2024. godina je prekretnica. Po prvi put, električni kamion osvaja prestižnog Oskara u industriji komercijalnih vozila. Naslov “Kamion godine 2024” ide…
Sva tri podijuma idu na električne kamione.
Sa 84 boda od žirija, Šveđanin je uspeo da donese najpoželjniju titulu u industriji kamiona kući u Geteborg. Drugo mjesto u ovogodišnjoj anketi za najbolje novo izdanje kamiona zauzeo je Daimler Trucksov baterijski električni doprinos, eActros 300/400, sa jasnom razlikom od 20 poena. Električni kamion baziran na Actrosu u prodaji ima tri akumulatora, svaki kapaciteta 112 kWh, za koje se očekuje da će kamion potrajati do 220 kilometara. Pogon obezbeđuje dvojac motora ugrađenih u zadnju osovinu, koji isporučuju kontinuiranu snagu od 330 kW. Daimlerov električni flagship, eActros 600 sa svojim karakterističnim aero faceom, još nije bio na izborima ove godine, jer proizvodnja počinje tek 2024. godine.
Bronza sa 62 boda pripala je švedskom rivalu Skaniji. Novopredstavljena teška serija S45/R45 također je teški kamion s baterijskom tehnologijom, koji s maksimalnom snagom od 612 KS može biti pogodan i za upotrebu na velike udaljenosti kao punopravni kamion od 40 tona – pod uvjetom da na cesti postoji dovoljna infrastruktura za punjenje. Za međunarodni žiri prva tri mesta za električna vozila na ovogodišnjim izborima “Kamion godine” bila su jasan pokazatelj da u budućnosti neće biti načina da se zaobiđe tehnologija električnog pogona.
Nagrada za inovaciju kamiona: Dodatna nagrada za MAN
Elektronski kontrolisane visokotehnološke aplikacije takođe su osvojile titulu na “Truck Innovation Award” (TIA), koja je istovremeno predstavljena. Sa istraživačkim projektima ATLaS-L4 i ANITA, MAN Trucks & Bus, zajedno sa drugim industrijskim partnerima, odigrao je vodeću ulogu u daljem razvoju autonomnih teških kamiona u praktičnoj upotrebi. ATLaS-L4 se odnosi na automatizovani, autonomni, odnosno bespilotni rad kamiona na autoputevima od čvorišta do čvorišta. ANITA označava prevoz kontejnera bez vozača u pretovarnoj stanici. Složeno rukovanje u ograničenom kontejnerskom području kao i automatsko primanje, zaključavanje i isporuka kontejnera na šasiju vagona, komunikacija sa špediterima i otprema – sve u realnom vremenu tokom tekućih operacija – predstavljalo je izazov za projektne menadžere. Dr. Frederik Zohm, glavni tehnološki direktor MAN-a, prihvatio je TIA trofej u Lyonu i naglasio važnost dva projekta za buduće serijske primjene u modernoj logistici.
Oko 12.000 kilometara istočno, u kineskom gradu Vuhanu, istovremeno je izabran i “Kineski kamion godine.” U uzbudljivoj završnoj rundi, Beijing Trucks Fuxing je uspio pobijediti etablirane konkurente Dongfeng i Mercedes-Benz. Izuzetno lepo dizajniranu traktorsku jedinicu pokreće šestocilindrični motor Cummins od 520 KS, koji svoju snagu prenosi preko dvanaestostepenog menjača sa ZF-a na konfiguraciju 6×4 osovine uobičajenu u Kini. Opsežna oprema kamiona Peking sa pametnim sistemima asistencije i bezbednosti ubedila je žiri tokom dodele titule.
Ovo je “Međunarodni kamion godine”
Međunarodna organizacija za kamion godine (IToY) osnovana je 1977. godine od strane britanskog trgovinskog novinara Pata Kennetta i danas broji 24 stručna sudije iz vodećih transportnih časopisa sa ukupnim tiražom od preko milion čitalaca širom Evrope. Pored članova žirija IToY-a, ekspertska grupa je proširena tako da uključuje i druge pridružene stručne članove u Australiji, Brazilu, Kini, Indiji, Iranu, Izraelu, Japanu, Maleziji, Novom Zelandu i Južnoj Africi kako bi se dodatno uzela u obzir najvažnija svetska tržišta za drumski teretni saobraćaj. Cilj godišnjih izbora “Međunarodni kamion godine” je da se oda počast novom izdanju kamiona koje daje najvažniji doprinos održivom razvoju drumskog teretnog saobraćaja. U tu svrhu, međunarodno priznati stručni porotnici ocenjuju kako tehničke inovacije tako i dalji razvoj, kao i inovacije koje imaju direktan uticaj na ukupnu ekonomsku efikasnost, bezbednost ili zaštitu životne sredine. Ukupan domet 24 člana žirija i 10 pridruženih članova premašuje granicu od 1,1 milion.
Dekra kao nezavisni partner
Organizacija ITOY se zahvaljuje Dekri na nezavisnom upravljanju izborima, evaluaciji glasova i potvrđivanju izbornog rezultata. Dekra radi za bezbednost više od 90 godina. Osnovana u Berlinu 1925. godine, Nemačka asocijacija za praćenje motornih vozila (DEKRA) postala je jedna od vodećih svetskih stručnih organizacija. Dekra SE je podružnica kompanije Dekra e.V. u potpunom vlasništvu i upravlja poslovanjem Grupe. U 2020. godini Dekra je ostvarila prodaju od 3,4 milijarde evra. Skoro 44.000 zaposlenih radi u oko 60 zemalja na svih pet kontinenata. Sa kvalifikovanim i nezavisnim stručnim službama rade za bezbednost na putu, na poslu i kod kuće. Portfolio se kreće od pregleda i procena vozila do potraživanja za poravnanje, industrijskih i građevinskih inspekcija, bezbednosnog konsaltinga, ispitivanja i sertifikacije proizvoda i sistema, kao i kurseva obuke i privremenog zapošljavanja.