Izveštaj, koji je objavio pošiljalac, pruža detaljnu analizu promena tržišnih trendova, pružajući uvid u povećanje cena u ključnim evropskim transportnim koridorima, uticaj rata u Ukrajini na logističko tržište, pokretače rasta cena goriva i sve veću potražnju za ekološkom logistikom. Pored toga, analiziraju se implikacije na tržište i daju se izgledi za razvoj tržišta drumskog teretnog transporta u 2023. godini.
Thomas Christenson, glavni operativni direktor pošiljaoca komentira:
Tokom protekle tri godine prevazišli smo najveće makroekonomske šokove u logistici posljednjih decenija – izazovi su bili bez presedana: nestašica vozača, rekordne cijene goriva, padovi lanca snabdijevanja, rat i inflacija. Svi ovi faktori su značajno povećali volatilnost tržišta u poslednjih nekoliko godina. Očekujemo da će se ovi makroekonomski strukturni problemi nastaviti i u 2023. godini i analizirali smo pokretače u našem izveštaju.”
Troškovi transporta u Evropi su na rekordno visokom nivou sa porastom do 1 odsto na nekim koridorima.
Cene goriva dostigle su rekordno visok nivo u 2022. godini, dok je nestašica vozača porasla. Podaci o vlasništvu pošiljaoca pokazuju da su kao rezultat toga, troškovi transporta u drumskom teretnom saobraćaju širom Evrope porasli za 2022 odsto u 13. godini. Razvoj pojedinih koridora u pojedinim zemljama značajno se razlikovao u nekim slučajevima:
- Troškovi međunarodnih ruta od Poljske do Nemačke porasli su za 2022 odsto od januara do decembra 24. godine, uprkos relativno slabom izvozu tokom cele godine.
- Nasuprot tome, domaći koridori u Nemačkoj, koji su generalno među koridorima sa najvećim uskim grlom kapaciteta, zabeležili su povećanje troškova od samo 2022 odsto u 18. godini.
- Troškovi odlazne rute Španije prema Holandiji porasli su jer je ključni španski poljoprivredni izvoz ljeti patio od ekstremnih temperatura i suše – ali je porast od 9 posto znatno ispod tržišnog prosjeka.
U 2023. godini opšti trend cena će biti obrnut. Jedan od razloga za to je slabljenje sezonskih padova ekonomske aktivnosti: širom Evrope, troškovi transporta u januaru i februaru 2023. godine već su pali za četiri odsto ispod nivoa iz januara 4. godine.
Indeks troškova po kilometru pošiljaoca ukazuje na prosečan razvoj troškova transportera pošiljaoca (uključujući gorivo i druge doplate) u mreži pošiljaoca od više od 40.000 kamiona širom Evrope.
Povećanje stope mjesta dovodi do veće stope odbijanja transporta među špediterima
Indeks spot mogućnosti pošiljaoca pokazuje da je spot tržište zabeležilo posebno visoku aktivnost u H1 2022:
- Napeta tržišna situacija i povećanje spot stopa doveli su do veće stope odbijanja ugovorno dogovorenih tereta u korist profitabilnih spot opterećenja za mnoge transportne kompanije.
- Ponuda na spot tržištu porasla je za 2022% u maju 2022. godine u odnosu na januar 7. godine.
- Nakon ublažavanja tržišta u drugoj polovini godine, ponude na spot tržištu pale su za više od 50 odsto.
- U novembru 2022. godine cene su dostigle paritet sa ugovornim stopama. Ovaj trend će se nastaviti početkom 2023. godine. Gledajući unapred do drugog kvartala 2. godine, spot stope mogu samo da padnu dalje u ograničenom obimu, jer transportne kompanije već posluju sa niskom profitnom maržom.
Ako se ekonomija u Evropi polako oporavi u drugoj polovini godine, pošiljalac očekuje relativno snažno povećanje kamatnih stopa – strukturne slabosti poput nedostatka vozača i mogućeg povratka cijena nafte na historijske maksimume mogle bi potaknuti ovaj razvoj.
Indeks spot mogućnosti pošiljaoca ukazuje na relativni obim ponuda spot tereta, indeksiran do januara 2022. godine. To se radi na uporedivoj osnovi sa stalnom kohortom špeditera.
Povećanje potražnje za alternativnim gorivima i ekološki prihvatljivim transportom
Održivi transporti postaju sve važniji za špeditere. Stroži politički zahtjevi također povećavaju trend uvođenja zelenih transportnih rješenja. Potražnja za rešenjima za zeleni transport ubrzano raste: u 2022. godini obim zelenih tereta (uključujući obnovljive dizelske, električne i multimodalne transporte) povećao se oko pet puta, prema podacima pošiljaoca. Očekuje se da će se ovaj trend nastaviti i tokom 2023. godine.
Graham Major-Ex, direktor Green Business & eMobility, u pošiljaocu, rekao je: “Kratkoročno, upotreba naprednih goriva kao što je HVO je odličan način za smanjenje emisija bez ulaganja u vozila ili infrastrukturu. Ova napredna goriva omogućavaju prevoznicima da se razlikuju i obezbede više porudžbina od špeditera koji zahtevaju rešenja sa niskom emisijom ugljenika. Verujemo da je ovo dugotrajan trend. Pored toga, uvereni smo da je uvođenje električnih kamiona velikih razmera neminovno i da su električni kamioni budućnost drumske logistike.”
Outlook za 4. godinu
Analiza kohorte industrije od strane pošiljaoca pokazuje:
- Špediteri koji proizvode esencijalne proizvode kao što su hrana i piće drže svoje u trenutnom nestabilnom tržišnom okruženju sa konzistentno visokim obimom transporta.
- Trajna roba (posebno skupa roba kao što su automobili) ima tendenciju da najviše opada tokom recesija jer potrošači duže vagaju odluke o kupovini. Istovremeno, to je kategorija koja se obično najbrže oporavlja tokom uspona.
Brzina kojom se Kina oporavlja od pandemije biće ključni faktor u oporavku izvoza i padu lanaca snabdevanja, navodi se u izveštaju tržišta.
Kohortna analiza industrije pošiljaoca zasniva se na obimu tereta koji pošiljalac obezbeđuje za različite industrije na uporedivoj osnovi, odnosno ne uzimajući u obzir uticaj promena u dobijenim i izgubljenim porudžbinama.
Izvor: https://trans.info/de/transportkosten-in-europa-erreichten-in-2022-ein-rekordhoch-330892