Nova pravila za ulazak u EU, stupaju na snagu od 10.11.2024 godine,. EU je potvrdila da će od 10. novembra ove godine početi sa radom novi sistem ulaska i izlaska u zemlje šengenskog prostora, a od putnika će se na granici zahtijevati da dostave biometrijske podatke, kao što su otisci prstiju i fotografija lica.
Prevoznici sa prostora Balkana, suočiće se sa prirodnim “pod pravilima” odlaskom vozača u preduzeća EU.
Da li su države sa prostora Balkana, spremni za zajednički odgovor? Za sad je odgovor ne, iako pred nama ostaje nepunih 55 dana.
Vozači od 10.11.2024 godine biće evidentirani i imaće drugačiji način prelaska granice u zemlje EU. Od putnika će se na granici zahtijevati da dostave biometrijske podatke, kao što su otisci prstiju i fotografija lica. Glavne izmjene uključuju uvođenje sistema „Entry/Exit System (EES)“ i „European Travel Information and Authorisation System (ETIAS)“. Zbogom brojanju pečata
Vrijeme boravka vozača u toku realizacije transprotnih zadataka, s ciljem opstanka i održivosti poslovanja, kako bi dostigli iole koeficijent ekonomičnosti koji garantuje zaradu, u prosjeku je 160 dana u 180, ako ste ograničeni na 90 dana u 180 dana znači da Vam koeficijent ekonomičnosti poslovanja ne garantuje održivost i rentabilnost poslovanja. Ako prevedemo na rječnik kilometara, vozila van EU moraju zaposliti minimalno tri vozila po jednoj voznoj jedinici, jer pojedinačno vozač ovim ograničenjem ne može dostići 6000 km mjesečno. Evropski prevoznik sa vozilom u prosjeku realizuje od 16000-20000 km. (Razlika je oko 15 000 eura veća realizacija prometa)
Zavjesa je pala, prvi rezultati masovnijeg prelaska vozača zabilježeni si tokom drugog kvartala ove godine, a maksimum će se dostići u martu 2025 godine kada će oko 45% vozača iz Bosne i Hercegovine dobiti zabranu ulaska u EU na period od 6 mejseci.
Suočeni sa diskriminacijom EU u proteklim godinama, a u posljednim mjesecima, intnzivne i izraženo zabranama, visokim kaznama prekršaja. Poruka prevoznicima Bosne i Hercegovine, prepušteni ste sami sebi, niti jedna zvanićna institucija nije pokrenula pitanja ili prijedlog anexa Sporazuma sa EC, ili Memoranduma o razumijevanju, sa preporukom da se izuzme kategorija profesionalnih vozača sa odgodom od pet (5) godina. Osnovno pitanje je kako dobiti monopol nad obukom vozača? Umjesto da direktor asocijacije koja ima državni prefiks, brani interese prevoznika, okrenuo se kako da u složenoj organizaciji državne uprave zaštiti samo njemu poznate interese. Prevoznici, tihuju ali im je dosta.
Jedini odgovor strukovnih organizacija, tako je i nema se tu šta mijenjati. Budući da se očekivalo od Vijeća Ministarstava i nadležnih direkcija i svih onih koji komuniciraju sa EC, da pokušaju odaslati protesnu notu, prijedlog Memoranduma, ….., to se nije desilo.
Poruka institucija je, selite svoje kapacitete, ako želite zadržati vozače odjavite ih iz Bosne i Hercegovine i prijavite ih u svoje firme u Republici Hrvatskoj ili Republici Sloveniji.
Slijedi period CEMT-manije, morate biti tihi i mirni, a znate veća kako ide sa raspodejlom, …., a, da ne zaboravite platiti čalanarine na svim nivoima od kantona/županije, entiteta do državnih institucija. Troškovi ove godine za CEMT biće uvećani za 25% u odnosu na prošlu godinu.
Uprkos svemu, Konzorcijum Logsitika u partenrstvu sa drugima asocijacijama iz regiona, sa tom razlikom da one imaju podršku države, potpisali smo zajednički prijedlog da se Sporazum dopuni sa anexom odgode od 5 (pet) godina. Prijedlog će se naći na jesenjem zasjedanju institucija EC.
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE, u saradnji sa partnerima iz regiona, zajednički pokreću pitanja kako u svojim matičnim zemljama, tako i na široj koordinaciji prema tijelima, komesarima i drugim relevatnim institucijama u EU o pitanjima diskriminacije profesionalnih vozača i drumskih prevoznika.
