Evropski parlament je na prvom čitanju usvojio svoj stav o sveobuhvatnoj reformi carinskih pravila EU. Revizija Carinskog zakona EU promeniće način rada carinskih vlasti, sarađivati sa ekonomskim operaterima i upravljati onlajn porudžbinama za robu. Evropska udruženja koja zastupaju interese vlasnika tereta i špediteri (ESC) i špediteri i carinski brokeri (CLECAT) upozoravaju poslanike EP na nepredvidive posledice carinske reforme.
Stav parlamenta na prvom čitanju usvojen je u sredu jasnom većinom od 486 glasova za, 19 protiv i 97 uzdržanih. Novi parlament će preduzeti dalje korake u vezi sa reformom posle evropskih izbora (6- 9. jun). Prema Evropskoj komisiji, planirana reforma carinskog zakona EU najobimnija je od 1968.
Postoji hitna potreba za izmenjenim carinskim sistemom EU. Ona ne samo da mora da osigura bezbednost i regularnost robe uvezene u EU, već i da radi sa najvećom mogućom efikasnošću za kompanije koje posluju na unutrašnjem tržištu. Predloženi Carinski data centar je važan korak napred, ali njegova brza implementacija, zajedno sa drugim ključnim reformama, od ključnog je značaja za rešavanje sve većih izazova”, rekla je izvestilac Deirdre Klej.
Reformom se uvode novi alati i jednostavnije procedure kako bi se carinskim vlastima omogućio efikasniji rad i usredsredio na kontrolu najrizičnije robe, pošiljki i trgovaca. Sve carinske vlasti EU bi stoga koristile isti IT sistem EU DataHub.
To bi olakšalo kompanijama komunikaciju sa vlastima i pružilo im informacije. Carinske vlasti će moći detaljnije da analiziraju podatke, uključujući uz pomoć veštačke inteligencije, što će im pomoći da provere, na primer, sumnjive neusklađenosti, potencijalne poreske malverzacije i rizike vezane za određene kompanije ili robu”, objašnjava Evropski parlament u komunikaciji.
Novi pravilnik stavlja veću odgovornost na onlajn platforme. Morate obezbediti carini EU informacije o robi kupljenoj za isporuku Uniji u roku od jednog dana. To bi trebalo da dovede do boljeg pregleda pristiglih pošiljki i omogući carinama da izvrše ciljane provere i fokusiraju se na robu i trgovce koji možda ne ispunjavaju standarde EU.
Pojednostavi operacije za pouzdane partnere
Kompanijama i trgovcima koji pristanu da prođu stroge prethodne provere (“Trust & Check”) kasnije će biti data veća sloboda delovanja u poslovanju sa carinom.
Najpouzdanije kompanije dobile bi status trgovca od poverenja i onda bi mogle da posluju sa minimumom kontrola i birokratije. To bi zauzvrat omogućilo carinskim zvaničnicima da se usredsrede na sumnjivije kompanije i pošiljke”, objašnjava Evropski parlament.
Upozorite teretne prosleđivače
Udruženja koja predstavljaju veliku većinu evropskih transportnih i trgovinskih kompanija više puta su izrazila podršku opštim ciljevima reforme. Istovremeno, upozoravaju da je program izuzetno ambiciozan.
Poslanici EP ne bi trebalo da se upuštaju u želje, s obzirom da se prednosti centralnog centra eu za podatke možda neće ostvariti, posebno za malim i drugim licima koja nemaju resurse da postanu trgovci od poverenja”, naglašava CLECAT.
Prema CLECAT-u, obećane prednosti reforme previše zavise od T&C statusa, za koji Evropska komisija procenjuje da bi 75 procenata svih kompanija dobilo. Prema rečima teretnih naprednjaka, planirane nove procedure, centralna platforma EU za carinske podatke i preferencijalni tretman (Trust & Check status) uglavnom će koristiti velikim, međunarodnim kompanijama. Biće mnogo teže za male i srednje trgovce, špedite i pružaoce carinskih usluga.
T&C je unapređena verzija trenutnog statusa Ovlašćenog ekonomskog operatera (AEO), programa koji polako stiče priznanja širom sveta. Međutim, s obzirom da podleže striktnom procesu odobravanja i zahteva opsežnu korporativnu infrastrukturu, trgovci EU je trenutno koriste samo u ograničenoj meri. Prema izveštaju Evropskog revizorskog suda za 2023. godinu, 18210. godine 18210 kompanija na carinskoj teritoriji EU koristilo je autorizaciju AEO. To je vrlo mali procenat evropskih kompanija koje se bave spoljnom trgovinom”, ističe CLECAT.
Da bi bio priznat kao pouzdano preduzeće pod T&C, mora se ispuniti još više uslova nego za trenutni status “Ovlašćenog ekonomskog operatera” (AEO).
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/reform-des-eu-zollkodex-382007
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/reform-des-eu-zollkodex-382007