Evroazijske železničke usluge prevoza tereta između Kine i Evrope bile su pod pritiskom skoro tri godine od početka pandemije 2020. godine, praćene invazijom na Ukrajinu prošle godine i svim posledicama koje je izazvala. Prvi kvartal operacija 2023. je već završen, a evroazijski koridor podleže novom režimu. RailFreight.com je imao intervju sa Ksiniao Zhang-om, menadžerom prodaje kompanije BTT Freight Management, kako bi stekao bolji uvid u tržišne trendove.
Nekoliko špeditera je navelo da je prvi kvartal 2023. bio prilično izazovan, sa opadanjem obima tereta između Kine i Evrope i smanjenom evropskom potražnjom za pošiljkama putem železnice. Iako su konkretni podaci još uvek nedostupni, pesimisti bi mogli da kažu da se nazire najniža tačka tržišta kinesko-evropskog ekspresa (CEE). Efikasan način da se analiziraju trenutni trendovi Puta svile i mogući pad obima je razumevanje trenutnog statusa vozova Kina-Evropa Ekspres.
50 TEUs prag
Ove godine većina vozova CIE saobraća za Rusiju. Kako sve više i više vozova „China Europe Ekpress“ ide ka Moskvi, to je takođe pokrenulo pitanje unutar industrije: da li će se saobraćaj Kina-Evropa prebaciti na Rusiju 2023. Odgovor još nije otkriven, ali neki znaci upućuju na ovaj pravac. Primeri ovih novih trendova su novootvorene rute Peking-Moskva i Langfang-Moskva i nedavno otvoren Sheniang China Europe Ekpress konsolidacioni centar.
Zhang je objasnio da osim pitanja vezanih za rutu preko Rusije, nove politike kineske železnice otežavaju otpremu vozova iz CIE. Kineska nacionalna železnička kompanija uvela je novi prag, postavljen na 50 TEU pre nego što vozovi CIE mogu da pođu. Međutim, realnost je da sakupljanje takvih količina, posebno za direktne vozove, nije tako lak zadatak.
Zbog toga su platformske kompanije uvele više mešovitih vozova umesto direktnih za usluge Kina-Evropa, rekao je Džang, dodajući da će „u sistemu takvi vozovi moći da primaju robu koja ide na različite destinacije u Evropi”. Neki primeri nedavnih mešovitih železničkih usluga su voz „Cross Europe“ kojim je upravljao Čengdu prošlog septembra, koji je išao za Luksemburg i Poljsku i Iikinou (Iivu, Ksinjiang, Europe) Ekpress, koji prikuplja robu iz Duisburga, Madrida, Hamburga i Malaševice.
Određeni kupci i dalje smatraju da je CEE prednost
Džang je rekao da uglavnom postoje dve vrste kupaca koji još uvek biraju Kina-Evropa ekspres. Kupci koji su strogi u pogledu ažurnosti i kupci koji se nalaze u okruženju infrastrukture CIE. Kada je reč o pravovremenosti, dobar primer je industrija odeće. I dalje biraju CIE, tako da mogu da stignu u Evropu za oko 20 dana, i organizuju dalju distribuciju.
Druga vrsta kupaca su špediteri u unutrašnjosti u blizini konsolidacionih centara za vozove CIE. Ako se teret kreće preko mora, on i dalje treba da stigne do luke preko unutrašnje logističke mreže, što rezultira dodatnim troškovima. Stoga će neki vlasnici tereta oko centara za konsolidaciju nastaviti da biraju CIE iz ekonomskih razloga.
Cene prevoza u železničkom saobraćaju su još uvek predaleko od cena pomorskog prevoza
Nakon što su tokom epidemije porasle, cene prekookeanskog prevoza su ove godine ponovo pale. Od Šangaja do luke Hamburg, cena transporta kontejnera od 40 stopa je oko 1.100 američkih dolara; ako idete CIE iz Siana direktno do Duisburga, cena tereta (kontejner od 40 stopa) je oko 7.000 američkih dolara. Dakle, železnica je skoro sedam puta veća od cene okeanskog prevoza.
Shodno tome, oni špediteri koji nemaju potražnju za vremenskom efikasnošću vraćaju se prekookeanskom transportu. Treba napomenuti da na CIE ne utiče samo cena prekookeanskog prevoza, već i intermodalne cene železnice i mora. U okviru šeme intermodalne subvencije železnica-more koju sprovode lokalne kineske vlade, pošiljaoci mogu da dobiju bolje cene ako koriste železnicu za transport robe do kineskih istočnih luka, objasnio je Džang. Zbog toga se deo unutrašnjeg tereta ponovo preusmerava na istočnu obalu.
Šta možemo očekivati za budućnost?
Pod taocem pada cena okeana i preusmeravanja subvencija, Kina-Evropa ekspres nastavlja da pronalazi svoj tržišni prostor, uprkos sankcijama EU i porastu ekspresa Kina-Rusija. Zhang je priznao da je budućnost nepredvidiva i da zaista zavisi od kombinacije faktora. Najvažniji su obim trgovine između Kine i Evrope, potražnja kupaca i ustupci cenama. Drugi kvartal je već počeo, pa je zanimljivo videti da li će China-Europe Ekpress povući novi kurs zajedno sa obimom trgovine, politikom i promenljivim zahtevima.