Nažalost, kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, izuzev par pojedinaca kojima se zahvaljujemo, ( gospodin prof.dr Midhat Čauševiće je postavio zastupničko pitanje), pokrenuli smo pitanja kod nadležnih institucija, a iskreno, očekujemo javno parlametano saslušavanje svih koji su doprinijeli ovakoj situaciji, prvenstveno svojim neradom. Pokrenuli smo pitanja kod Parlamentarnih komisija Bosne i Hercegovine, i nadamo se da nakon godišnjih odmora, prvim javnim odgovorima na dostavlejna pitanja i argumentovanu analizu stanja.
Institucije kojima je zakonska obaveza da se brinu za transportnu industriju, evropske integgracije, sprovođenje standarda i pravila, ne žele da otvaraju pitanja i traže odgovore. No, prevoznici, hrabri poduzetnici, uvijek imaju alternativu, ali prije aktiviranja plana B, žele da svakoj lokalnoj zajednici, svakom pojedincu, daju istinite i tačne podatke, na tome će istrajati.
Nastavlja se pooštrena kontrola vozača motornih vozila iz Bosne i Hercegovine, (90 dana u 180 dana).
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE, pripremio je maanifest i aktivnosti pravnih timova prema nadležnim institiucijam za propuštanje i nedjelovanje, te ometanje da samostalno i u skladu sa zakonskim okvirom obavljamo djelatnost prevoznika. Ovim radnjama i neaktivnostima, ugrožena nam je osnovna djelatnost, narušeni su lanci snabdiejvanja, slijedi povećanje troškova i gubitak u samom poslovanju, smanjenje kapaciteta i selidbe ka drugim državama.
Transportni operateri, traže da im se nadoknadi gubitak, ukoliko država Bosna i Hercegovine nije u mogućnosti da sa institucijama, obezbjedi rad. Diskriminacija između vazdušnog saobraćaja i drumskog je vidljiva, ali očeigledno niko nije zainteresovan za ova pitanja od strane izvršnih organa vlasti, transportne industrije. Zato smo se obratili PARLAMENTU BOSNE I HERCEGOVINE, komisijama i javnom saslušavanju odgovornih.
Na nedavno održanom skupu, koji je imao za cilj da “nižerangiranim službenicima”, “penzionisanim i nekompetetnim ekspertima”, ali dolaze iz zemalja EU, da nam saopšte “nevažne”, “pogrešne” i “netačne informacije”, na sreću prevoznika, potvrdili su svoje mišljenje i ojačali ih u svom iskoraku jačanja i povezivanja sopstvenih ciljeva sa regionalnim profesionalnim asocijacijama.
Moderatori skupa, zaboravljaju da u Sloveniji među vodećih 50 komapnaija 15% su kompanije iz Bosne i Hercegovine, da su uključeni u sam proces i da sve informacije dobijaju od Gospodadrske zbornice Slovenije, a kažu da su savremeni servis i za licenciranej i raspodejlu dozvola, kao i pravovremeno inofrmisanje, Gospodarska zbornica Slovenije je zdrava institucija jer nije na obaveznoj članarini i bori se za svakog privrednog subjekta. U Hrvatskoj je također dominatna uloga prevoznika iz Bosne i Hercegovine.
Cilj prevoznika iz Bosne i Hercegovine je da privređuju i doprinose u matičnoj državi.
KLASTER LOGISTIAK & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE OBRATILI SMO SE KOMISIJI ZA SAOBRAĆAJ I KOMUNIKACIJE PARLAMENTARNE SKUPŠTINE BOSNE I HERCEGOVINE – TRAŽIMO ODGOVORE, MJERE i AKTIVNOSTI NA SLJEDEĆA PITANJA:
Na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3. Utvrđena je diskriminacija prevoznika iz Bosne i Hercegovine na sljedećim pitanjima sa EU i članicama po sljedećim tačkama:
1. EVROPSKA UNIJA
Profesionalnim vozačima iz Bosne i Hercegovine, „nije omogućeno izuzeće o boravku više od 90 dana u 180 dana u EU“. Budući da je Bosne i Hercegovina, ispunila sve uslove iz povelje CEMT kvaliteta, te implementacije postupaka i procedura i usklađivanja sa 1071/09 direktivom, što takođe predstavlja diskriminaciju. Zato Vas molimo da razmotrite zahtjeve da se na listu izuzeća uvrste i „profesionalni vozači motornih vozila“.
Naime, „vozač motornog vozila“ nije turista, već aktivni učesnik lanca snabdijevanja, kako u „uzvodnoj“ tako i nizvodnoj komponenti lanca vrijednosti bilo da je riječ o uvozu robe iz EU, izvozu iz Bosne i Hercegovine ili pružanja usluga prevoza za treće zemlje.
