Mnoge kompanije se već pripremaju za uvođenje zona nulte emisije i prelazni aranžman koji će stupiti na snagu 1. januara 2025. godine. Ove godine, subvencionisani lonac (AANzet šema) ponovo je bio prazan brzinom munje i mnoge kompanije aktivno planiraju unapred. Činjenica da nova vlada sada želi da pogleda odlaganje stvara novu neizvesnost među investitorima, a to ne pomaže prilivu kamiona sa nultom emisijom štetnih gasova. Od 30 do 40 opština predviđenih u okviru “Zelenog dogovora sa nultom emisijom štetnih gasova,” samo će manjina to početi da radi početkom sledeće godine i postoji šansa da će doći do odlaganja u nekoliko gradova. Apeldoorn i Ede su već primjeri za to. Činjenica da subvencija izgleda da ostaje je korisna, ali za kompanije koje još nisu počele da voze električno, slabljenje politike smanjuje deo pritiska.
Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport and Logistics: “Odlaganje zona nulte emisije odložiće izgradnju električnog voznog parka, koji će se zatim morati odvijati munjevitom brzinom kako bi se postigli ciljevi smanjenja CO2 postavljeni za drumski saobraćaj. To stavlja veliki pritisak na dobavljače, transportere i klijente podjednako.”
Izuzetne godine na tržištu kamiona, prodaja će pasti uglavnom u 2025. godini
Nakon godina ograničenja proizvodnje i akumulacije narudžbi tokom korona virusa i izbijanja rata u Ukrajini, proizvođači kamiona su sada sustigli. Proizvodnja je ponovo u rangu, a vreme isporuke je naglo palo. Tržište će se normalizovati 2024. godine. Istovremeno, transporteri su već ranije videli pad potražnje za transportom. Ovo ušće znači da sada postoji višak kapaciteta i kompanije su stavile kočnice na kupovinu nove opreme. Zbog kašnjenja isporuka i prethodno naručenih dizel krutih – kojima će i dalje biti dozvoljeno da uđu u zone nulte emisije kada se izdaju ove godine – prodaja će ostati na razumno dobrom nivou 2024. godine, ali će i dalje padati 2025. godine.
Za proizvođače kamiona, povećanje nulte emisije ostaje prioritet
Dok Holandija smanjuje pritisak transportom sa nultom emisijom štetnih gasova, nekoliko proizvođača kamiona, uključujući DAF i Mercedes, snabdevaće električne traktore većim dometom do 2025. godine. Ovo proširuje obim i trebalo bi da obezbedi da proizvođači mogu da ispune obavezni cilj smanjenja CO2 od 15 odsto u odnosu na prosečnu proizvodnju (koja će porasti na 45 odsto do 2030. godine). Zbog ovog pritiska očekuje se pad cene električnih kamiona (trenutno oko 3 puta skuplje od dizel kamiona), ali ostaju znatno skuplji od dizel kamiona. Od 2026. i 2027. godine, namet za kamione i uvođenje evropskog sistema trgovanja emisijama za drumski saobraćaj pomoći će da se premosti razlika u ceni. Priliv električnih kamiona u Evropu će se dodatno povećati. Za veće udaljenosti i težak transport, proizvođači sada svi rade na kamionima sa motorom sa vodonikovim sagorevanjem. Vlada ih je sada izjednačila sa vozilima sa nultom emisijom štetnih gasova.
Obavezno izveštavanje o CO2 (CSRD) takođe će uticati na transportere 2024. godine.
Uvođenjem Direktive o korporativnoj društvenoj odgovornosti (CSRD) 2025. godine, navedeni transportni klijenti će po prvi put morati da izveštavaju o emisijama CO2 iz svog transporta. To znači da transporteri koji rade za njih i koji su deo lanca (takozvani Scope 3) mogu očekivati da već ove godine dobiju podatke od klijenata. Ovo zahteva pažnju, jer još nisu svi prevoznici pripremljeni i tačno znaju kako klijenti žele da mere performanse i dobiju podatke. Upadljivo je da je biodizel (HVO-100) sada u porastu u međunarodnom drumskom saobraćaju, što može imati veze i sa izveštajnim obavezama ovde.
Tržište pregrijanih prikolica se brzo ohladilo
Činjenica da se tržište kamiona i prikolica pretvorilo sa tržišta prodavca na tržište kupaca najuočljivije je na tržištu prikolica, koje se od pregrejanog pretvorilo u superhlađeno. Sa padom potražnje za transportom, investicije su takođe smanjene prilično brzo, dok su prethodne porudžbine tek stigle zbog dugog vremena isporuke. Standardne prikolice za zavjese – koje se također često kupuju u većem broju – posebno su pogođene ovim. Potražnja za specijalizovanom opremom je sve bolja. Sve u svemu, očekuje se da će ukupna prodaja prikolica pasti za više od petine u 2024. godini. Elektrifikacija rashladnih sistema, kao i osovina, korisne su inovacije koje mogu uzdrmati tržište i pomoći u ponovnom pokretanju potražnje za zamjenom od 2025. nadalje.