“Nakon izvesne nestabilnosti u prvom i drugom kvartalu 2020. godine zbog ograničenja povezanih sa kovidom, drumski teret ne samo da se oporavio 2021. i 2022. godine, već je pokazao i porast u odnosu na pre 2020. godine. Ukupan drumski teretni saobraćaj u EU pokazao je bolje performanse u prvom kvartalu 2022. godine u odnosu na isti kvartal prošle godine (+2,6%) i blago smanjenje u naredna tri kvartala (-0,6%, -0,5% i -1,6%, respektivno), čime je ukupan drumski teretni saobraćaj pao na nivo iz 2021. godine.
Što se tiče robe, “hrana, piće i duvan” nastavili su da dominiraju drumskim teretnim transportom 2022. godine, čineći 317 milijardi tkm (16,6% od ukupnog tkm). Zajedno sa robom u kategoriji “poljoprivredni proizvodi,” oni zajedno čine više od četvrtine ukupnog drumskog saobraćaja u tkm.
Što se tiče obima u kojem je roba prevezena 2021. i 2022. godine, “oprema i materijali koji se koriste u teretnom transportu” (+7,4%) i “poštanski i paketi” (+4,7%) zabilježili su značajan porast performansi u završenom tkm-u.
U međuvremenu, smanjili su se za “nameštaj” (-6,2%), “hemikalije, hemijske proizvode i veštačka vlakna” (-6,1%) i “proizvode od drveta, drveta i pluta” (-5,3%).
Zanimljivo je da podaci pokazuju da je kabotaža prošle godine pala za gotovo 9%:
“Analiza po vrsti poslovanja pokazuje da su u 2022. godini performanse međunarodnog transporta (u tkm) porasle za 1,0% u odnosu na 2021. godinu, što čini četvrtinu (25,4%) ukupnog drumskog teretnog transporta u EU. Od 2021. godine ova vrsta aktivnosti bilježi snažan rast u odnosu na prethodne godine. Učinak ostale tri vrste aktivnosti: kabotažnog transporta (-8,9%), domaćeg transporta i međutrgovine (oba -0,1%) smanjio se u 2022. godini,” navodi Eurostat.
Prošlogodišnji glavni influenseri bili su, naravno, ruska invazija na Ukrajinu, koja je uticala na broj vozača kamiona i povećanje cena goriva. Pored toga, nove odredbe Paketa mobilnosti, posebno pravila koja zahtevaju češći povratak oba kamiona i njihovih vozača u bazu, takođe mogu imati uticaja.
Eurostat je takođe objavio tabelu koja pokazuje u kojoj meri su Švajcarska, Norveška i Velika Britanija bili važni trgovinski partneri.
Što se tiče transportovanih tona, tri glavna toka su između Švajcarske i Nemačke (17,6% ukupne tonaže drumskog saobraćaja EU/ne-EU), a slede ih oni između Norveške i Švedske (11,4%) i između Švajcarske i Nemačke. Francuska (7,3%).
Bővebben itt: https://trans.info/hu/eurostat-a-kabotazs-csaknem-9-kal-csokkent-2021-hez-kepest-az-eu-ban-355287