Budući da je pojačana diskriminacija sa početkom 2024 godine, te usporavanja transportnih lanaca, opterećenje prevoza sa troškovima i „zabranama ulaska za vozače motornih vozila“ na periodu od 6 – 12 mjeseci, neophodno je HITNO, ODMAH otkloniti pogrešan, diskriminatorski tretman zaposlenih vozača u prevozničkim preduzećima Bosne i Hercegovine.
Od 01.01.2024 godine do danas evidentirali smo 294 slučaja zabrane ulaska u EU, te troškova po osnovu prekršaja oko 220 000 eura. Veći dio nije evidentiran. Ova mjera je diskriminatorska i otvoreno je usmjerena na agresivan način „otimanja vozača“ transfer ka zemljama EU.
Zahtijevamo da se problem zadržavanja i usporavanja na granicama sa R Hrvatske, neophodno je da putem zvaničnih diplomatskih kanala komunikacija zatražimo rješavanje problema. Svakako, “pojedinačna okupljanja i iskazivanje dobre namjere ali bez odobrenja Brisela to neće ići”, zato ćemo putem zvanične delegacije EU ali uz naše MIP Bosne i Hercegovine.
- ITALIJA
Takozvana taksa „ACI-Diritto fisso“, još uvijek je na snazi za prevoznike iz Bosne i Hercegovine. Poznato je da prevoznici, u poslednjih pet godina je ukinuta za prevoznike iz Albanije. Pozivajući se na gore navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- NJEMAČKA
Takozvana taksa za „korišćenje – upotrebu puteva u Njemačkoj“, još uvijek je na snazi za prevoznike iz Bosne i Hercegovine. Pozivajući se na navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“.
Razlog ukidanja prema albanskim prevoznicima je bilateralni sporazum. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- FRANCUSKA
Prevoznicima Bosne i Hercegovine zabranjeno je da u rezervoaru imaju više od 200 litara pogonskog goriva. No, prema slobodnom tumačenju kontrolnih organa nije dozvoljeno da iz Bosne i Hercegovine izlazite sa popunjenosti vozila iznad 200 litara?! Ovim slobodnim tumačenjem, prevoznici iz Bosne i Hercegovine su u diskriminatorskom položaju jer se onemogućava da popunom rezorvoara u Bosni i Hercegovini ukoliko putujemo za Francusku, a za posljedicu imamo dodatne troškove.
- EVROPSKA UNIJA
Paket mobilnosti koji je na snazi u Evropskoj uniji, a pod uticajem pogrešnog tumačenja, dovodi prevoznike Bosne i Hercegovine u potčinjeni položaj. Naime, prevoznici iz Bosne i Hercegovine nisu u mogućnosti da putem IMI linka za prijavu mobilnosti radnika prijavljuju radnike „profesionalne vozače“. Takođe, najava obaveze plaćanja takse i prijave za profesionalne vozače u narednoj godini će dovesti do kašnjenje i poremećaja u lancima snabdijevanja.
U nadi da ćete na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3., djelovati sa mehanizmima na otklanjanju diskriminacija drumskih prevoznika iz Bosne i Hercegovine.
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIAK BOSNE I HERCEGOVINE
Iako je okupljanje prevoznika kako iz Bosne i Hercegovine, tako i “inih” eksperata iz susjednih i daljih zemalja, tog 28.06.2024 godine, u Sarajevu završilo “optimističnim preporukama” i lažnom nadom da će nadležni organi uz državnu privrednu asocijaciju učiniti korak naprijed u rješavanju problema, nažalost rezultat je poznat, “nula”.
Od 10.11.2024 EU počinje sa primjenom novih mjera kao što su naveli iz EC ” Ove nove mjere imaju cilj otežati kriminalcima ili teroristima ulazak u Evropsku uniju s lažnim pasošima” -kako piše Avaz.
Ove izmjene će obuhvatiti šezdesetak zemalja, uključujući Bosnu i Hercegovinu, čiji će državljani imati drugačiji način prelaska granice u zemlje EU. Od putnika će se na granici zahtijevati da dostave biometrijske podatke, kao što su otisci prstiju i fotografija lica.
Glavne izmjene uključuju uvođenje sistema „Entry/Exit System (EES)“ i „European Travel Information and Authorisation System (ETIAS)“.
