Cene drumskog transporta u Evropi su pale. U prvom kvartalu ove godine stope u ugovorima o transportu bile su za dva odsto niže nego u prethodnom kvartalu. Ako se napravi poređenje između godina, u prvom kvartalu 2024. godine stope su pale za 0,8% u odnosu na isti period 2023. godine. Ovo su glavni zaključci indeksa koje kvartalno objavljuju konsultantske kompanije Upply i Transport Intelligence zajedno sa transportnim udruženjem IRU.
Spot cene, koje odražavaju kratkoročnu potražnju za prevozom, takođe su pale. U prvom kvartalu 2024. godine pad spot stopa je 0,9% u odnosu na prethodni kvartal i 6,2% u odnosu na isti kvartal prethodne godine.
Upply tabela sa evolucijom ugovora (crvena) i spot (ružičasta) stopa.
U ovom indeksu, konsultanti uzimaju cene iz januara 2017. godine kao referencu (sa 100 poena). Kao što je prikazano na grafikonu, u prvom kvartalu 2024. indeks ugovora iznosio je 127,6 bodova – 2,6 bodova manje nego u prethodnom kvartalu – a indeks spot stope na 123,9 bodova – 1,1 bod manje nego u prethodnom kvartalu.
Na linijama između Pariza i Madrida porasle su cene, kako u ugovornim tako i u spot tarifama, međutim, u suprotnom smeru (Madrid-Pariz) cene su pale. Thomas Larrieu, izvršni direktor Upplyja, objasnio je na predstavljanju izvještaja da je to zato što “Španiji ide jako dobro u ekonomskim izgledima, ali to nije slučaj u Francuskoj”.
Sve u svemu, Larrieu je pozitivan u pogledu budućnosti: “Sektor drumskog saobraćaja suočava se sa teškim ekonomskim okruženjem. Slaba potražnja dovodi do pada spot i ugovornih stopa u prvom kvartalu 2024. godine, dok troškovi za operatere ostaju povišeni. Međutim, počinju da se pojavljuju znaci ekonomskog oporavka, a cene su već porasle na nekim rutama u aprilu 2024. godine. Očekujemo da će se situacija postepeno poboljšavati tokom godine.”
U prvom kvartalu 2024. godine, cene dizela su se smanjile širom Evrope sa vrhunca prošle godine, ublažavajući pritisak na ponudu. Na kraju prvog kvartala, prosečna cena dizela na pumpi u Evropi iznosila je 1,68 evra po litru, što je za devet odsto manje u odnosu na vrhunac prošle godine krajem septembra (iako je i dalje 10 odsto iznad nivoa iz januara 2022. godine).
U izveštaju se navode i zemlje u kojima se već primenjuje Eurovignette, što povećava pritisak na tarife (posebno u Nemačkoj). Nakon Njemačke, putarine na bazi emisija stupile su na snagu u Austriji i Mađarskoj 1. januara 2024. godine, a u Češkoj u martu. Troškovi putarine činili su oko 14% ukupnih operativnih troškova u Njemačkoj i 18% u Austriji.