Prošle godine, španska vlada je revolucionirala zakon o drumskom prevozu uvođenjem zabrane utovara i istovara od strane vozača, klauzule o gorivu i izmenama ugovora o prevozu. Sektor je sumirao posljedice novih propisa i ukazao koji su to učesnici u lancima snabdijevanja najviše osjetili.
Od svih zakonodavnih instrumenata, najvažniji u 2022. godini za prevoz robe primljene u Španiji bila je zabrana utovara i istovara, klauzula o gorivu i zabrana neplaćanja tereta. Ispostavilo se da su novi propisi imali najveći uticaj na utovarivače. Do takvog zaključka došlo je 2022. izdanje AECOC 22, Asocijacije španskih proizvođača i distributera. National Transport Forum.
Jasno je da uticaj novih instrumenata na aktivnosti prevoznika nije isti kao i na špediter, ali svi se slažu: u boljoj smo poziciji nego pre godinu dana, jer su propisi transparentni i jasni. I to je dobro”, komentira španjolska transportna organizacija Fenadismer.
Troškovi za utovarivače su povećani.
AECOC je sproveo istraživanje intervjuišući 100 utovarivača i nosača. Upitnici pokazuju da su propisi doneli ne samo veću transparentnost, već i poboljšali uslove rada vozača. Većina anketiranih transportnih kompanija priznala je da je zabrana utovara i istovara vozačima donela trenutno poboljšanje sa stanovišta vozača.
43% utovarivača priznalo je da je moralo povećati svoje osoblje za rukovanje utovarom i istovarom, a 10% je odlučilo da prebacuje utovar i istovar kooperantima.
Još jedan ključni zaključak za utovarivače tiče se troškova – zabrana utovara i istovara od strane vozača ih je povećala. 92% utovarivača smatra da je ovaj zahtev imao najveći uticaj na njihovu kompaniju. 42% je govorilo o povećanju troškova od 10-20%, 35% anketiranih govorilo je o povećanju troškova od 5-10%. Za 15% ispitanika, troškovi su porasli za više od 20%.
Povećani troškovi bili su zbog zapošljavanja dodatnih radnika, kupovine mašina, promena u procesima, novih operacija i drugih. Sve u cilju preuzimanja zadataka koje su vozači kamiona do sada obavljali.
Potrebna je saradnja.
Utovarivači, prevoznici i administracije slažu se da postoji samo jedan način da se odgovori na izazove sa kojima se suočavaju lanci snabdijevanja u kratkoročnom, srednjem i dugoročnom periodu – a to je zajednički rad između svih aktera u transportu.
Ovi izazovi uključuju, pre svega, nedostatak vozača, ekološku transformaciju lanca snabdevanja zajedno sa transformacijom trenutne flote koja zadovoljava evropske zahteve Fit for 55, postizanje maksimalne efikasnosti u lancima snabdevanja bez zastoja i mirovanja, i digitalizaciju.
Izvor https://trans.info/hu/334354-334354