Dva najveća udruženja poljskih prevoznika udružila su snage kako bi dobila državnu podršku za transportni sektor. Vrhunski evropski sektor suočava se sa brojnim problemima: broj nesolventnosti je dramatično porastao, a većina prevoznika smanjuje svoje flote ili radna mesta.
Prošle nedelje, Renata Rihter, šef odeljenja za saobraćaj Ministarstva infrastrukture, predstavila je predlog za izmenu Zakona o drumskom saobraćaju, koji ima za cilj da ublaži neke od problema sa kojima se suočavaju prevoznici.
U ostatku članka ćete pročitati:
- sa kojim problemima se trenutno suočavaju nosioci;
- koje inicijative podržavaju poljski prevoznici;
- kako vlada reaguje na predloge za izmenu Zakona o drumskom saobraćaju, između ostalog.
Ministarstvo infrastrukture predlaže da se obustavi izdavanje dozvola za obavljanje profesije drumskog prevoznika na period od 2 godine. Slično tome, izdavanje dozvola za prevoz tereta unutar Zajednice će biti suspendovano.
Ovo bi mogao biti prvi pozitivan efekat nove zajedničke kampanje dva najveća poljska udruženja prevoznika. U maju su Udruženje međunarodnih drumskih transportera (ZMPD) i Transport i logistika Poljske (TLP) odlučili da zajednički apeluju na vlasti za pomoć u vezi sa katastrofalnom situacijom u industriji.
Zajednički front obe organizacije rezultat je neuspeha brojnih žalbi obe organizacije vladi. Organizacije su podnele niz projekata različitim ministarstvima i premijeru, ali na njih nije odgovoreno.
I nemamo vremena da čekamo više nedelja ili meseci za podršku naše vlade, jer mnogi prevoznici možda više nisu tamo i svaka pomoć jednostavno dolazi prekasno “, kaže Jan Buczek, predsednik ZMPD-a.
U sklopu kampanje, kamioni za vuču sa zvučnicima vozili su se oko Kancelarije premijera, poljskog Sejma i Ministarstva infrastrukture u Varšavi 6. juna.
Naravno, proći će neko vreme pre nego što predlog Ministarstva za infrastrukturu postane obavezujući plan. Izrada amandmana i sprovođenje čitavog zakonodavnog procesa (tj. Sejm, Senat i potpis predsednika) očekuje se da će trajati do jeseni. To može značiti da će novi propisi stupiti na snagu krajem godine ili na prelazu godine.
Ali to bi moglo dati malo prostora za disanje poljskim transportnim kompanijama, koje su poslednjih godina teško pogođene kao i malo koji drugi sektor. Prema ZMPD-u, situacija u poljskom drumskom saobraćaju je dramatična. Više od 60 odsto prevoznika smanjuje broj zaposlenih i flotu ili namerava da to učini u narednim mesecima. 13 odsto je prestalo da plaća svoje finansijske obaveze, a broj stečajeva u prvim mesecima 2024. godine porastao je za 100 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Za mnoge ljude izvan industrije, ovi brojevi će doći kao šok. Poljski transportni sektor zaista ima dva lica. S jedne strane, naši prevoznici su već nekoliko godina evropski lideri u pogledu transportnih usluga. Paket mobilnosti je uveden, između ostalog, da oslabi dominaciju poljskih (i drugih centralnoevropskih) transportnih kompanija. Poljski kamioni imaju veoma jaku poziciju na nemačkom tržištu, oko 20 odsto vozila ovog tipa koja cirkulišu u Nemačkoj registrovano je u našoj zemlji.
Uspeh na evropskim putevima
Pored toga, naše transportne kompanije su apsolutni lider na tržištu u unakrsnom transportu. Prevoznici iz Poljske obavljaju oko 15 odsto prevoza (mereno zapreminom) na najvažnijim rutama između zapadnoevropskih zemalja. Naše transportne kompanije imaju najveći udeo na relaciji od Francuske do Nemačke, gde su bile odgovorne za 33,8 odsto prevezenog obima u 2021. godini. U suprotnom smeru, udeo poljskih prevoznika bio je 26 odsto.
Poljske transportne kompanije su takođe stekle veoma jaku poziciju na putu između Nemačke i Italije. U pravcu juga – prema Italiji – poljske kompanije imaju udeo od 25,9 odsto obima, u suprotnom smeru nešto manje, odnosno 24,2 odsto.
Poljske kompanije takođe imaju dvocifrene akcije na rutama (u oba smera) između Nemačke i Belgije, Holandije, Austrije i Češke, respektivno.
Tokom proteklih 20 godina, poljska industrija drumskog saobraćaja bila je jedan od glavnih stubova ekonomskog razvoja naše zemlje. “To je od suštinskog značaja za generisanje više od 51 odsto poljskog BDP-a, obezbeđuje pozitivan platni bilans u ekonomskim odnosima sa drugim zemljama Evropske unije i daje godišnji doprinos od više od 16 milijardi PLN javnim finansijama”, nedavno je na Linkedinu sažeo Maciej Vroński, predsednik TLP-a.
Eksplozija troškova
Međutim, u ovom buretu meda nalazi se kašika katrana. Pa čak i čitav kutlača. Dok je transportni sektor u celini moć, to je moć sastavljena od hiljada malih komponenti koje se bore sa ozbiljnim problemima.
