Za period 2020-2025. godine proizvođačima kamiona postavljeno je smanjenje emisije CO2 za 15 odsto.U praksi to znači da će prosečna potrošnja dizela novih kamiona morati da se smanji za samo 15 odsto. Šta nas očekuje u narednim godinama? Odgovor na ovo pitanje pojavio se u najnovijem projektu EU, odobrenom u jučerašnjim pregovorima između Saveta Evropske unije i Evropskog parlamenta.
Savet i Parlament dogovorili su se o sledećim ciljevima: do 2030. godine prosečna emisija CO2 novih kamiona smanjiće se za 45 odsto, do 2035. godine biće potreban pad od 65 odsto, a do 2040. emisije će biti smanjene za punih 90 odsto. Sve to će uključivati kamione sa GVW većim od 7,5 tona, kao i autobuse za vangradski saobraćaj. Jedini izuzeci biće vozila za vojsku, hitne službe, službe za sprovođenje zakona, kao i za niše u šumarstvu, građevinarstvu i rudarstvu.
Odobreni su i dodatni zahtjevi za vučna vozila. Za poluprikolice je uvedeno smanjenje emisije CO2 za 10 odsto i smanjenje od 7,5 odsto za prikolice. To znači da će proizvođači poluprikolica i prikolica morati da dokažu blagotvorne efekte svojih vozila na potrošnju goriva u čitavim kombinacijama. Osim toga, tu je i dodatna novina u slučaju poluprikolica i prikolica. Vijeće i Parlament dogovorili su se o određivanju nove kategorije vozila u zakonodavstvu, pod nazivom “e-prikolica.” To će biti samohodne prikolice ili poluprikolice, podložne zvaničnim testovima emisije izduvnih gasova. Kao rezultat toga, prevoznici koji putuju sa “e-prikolicama” moći će da računaju na popuste.
Ali kako sve to sprovesti u praksi? Organizacija proizvođača automobila ACEA već je komentirala praktičnu studiju. Izračunato je da će za ispunjavanje ciljeva do 2030. godine – odnosno smanjenja emisije CO2 iz novih kamiona za 45 posto – električni ili hidrogenski modeli morati činiti oko trećine evropskog tržišta novih kamiona. To bi takođe značilo da će do 2030. godine na putevima biti oko 400.000 teških električnih ili hidrogenskih vozila, što će zahtevati oko 50.000 brzih punjača i najmanje 700 stanica za punjenje vodonikom. I sve će se to desiti za manje od sedam godina!
Nacrt sada zahteva dodatno odobrenje punog Saveta Evropske unije, kao i Odbora za zaštitu životne sredine Evropskog parlamenta. Nakon toga, proces implementacije može početi.