Od 01.07.2024 počela je obaveza plaćanja putarine odnosi se i na vozila ukupne težine veće od 3,5 tone. To će federalnoj vladi donijeti pristojan iznos dodatnih prihoda. Kazne za nepoštovanje propisa su oštre. Međutim, nisu svi vlasnici automobila na vreme napravili promenu. Neke kompanije čak žele da tuže.
4 milijarde evra dodatnih prihoda
Savezna vlada očekuje produženje obaveze putarine na vozila teža od 3,5 tone, što je odlučeno u jesen 2023. godine, kako bi se u istom periodu između 2024. i 2027. godine ostvario dodatni prihod od oko četiri milijarde evra. Od toga će 1,83 milijarde eura biti izdvojeno za diferencijaciju CO2 – kao i kod vozila preko 7,5 tona, upotreba kamiona sa alternativnim pogonima treba učiniti mnogo atraktivnijom.
Produženje sa datumom odsečenja od 1. jula nije prošlo baš kako je planirano: uoči događaja, operater naplate putarine i Federalna kancelarija za logistiku i mobilnost (BALM) već su pozvali kompanije čija vozila po prvi put podležu putarinama da se registruju na vreme da se prijave za ugrađenu jedinicu (OBU) za automatsko zaduživanje. BALM je čak krajem maja morao da pokrene novi apel zbog malog broja registracija kompanija i vozila.
U međuvremenu, potražnja za registracijama je povećana, navodi BALM kao odgovor na upit trans aktuella. Potražnja za OBU-ovima takođe raste na niskom nivou. “BALM takođe dobija sve više upita o obavezi naplate putarine pojedinih vozila iz industrija izvan transportne industrije, čija će vozila od 1. jula prvi put biti predmet putarine.”
Prevoz zanatlija isključen
To je zato što Savezni zakon o putarini na autoputevima predviđa takozvani izuzetak zanatlija, prema kojem su vozila preko 3,5 tone koja koriste zanatska preduzeća izuzeta od obaveze putarine pod određenim uslovima – krovopokrivači, dekorateri enterijera ili vodoinstalateri, na primer, koji prevoze materijale, alate ili njihove ručno izrađene proizvode. Čak su i pogrebnici izuzeti. BALM je objavio spisak na svojoj web stranici. Međutim, u njemu nedostaju baštovanske i pejzažne kompanije, na primer, koje će po prvi put morati da plate putarinu između 3,5 i 7,5 tona za svoja vozila. Kao rezultat toga, Savezno udruženje hortikulture, uređenja prostora i sportskih objekata (BGL) najavilo je talas tužbi oko 20.000 pogođenih kompanija i informiše svoje članove o pravnim kontaktima za takav pristup.
To nije jedini problem, jer je uoči uvođenja rečeno da su termini radionica za instalaciju OBU-a bili oskudni. Kompanije su uspele da dogovore naplatni uređaj i odgovarajući termin preko operatera naplate putarine Collect, provajdera Evropske elektronske naplatne usluge (EETS provajdera) ili njihovih prodajnih partnera. To je zato što ne može svaka radionica preuzeti instalaciju: Toll Collect OBU-ovi, kako za DIN slot, tako i za vjetrobransko staklo, instalirani su isključivo kod servisnog partnera – prema riječima operatera putarine, kvalitet instalacije ima odlučujući utjecaj “na dugoročnu pouzdanu i nisko-održavajuću funkciju OBU”.
Nema garancije za datume instalacije
Kao odgovor na upit trans aktuella, Toll Collect navodi: “Dostupnost datuma instalacije za OBU trenutno može uveliko varirati lokalno. Koliko znamo, međutim, kapaciteti su i dalje dostupni u kratkom roku kod naših servisnih partnera. Međutim, takođe može biti duže vreme čekanja za veće flote i za nove kupce servisnih partnera.” Kao prelazna mera, putarina se takođe može naplatiti putem veb lokacije Toll Collect ili aplikacije umesto od strane ugrađene jedinice. Međutim, ovo je mnogo složenije nego kod OBU i zahteva da se ruta svakog putovanja putarine precizno odredi unapred.
Inače, ako igrate sreću i ne plaćate putarinu, loše vam je savjetovano: Prema BALM-u, produženje obaveze putarine na vozila s više od 3,5 tone opsežno je komunicirano, kako bi se naplatnici putarine mogli unaprijed dobro pripremiti. Iz tog razloga, usklađenost sa novim propisima o putarinama biće proverena bez prelaznog propisa. Prekršaji putarine s vozilima koja su novopodložna putarini kažnjavaju se novčanom kaznom – ako se putarina namjerno ne plati, vozaču može prijetiti novčana kazna od 240 eura, a poduzetniku 480 eura. Pored toga, neplaćena putarina će biti prikupljena retrospektivno.
Regulacija
- Savezni zakon o putarini predviđa obavezu putarine za vozila sa tehnički dozvoljenom ukupnom masom (tzGm) većom od 3,5 tone.
- Pogođena su vozila koja su namijenjena ili se koriste za cestovni prijevoz.
- Kombinacije vozila podležu putarini samo ako je bruto vozilo za vuču veće od 3,5 tone.
- Vozila koja koriste zanatska preduzeća izuzeta su od obaveze naplate putarine pod određenim uslovima: ako vozilom upravlja zaposleni u zanatskom biznisu i prevozi materijale, opremu ili mašine koji su neophodni za obavljanje usluga i rada; ili ako vozilo prevozi ručno izrađenu robu koja se proizvodi, obrađuje ili popravlja u sopstvenoj radionici kompanije.
- Spisak svih profesija koje ispunjavaju uslove za izuzeće zanatlija možete naći na sajtu BALM-a.
- U slučaju inspekcije putarine, mora se dokazati da putovanje ispunjava uslove za izuzeće zanatlija; Međutim, zanatska vozila se takođe mogu prijaviti Toll Collect-u kako bi se izbeglo odbijanje tokom inspekcija.