prije došli na odredište. |
I onda, umjesto uživanja na godišnjem odmoru, nerijetko dožive tragediju na cesti, piše revija HAK.
Zato je dobro znati nešto više o sustavima prometnih kamera na autocestama koje pomažu u reagiranju na krizne situacije. Hrvatske autoceste su tako pokrenule implementaciju novog prometno-informacijskog sustava na svojim autocestama, u sklopu kojeg će se postaviti više od 1700 digitalnih kamera za novi sustav video nadzora i videodetekcije. – U sklopu ovog projekta analogne kamere bit će zamijenjene novim digitalnim i tehnološki naprednijim kamerama. Nove kamere moći će brže i sigurnije detektirati potencijalno opasne situacije, poput vožnje u suprotnom smjeru, zaustavljenog vozila, pješaka na cesti, a samim time će biti i brža reakcija obavještavanja korisnika o tom događaju i uvjetima na cesti. Automatska detekcije incidenata (AID) za samo nekoliko sekundi alarmirat će djelatnike u Centrima za nadzor i sigurnost promet (CNUP), smještenima duž cijele mreže autocesta. AID pri incidentu pokreće zvučni alarm, automatski prikazuje mjesto incidenta operateru i sve snima. Osim već navedenih incidenata, AID upozorava na zagušenje prometa, sporo vozilo i gubitak vidljivosti. U tunelu se oglasi alarm kad se detektira gubitak vidljivosti kamera pojavom dima zbog požara – navode u Hrvatskim autocestama. Kako navode u HAC-u, novi sustav nadzora i upravljanja prometom Crocodile 2 Croatia (Cro 2 Cro) dio je projekta Crocodile, koji je pokrenut na europskoj razini. Uvođenjem ovog sustava osigurat će se koordinirano upravljanje i vođenje prometa i time Hrvatska postaje dio integriranog ITS-a (Inteligentni transportni sustavi) na europskim cestovnim pravcima. – Novim sustavom nadzora i upravljanja prometom dolazi do novog načina nadzora i vođenja prometa duž cijele mreže autocesta te ustrojavanjem novog Centra – Središnjeg centra za nadzor i vođenje prometa autocestama. Spomenuti SCNVP-AC ima zadatak vršiti komunikaciju s NPT-om (Nacionalna pristupna točka) s ciljem pružanja adekvatnih podataka i podataka u realnom vremenu zainteresiranim stranama (HAK, HC, MMPI, MUP, HMP, ali i druge zemlje u okruženju – AU, IT, HU, SLO, SC i dr.), kao i provođenje prekograničnih strategija upravljanja prometom sa zemljama u okruženju. Također, zadaća SCNVP-AC je i nadzor, koordinacija i harmonizacija nad prometom na svim autocestama u RH, a sve u cilju podizanja sigurnosti prometa na istima. Novi sustav uvelike će korisnicima olakšati planiranje putovanja i informiranja. Projekt sufinancira Europska unija – Instrument za povezivanje Europe – navode u HAC-u. No koja je zapravo procedura, odnosno što se sve događa od trenutka kad kamere zabilježe kriznu situaciju na autocesti, tunelu, vijaduktu… do rješavanja iste? – U slučaju uočavanja ili alarmiranja izvanrednog događaja, operateri u CNUP-u pokreću postupak obavještavanja sukladno Standardno-operativnom postupniku te poziva žurne službe (Centar 112, policija, po potrebi hitna medicinska pomoć, po potrebi vatrogasna postrojba), ophodarsku službu, po potrebi vodopravnog inspektora, po potrebi lovoovlaštenike. Po alarmiranju izvanrednog događaja, a sukladno klasifikaciji istoga, automatski se pokreće algoritam i scenarij kojim se postavlja adekvatna prometna signalizacija na svjetlosno-promjenjive znakove kako bi se korisnike koji nailaze na događaj pravovremeno obavijestilo o događaju i prilagodila brzina kretanja vozila. Javnost se o stanju i uvjetima na cesti obavještava putem HAK- a i internetskih stranica HAC-a – navode u HAC-u. Zatim, po dolasku na mjesto događaja, isto se osigurava od strane ophodarske službe adekvatnom privremenom regulacijom prometa, sve dok se ne završi izvanredni događaj. – U slučaju potrebe za zbrinjavanjem vozila poziva se ugovorni izvođač za odvoz vozila. U slučaju potrebe za zatvaranjem dionice autocesta pokreće se odgovarajući