Rumunska vlada želi da smanji minimalnu starosnu granicu za vozače kamiona. Parlament je već usvojio zakon. Na taj način vlasti žele da se izbore sa nedostatkom osoblja u transportnoj industriji.
Prema nacrtu zakona koji je rumunski parlament usvojio 13. decembra, vozačke dozvole kategorija C i CE biće dostupne od 18. godine života, a ne od 21. godine života, kao i do sada. Osnovni uslov je da podnosilac zahteva unapred poseduje sertifikat o profesionalnoj kompetentnosti, prenosi rumunska novinska agencija Agerpres.
Minimalna starosna granica za kandidate za pravo kategorije D i DE takođe će biti smanjena sa sadašnjih 24 na 21.
Prema vladajućoj stranci (Nacionalna liberalna stranka), ovaj korak ima za cilj rješavanje nedostatka radne snage u transportnoj industriji.
Novi zakonski propisi su u skladu sa evropskim zakonodavstvom, kojim je utvrđena mogućnost uvođenja odstupanja od minimalne starosti za pojedine kategorije vozila u Direktivi (EU) 2018/645 Evropskog parlamenta i Saveta od 18. aprila 2018. godine.
Transportne organizacije u mnogim zemljama apeluju na vlade da smanje minimalnu starosnu granicu za izdavanje dozvola profesionalnim vozačima. U Rumuniji nije bilo drugačije. Početkom novembra, Radu Dinescu, generalni sekretar sindikata UNTRR-a, sastao se sa rumunskim premijerom Nicolaeom Ciucăom kako bi signalizirao produbljivanje krize nestašice profesionalnih vozača i pozvao vladu da preduzme hitne mjere.
Trenutno je dobijanje vozačke dozvole kategorije C i CE od 18. godine legalno u većini država članica, a to su Austrija, Češka, Hrvatska, Danska, Estonija, Francuska, Nemačka, Grčka, Mađarska, Irska, Litvanija, Holandija, Poljska, Portugal, Slovenija i Švedska.
Donja starosna granica znači manje bezbednosti
Međunarodna udruženja za drumski saobraćaj vrše pritisak na nacionalne vlade, kao i na Evropsku komisiju da smanje minimalnu preporučenu starosnu granicu za profesionalne vozače u svim sektorima na 18 godina, uz mogućnost obuke od 17. godine. Brisel trenutno razmatra pravila o vozačkim dozvolama u svim kategorijama vozila, a očekuje se da će ažurirana pravila biti predložena sledeće godine.
U međuvremenu, novi izveštaj Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja (ETSC) pokazuje da mlađi vozači kamiona predstavljaju veći rizik za sve učesnike u saobraćaju.
U izveštaju se tvrdi da, iako je broj sudara teških vozila manji nego kod putničkih automobila, oni su opasniji zbog veličine i težine vozila.
Rizici povezani sa mladim vozačima i putnicima proizilaze iz neiskustva, nezrelosti i starosnog i polno specifičnog načina života. Mladi prolaze kroz značajne biološke i društvene promjene u dobi od 15 do 25 godina”, navodi se u izvještaju ETSC-a.
ETSC je koristio podatke o ukupnom udjelu mladih vozača u sudarima za izradu izvještaja, kao i statistiku iz zemalja poput Finske, Njemačke i Poljske, koje već dozvoljavaju 18-godišnjacima da pod određenim uvjetima upravljaju najvećim vozilima. Dostupni podaci jasno pokazuju da je veća verovatnoća da će mlađi vozači učestvovati u nesrećama.
U Poljskoj je udio vozača kamiona i autobusa u dobi od 18 do 24 godine u sudarima srazmjerno broju vozačkih dozvola za istu dobnu skupinu veći nego u drugim dobnim skupinama i smanjuje se s dobi vozača. Za starosnu grupu od 18 do 24 godine to su: 39 počinilaca sudara, 10 poginulih, 53 osobe sa teškim povredama – na 10.000 vozačkih dozvola. U narednim godinama, statistika izgleda ovako:
– 12 počinilaca, 3 smrtna slučaja i 15 žrtava s teškim ozljedama za dobnu skupinu od 25-34 godine,
– 7,5 počinilaca, 1,5 smrtnih slučajeva i 9 žrtava s teškim ozljedama za dobnu skupinu 35-44,
– 7,6 počinilaca, 1,6 smrtnih slučajeva, 9,8 žrtava s teškim ozljedama za dobnu skupinu 45-54,
– 7 počinilaca, 1,4 smrtna slučaja, 8,8 žrtava s teškim ozljedama za dobnu skupinu 55-64
– i 3,8 počinilaca, 0,7 smrtnih slučajeva i 4,7 žrtava s teškim ozljedama za osobe starije od 65 godina.
Navedeni podaci zasnovani su na informacijama poljske policije i u prosjeku su za sudare u 2019. i 2020. godini.
Razvoj ljudskog mozga završava se u trećoj deceniji života. Kao rezultat toga, kada mladi ljudi nauče da jašu, njihove kognitivne sposobnosti još uvek nisu u potpunosti razvijene. To utiče na njihovu percepciju i odnos prema riziku,” navodi se u izveštaju.
Kao rezultat toga, kao učesnici u saobraćaju, mladi ljudi imaju tendenciju da se uključe u rizično ponašanje i manje su svesni rizika kojima su izloženi.
Biološke studije pokazuju da se do 18. godine područja mozga odgovorna za integraciju informacija i kontrolu impulsa još uvijek razvijaju”, navodi ETSC.
izvor: https://trans.info/pl/kolejny-kraj-obniza-minimalny-wiek-konieczny-do-zdobycia-uprawnien-kierowcy-ciezarowki-317851