Ovi sistemi predstavljaju online formulare koje će nosioci pasoša zemalja koje nisu članice EU morati popuniti i uplatiti taksu prije ulaska u države EU. EES sistem se odnosi na praćenje vremena i mjesta boravka u EU, kako bi se osiguralo da putnici ne borave duže od 90 dana u periodu od šest mjeseci.
KONZORCIJ LOGISTIKA & KLASTER LOGISTIKA, u koordinaciji sa svim udruženjima kako u Bosni i Hercegovini tako i sa partnerskim organizacijama u regionu, uporno ponavljaju da se diskriminacija ovog pravila treba izmijeniti jer VOZAČ nije turista. Vozač je definisan u skladu sa EU direktivom 2003/59, potvrđen 1071, te CEMT poveljom kvaliteta. Nažalost, nadležna ministartsva , komorski sistem i drugi, nisu se angažovali na tumačenju “vozač” nije turista – već je definisan Direktiva 2003/59/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15.07.2003. usmjerena na poboljšanje bezbjednosti i profesionalnih vještina vozača.
U daljem obrazloženju se navodi da će nova pravila smanjiti rizik od zloupotrebe identiteta i omogućava nosiocima putnih isprava koji često prelaze granicu da izbjegnu čestu zamjenu pasoša zbog popunjenosti svih strana pečatima.ETIAS sistem je, također, online formular u kojem se unose podaci o putnoj ispravi, mjestu boravka, uz dodatnu taksu u iznosu od sedam eura. Ovaj formular će važiti do tri godine ili do zamjene putne isprave.
Šta nova pravila EU donose za prevoznike iz Bosne i Hercegovine, ali i drugih država van EU?
Vozači od 10.11.2024 godine biće evidentirani i imaće drugačiji način prelaska granice u zemlje EU. Od putnika će se na granici zahtijevati da dostave biometrijske podatke, kao što su otisci prstiju i fotografija lica. Glavne izmjene uključuju uvođenje sistema „Entry/Exit System (EES)“ i „European Travel Information and Authorisation System (ETIAS)“. Zbogom brojanju pečata
Vrijeme boravka vozača u toku realizacije transprotnih zadataka, s ciljem opstanka i održivosti poslovanja, kako bi dostigli iole koeficijent ekonomičnosti koji garantuje zaradu, u prosjeku je 160 dana u 180, ako ste ograničeni na 90 dana u 180 dana znači da Vam koeficijent ekonomičnosti poslovanja ne garantuje održivost i rentabilnost poslovanja. Ako prevedemo na rječnik kilometara, vozila van EU moraju zaposliti minimalno tri vozila po jednoj voznoj jedinici, jer pojedinačno vozač ovim ograničenjem ne može dostići 6000 km mjesečno. Evropski prevoznik sa vozilom u prosjeku realizuje od 16000-20000 km. (Razlika je oko 15 000 eura veća realizacija prometa)
Zavjesa je pala, prvi rezultati masovnijeg prelaska vozača zabilježeni si tokom drugog kvartala ove godine, a maksimum će se dostići u martu 2025 godine kada će oko 45% vozača iz Bosne i Hercegovine dobiti zabranu ulaska u EU na period od 6 mejseci, a kazne koje smo do sad plaćali, vjerovatno će premašiti milion eura kako bi se osiguralo da vozači ne borave duže od 90 dana u periodu od šest mjeseci.
START za selidbu …
Šta donosi Republici Hrvatskoj i Repubici Sloveniji?
Evropska unija planira uspostaviti EES sistem do 10. novembra ove godine, dok će ETIAS sistem postati operativan polovinom 2025. godine.Građani Bosne i Hercegovine, koji posjeduju putne isprave posljednje generacije s kompletnom biometrijom, moći će koristiti nove tehnologije koje se najavljuju. S obzirom na to da su ovi formulari u online formi, IDDEEA BiH očekuje povećanu potrebu za upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa, koji je omogućila građanima BiH u julu ove godine.Ove nove mjere imaju cilj otežati kriminalcima ili teroristima ulazak u Evropsku uniju s lažnim pasošima.
Od marta 2024 godine do danas u Repubici Sloveniji je registrovano novih 100 prevoznika, sa kapitalom iz Bosne i Hercegovine, sa kapacitetom od jednog do 5 vozila, osnivači d.oo ili SP su mladi iskusni profesionalci sa prosjekom starosti 28 godina.
Prostor USK je napustilo oko 29% vozača, razlog nije bio finansijski već pravila “brojanja pečata”, od kojih je 75% starosti do 24 godine.
U toku 2024 godine u Republiku Hrvatsku, prevoznici iz Bosne i Herecegovine su investirali u “rekordan broj novih teretnih vozila”.