protokol i vrši se međusobna komunikacija između upravitelja javnih cesta kako bi se u što kraćem roku izvršila aktivacija odgovarajućih prometnih ploča vođenja prometa obilaska i promet pustio istim – napominju u HAC-u. Na pitanje koliko vremena u prosjeku prođe od događaja koji zabilježe kamere do same reakcije službi i dolaska na mjesto događaja, u HAC-u navode kako po zaprimanju alarma bez odgode započinje pozivanje žurnih i operativnih službi te iste vrlo brzo dolaze na mjesto događaja. – Kako je ophodarska služba smještena u mjestima stalnog dežurstva duž cijele mreže autocesta pod upravljanjem HAC-a, u većini slučajeva ista prva dolazi na samu lokaciju, uvažavajući gustoću prometa jesu li možda u trenutku dojave na drugome mjestu događaja i sl. Tijekom turističke sezone, a zbog velike gustoće prometa, policijski službenici su češće na dionicama autocesta, a i organizirani su smještaji dodatnih timova hitne medicinske pomoći kako bi u slučaju izvanrednog događaja isti stigli još brže i pomogli unesrećenoj osobi – navode u HAC-u. Kad smo kod najkriznijih događaja, u HAC-u navode kako je vožnja u suprotnom smjeru nedvojbeno najopasniji događaj na autocesti te je iz tog razloga HAC proveo pilot projekt postave 3D horizontalne prometne signalizacije u zonama čvorova i odmorišta. – Stalnim praćenjem i analizom utvrđeno je kako je postavljena horizontalna prometna signalizacija uvelike pridonijela smanjenju ulazaka vozila u suprotan smjer te se i dalje nastavlja ulagati u povećanje sigurnosti prometa na autocesti – napominju u HAC-u. No, dodaju, kako je i nalet vozila na vozilo ispred sebe događaj koji može izazvati teške posljedice uzrokovan nepažnjom vozača, umorom, nedovoljnim praćenjem prometa i signalizacije ispred sebe te nedovoljnim držanjem razmaka između vozila. – U tom smislu, Hrvatske autoceste su početkom tekuće godine napravile kampanju ‘Veliki voze odgovorno’, gdje su ciljana skupina bili vozači teretnih vozila. Također, proveden je pilot projekt postavljanja dodatne prometne signalizacije i opreme. Prometni znakovi su izrađeni kao preklopni tako da je primarna informacija obavijest o držanju razmaka, ali u određenom specifičnom periodu se isti prometni znak može preklopiti te na njemu može biti prikazana obavijest o nekorištenju mobitela u vožnji, odnosno da je vožnja pod utjecajem alkohola i lijekova opasna po život – navode u HAC-u. Napominju kako su izvanredni događaji, posebice u vrijeme trajanja turističke sezone, kad je i gustoća prometa veća, učestaliji. Doznajemo kako tijekom turističke sezone najčešće dolazi do naleta vozila na vozilo ispred, požara na vozilu i slijetanja vozila s kolnika. Kako bi se smanjio broj događaja, kao i ublažile posljedice istoga, HAC veliki trud ulaže u povećanje sigurnosti prometa uvođenjem novih tehnologija, poboljšavanjem postojeće infrastrukture i izgradnjom nove infrastrukture. Za kraj, što vozači ne bi nikako smjeli raditi na autocesti? – Vjerujemo da možemo uz podršku i pomoć korisnika pridonijeti još sigurnijoj prometnici, pa molimo korisnike da prije puta provjere stanje i uvjete na cesti, da ne kreću na put umorni ili ako tijekom vožnje osjete umor da se zaustave na prvom odmorištu, da prije puta provjere ispravnost vozila, da prate svjetlosno-promjenjivu signalizaciju i prilagode vožnju uvjetima na cesti, da drže dovoljan razmak između vozila ispred, u slučaju kvara na vozilu da se po mogućnosti zaustave na odmorištu ili ugibalištu, a ako se moraju zaustaviti u zaustavnom traku, da vozilo pomaknu uz najdalji rub zaustavnog traka uz bankinu, odmah izađu iz vozila, obuku retroreflektirajući prsluk, postave trokut, pozovu Centar 112 te se odmaknu od vozila iza odbojne ograde i pričekaju pomoć, da ne pretječu prije nego što su provjerili sigurnu mogućnost obilaženja, te da ne voze tzv. ‘slalom vožnju’ – kažu u HAC-u. (izvor: www.ewwbiz.eu) |