Smanjenje se vrši ili razmatra prvenstveno od strane preduzetnika koji posluju u međunarodnom saobraćaju (ali ne samo). Španija i Holandija su bili izuzeci od pravila, sa povećanjem broja registracija najtežih kamiona.
Infografika: PITD
“Nakon pregleda ekonomskih podataka Španije, jasno je da su Španci jedni od najboljih u Evropi. A kada se ekonomska situacija poboljša, registracije kamiona i kombija odmah počinju da se povećavaju. Štaviše, Španci su se odlučili za obnovljive izvore energije, tako da imaju i do tri puta jeftiniju energiju od, na primer, Poljaka, što izaziva investicioni bum”, objašnjava Jakub Fariš, predsednik Poljskog udruženja automobilske industrije.
Čini se da sve ukazuje na to da je Paket mobilnosti pomogao prevoznicima iz Holandije, jer su počeli da ulaze tamo gde su prevoznici iz Centralne i Istočne Evrope delimično odustali od svog položaja. Iznad svega, međutim, to je malo tržište, što znači da mali broj novih registrovanih vozila rezultira velikim procentualnim povećanjem “, dodaje on.
Infografika: PITD
Situacija je bila bolja u slučaju lakših kamiona – od 3,5 do 16 tona. Ovde su samo Poljska i Francuska zabeležile pad od više od 5 odsto.
Početak 2025. godine ispada da je daleko gori nego prošle godine. To se može videti, na primer, u podacima iz Poljske, Italije i Španije, gde je broj registracija kamiona opao, bez obzira na GVV. Tamo su u januaru registrovani automobili od 3,5 do 16 tona za 32,4 odsto manje (u odnosu na prethodnu godinu). U južnoj Evropi situacija nije izgledala tako dramatično, ali dvocifreni pad zabeležen je i u nekim kategorijama.
Donekle je to rezultat precenjivanja iz vremena pandemije, kada smo zabeležili porast novih registracija vozila, u slučaju nekih zemalja i meseci i do 80 odsto. Takva velika ulaganja ponekad nisu bila ekonomski opravdana, tj. portfeljem narudžbi”, objašnjava Jakub Fariš.
“Danas se tržište smanjilo za mnoge prevoznike. Oni koji su nekada prevozili starija vozila, umesto da ih prodaju na Istoku, nakon uvođenja sankcija, popravljaju ih i nastavljaju da ih voze po Evropi, uzdržavajući se od kupovine novih automobila u kriznim vremenima”, dodaje Fariš.
A prognoze za početak 2025. godine nisu optimistične.
Mislim da ćemo zabeležiti pad u odnosu na prošlu godinu. Ako krajem 2025. dostignemo nivo 2024. godine, to će biti veoma dobro, mada bismo, naravno, želeli više” – zaključuje predsednik PZPM-a.