Sve ovo je zbog činjenice da su troškovi vođenja preduzeća značajno porasli poslednjih godina. U slučaju transporta – pre svega, cene goriva. Ali i troškovi osoblja, kojisu povezani sa nedostatkom vozača. Nedostatak kvalifikovanih radnika znači da postojeći radnici jednostavno moraju biti bolje plaćeni.
Međutim, situacija prevoznika se značajno pogoršala od 2022. godine. Izbijanje rata u Ukrajini donelo je sa sobom pomenuto povećanje cena goriva, koje već čine 40-50 odsto troškova transportnih kompanija. Pored toga, rat je doneo ekonomsku krizu širom Evrope. A usporavanje znači manje narudžbina, manje naloga, što zauzvrat dovodi do pada transportnih stopa. Sa sve većim troškovima na nivou farme i na ljudskom nivou – suočeni sa rastućim troškovima života.
Skoro u isto vreme kada je izbio rat u Ukrajini, Evropska unija je uvela odredbe Paketa mobilnosti. Za nosače, to su praktično bila dva niska udarca zaredom. Da se izrazim u bokserskom jeziku: Možda nije bio nokaut, ali je bio nokdaun. Nosači nastavljaju da se bore, ali su ošamućeni nakon ovih udaraca. Odredbe Paketa mobilnosti nametnule su dodatna finansijska opterećenja transportnim kompanijama u vezi sa platama osoblja. Da ne pominjemo ograničenje njihovih aktivnosti na stranim tržištima tako što se svakih nekoliko nedelja vraćaju u sedište kompanije.
Senka putarine
Ne smiju se zaboraviti ni troškovi povezani sa politikom zaštite životne sredine EU. Posledica je niz povećanja naknada za korisnike puteva u zemljama EU zbog uključivanja naknada za zaštitu životne sredine. U decembru 2023. godine u Nemačkoj je zabeležen porast putarine, koji je iznosio astronomskih 83 odsto. S obzirom na to da se 40 odsto poljskog transportnog posla u međunarodnom saobraćaju obavlja u Nemačkoj, to utiče na mnoge prevoznike. Transportne kompanije koje voze kroz Nemačku u tranzitu takođe su ozbiljno pogođene povećanjem putarine. Tranzit kroz Saveznu Republiku Nemačku sada je skuplji za više od 100 evra.
Ipak, kako je Maciej Vroński komentarisao uvođenje povećanih putarina u Nemačkoj, “situacija u poljskom transportnom sektoru bila bi katastrofalna čak i bez povećanja putarine u Nemačkoj”.
Nelojalna konkurencija
Rat u Ukrajini je izazvao mnoge poljske prevoznike da izgube ovo tržište. Pored toga, sankcije protiv Rusije i Belorusije takođe su ograničile mogućnost poslovanja na ovim tržištima dalje na istoku. Takođe treba podsetiti da je velika većina graničnih prelaza u beloruskom pravcu zatvorena.
Rat u Ukrajini donio je sa sobom još jednu posljedicu, na koju treba odgovoriti najnovijim prijedlogom Ministarstva infrastrukture. Evropska unija je ukrajinskim kompanijama odobrila otvoren pristup jedinstvenom tržištu. Kao rezultat toga, ukrajinski prevozniki su stekli neospornu konkurentsku prednost – oni ne podležu propisima i zahtevima EU, ali su njihovi troškovi znatno niži od troškova poljskih (i drugih) prevoznika. Poljaci ne samo da su izgubili svoja istočna tržišta, već su i istisnuti na domaćem tržištu od strane konkurenata koji ne podležu istim pravilima. Otuda višemesečni protesti na graničnim prelazima sa Ukrajinom.
Kao TLP ističe u saopštenju na svom sajtu, nejednaka konkurencija sa ukrajinskim prevoznika “koji ne snose regulatorne troškove EU” nije jedini izazov koji se odnosi na prevoznike koji ne igraju potpuno fer. Pored toga, prevoznici iz nekih država članica takođe predstavljaju nelojalnu konkurenciju, jer pravila o naknadama vozača još nisu prilagođena zahtevima Paketa mobilnosti.
Borba do kraja
Obe vodeće organizacije su odlučne da nastave svoju kampanju za odbranu transporta dok se ne ubede da je vlada preduzela odgovarajuće mere za podršku sektoru drumskog saobraćaja.
Želimo da zaštitimo stvorena radna mesta i nastavimo da radimo za poljsku ekonomiju i društvo”, objašnjava ZMPD u saopštenju za javnost.
Kao što je Maciej Vroński napisao na Linkedinu, vlada je odavno upoznata sa predlozima predstavnika transportnih kompanija. To uključuje predloge za intenziviranje borbe protiv nelojalne konkurencije, uključujući kontrolu izvođača radova koji ugovaraju ilegalni prevoz, privremeno smanjenje tereta (ZUS) zapošljavanja vozača ili zakonsko smanjenje rokova plaćanja u drumskom saobraćaju (na 14 dana). Predlozi TLP-a takođe su uključivali moratorijum na izdavanje dozvola za obavljanje profesije prevoznika (iako je sindikat predložio 12 meseci).
Ovo su samo neka od rešenja koja vlada ima na stolu, zajedno sa predlozima za konkretne zakonske promene. Za njihovu implementaciju potrebne su političke odluke i sporazum između nekoliko ministarstava. I nemamo više vremena”, napisao je Maciej Vroński.
https://trans.info/de/polnisc