Brisel je odlučio da olakša transportnim kompanijama da zaposle dostavna vozila i kamione bez vozača širom EU.Direktiva (EU) 2022/738 o izmjeni Direktive 2006/1/EZ o korištenju vozila koja su angažirana bez vozača za drumski prevoz robe omogućila bi prevoznicima, lizing i lizing kompanijama da ispune kratkoročne, sezonske ili privremene vrhunce potražnje ili da zamijene neispravna ili oštećena vozila.
Šta se mijenja?
Prema Uredbi (EU) 2022/738, transportne kompanije mogu koristiti iznajmljena vozila registrovana u drugoj zemlji EU najmanje dva meseca godišnje.
Međutim, države članice mogu zahtijevati da vozila budu registrirana u skladu sa svojim pravilima nakon 30 dana upotrebe. Kompanije moraju obavestiti svoje domaće organe o korišćenju iznajmljenih vozila kako bi potvrdile da ne čine više od 25% ukupnog teretnog voznog parka u datom preduzeću.
Ovaj zakon bi omogućio kompanijama da iznajme višak kamiona umesto da ih kupuju kako bi zadovoljile sezonske potrebe. Prema riječima Cláudia Monteiro de Aguiar, izvjestiteljice Europskog parlamenta, to se prevodi u “mogućnost najbolje moguće raspodjele resursa, odnosno ekoloških koristi i poboljšanja sigurnosti na cestama”.
Ko je uveo standarde?
U skladu s odredbama Direktive, države članice imale su 14 mjeseci da uvedu rješenje u nacionalno pravo. Krajnji rok ističe 6. avgusta ove godine.U junu su taj zakon uveli Italijani. 69/2023 od 2023. juna 12. godine, kojim se liberalizuju pravila za iznajmljivanje kamiona bez vozača, objavljen je u službenom časopisu italijanskog zakonodavnog tela. Ovom merom ukinuta su ograničenja iz člana 84 Zakona o drumskom saobraćaju, čime je značajno ograničeno zapošljavanje industrijskih vozila bez vozača u Italiji.
Do sada je iznajmljivanje kamiona bilo dozvoljeno samo između kompanija za drumski saobraćaj registrovanih u Registru drumskog saobraćaja, ili za strane (ali EU) kompanije, isključivo u međunarodnom prevozu. U međuvremenu, stupanjem na snagu Zakonodavne uredbe 69/2023, moguće je koristiti i kamion iznajmljen bez vozača u domaćem prevozu.
Danci su se ovog mjeseca prilagodili i pravu EU-a. Direktiva EU 2022/738 uvedena je implementacionom uredbom Danske agencije za transport tereta, koja je stupila na snagu 1. jula ove godine.
Implementacija Direktive u drugim zemljama
Zakonodavni rad je i dalje u toku u nekoliko zemalja EU. Oni su u različitim fazama. Nacrt Zakonodavnog centra Vlade Poljske o izmjeni Zakona o cestovnom prometu od strane ministra nadležnog za infrastrukturu objavljen je tek ove sedmice (tačnije 24. jula). Pokrenute su javne konsultacije.
Litvanija je prvobitno želela da uvede standarde 6. avgusta, ali je malo verovatno da će se to dogoditi na vreme.
“Nacrt izmjene Zakona o cestovnom prometu Republike Litvanije 8, 8/3 i aneksa (usmjeren na pravilnu provedbu Uredbe (EU) 2022/738 Europskog parlamenta i Vijeća – ed.) trenutno je pred Parlamentom. To je obrađeno na jesenjem zasjedanju,” rekao je Artūras Liatocha, glavni stručnjak za radnu grupu za politiku cestovnog i zračnog prometa u litvanskom Ministarstvu prometa, za redakciju trans.INFO.
Vlade Hrvatske, Luksemburga, Mađarske i Slovenije takođe prilagođavaju standarde EU. Prema mađarskoj transportnoj organizaciji, propisi kojima se prenosi direktiva EU stupiće na snagu u avgustu.
Španci planiraju da rade na propisima u Državnom administrativnom godišnjem regulatornom planu za 2023. godinu, ali zakonodavni proces još nije počeo.
Izvor: https://trans.info/hu/a-teherautok-berlese-jarmuvezeto-nelkul-konnyebb-lenne-az-egesz-eu-ban-de-bevezettek-a-tagallamok-a-megfelelo-eloirasokat-355743