Da bi dekarbonizovali transport, Volvo Trucks već danas nudi baterijske električne kamione i kamione koji saobraćaju na obnovljivim gorivima, kao što su biogasi. U drugoj polovini ove decenije, treći zakašnjenje2-neutralna opcija će biti dodata u svoj portfolio proizvoda – električni kamioni sa gorivom koje napaja vodonik.
“Razvijamo tu tehnologiju već nekoliko godina i sjajan je osećaj videti prve kamione koji uspešno rade na probnoj stazi. Kombinacija električnih i gorivnih ćelija omogućiće našim korisnicima da potpuno eliminišu CO2 izduvne emisije iz svojih kamiona, bez obzira na transportne zadatke”, kaže Rodžer Alm, predsednik kompanije Volvo Trucks.
Električni kamioni sa gorivom imaće operativni domet uporediv sa mnogim dizel kamionima – do 1.000 km – i vrijeme dopune goriva za manje od 15 minuta. Ukupna težina može biti oko 65 tona ili čak i veća, a dvije gorivne ćelije imaju kapacitet da generišu 300 kW električne energije na brodu.
Isporuka počeće za nekoliko godina, a za ovaj drugi deo ove decenije planirana je komercijalizacija.
“Električni kamioni sa gorivom na vodonik biće posebno pogodni za velike razdaljine i teške zadatke koji zahtjevaju energiju. One bi takođe mogle da budu opcija u zemljama u kojima su mogućnosti punjenja baterija ograničene”, kaže Rodžer Alm.
Generiše sopstvenu električnu energiju
A gorivna ćelija generiše sopstvenu struju iz vodonika na brodu umesto da se naplaćuje iz spoljnog izvora. Jedini biprodukt koji se emituje je vodena para.
Gorivne ćelije koje isporučuje ćelijski centar
Gorivne ćelije biće snabdevene ćelijskim – zajedničkim poduhvatom Volvo Grupe i Dajmler kamiona AG. Cellcentric će izgraditi jedan od najvećih proizvodnih pogona u Evropi zagorivo-ćelije, specijalno razvijene za teška vozila.
Više tehnologije zelenog vodonika
potrebnih gorivnim ćelijama još uvek je u ranoj fazi razvoja i postoje mnoge prednosti sa novom tehnologijom, ali i neki izazovi koji predstoje. Jedna od njih je snabdevanje zelenim vodonikom velikih razmera. Druga je činjenica da infrastruktura za dopunu goriva za teška vozila tek treba da bude razvijena.
“Očekujemo da će se snabdevanje zelenim vodonikom značajno povećati u narednih nekoliko godina, s obzirom da će mnoge industrije zavisiti od toga da smanje CO2. Međutim, ne možemo da dočekamo da dekarbonizujemo transport, već kasnimo. Dakle, moja jasna poruka svim transportnim kompanijama je da danas započnu putovanje električnom baterijom, biogasom i ostalim dostupnim opcijama. Kamioni sa gorivom će tada biti važan dodatak za duže i teže transporte za nekoliko godina”, kaže Rodžer Alm.
* Zeleni vodonik se proizvodi korišćenjem obnovljivih izvora energije, kao što su vetar, voda i sunce (www.volvotrucks.com)