Originalni zakon je usvojen – odnosno bez amandmana. Očekuje se da će plenarna sednica Bundestaga usvojiti nacrt rezolucije Odbora za saobraćaj 24. novembra i konačno usvojiti Zakon o putarini. 25. novembra će proći kroz Savezno vijeće. Čelnici poslaničke grupe tri semaforske stranke prethodno su postigli dogovor – prema kojem daljnje izmjene putarine kamiona ne bi trebale biti poduzete i implementirane do sljedeće godine.
Federalno udruženje drumskih prevoznika, logistike i odlaganja (BGL) reagovalo je oštrim kritikama.
“Zbog dogovora koalicije za semafore u poslednjem trenutku, srednja klasa će biti dodatno opterećena usred krize povećanjem broja kamiona od januara 2023. godine. Bez obzira na bilo kakvu sigurnost planiranja, ona je tako degradirana na igračku politike”, objašnjava on.
Na posljednjoj sjednici Odbora izmjene Zakona o putarini koje su potrebne na osnovu ažuriranog izvještaja o troškovima infrastrukture za period od 2023. do 2027. godine nisu mogle biti usvojene kako je planirano. Razlog za to su kratkoročni amandmani koje su predložili Zeleni, koji nisu našli većinu.
Partneri na semaforu odbacili su promjene uglavnom zato što nisu mogle biti pokrenute u kratkom roku do januara 2023. godine. U stvari, oni idu zajedno sa tri centralne tačke, posebno jer su već usidreni u koalicionom sporazumu. Ovo se odnosi na produženje obaveze naplate putarine na vozila sa 3,5 tone, korišćenje dodatnih prihoda od putarine za mere mobilnosti uopšte i konverziju putarine u naknadu zavisnu od CO2. “Postoji jasan dogovor između tri koalicione stranke da će se o ove tri tačke raspravljati i utvrditi 2023. godine, kako bi cijela stvar mogla stupiti na snagu kao paket u januaru 2024. godine,” objašnjava Udo Schiefner (SPD), predsjednik Bundestagovog transportnog odbora, u trgovačkom časopisu Trans Aktuell.
Koalicioni partneri nisu željeli pustiti da prođe vrijeme, ali su željeli započeti prve razgovore izvjestitelja u narednih nekoliko sedmica sastanaka – vjerovatno u decembru. Reporteri SPD-a, Zelenih i FDP-a koordiniraju sa kućnim menadžmentom Federalnog ministarstva saobraćaja o općoj proceduri.Udo Schiefner (SPD), predsjednik Odbora za transport Bundestaga.
“Jasan pristup je da počinjemo veoma rano kako bismo pronašli pravne formulacije koje su prihvatljive za sve i da bismo stvorili sigurnost planiranja za sve strane u ranoj fazi,” kaže političar SPD-a Schiefner. Što se tiče uključivanja kombija i lakih kamiona sa 3,5 tone, on smatra da je implementacija u 2024. godini izvodljiva, ali ambiciozna, pod uslovom da vozila prvo moraju biti opremljena ugrađenim jedinicama (OBU) iz Toll Collecta. Ovo još uvek treba razjasniti, kao i da li bi moglo da se pojavi alternativno rešenje za aplikaciju.
Dalji razvoj putarine – ovo su tačke na kocki
Što se tiče drugih tačaka, koje koalicione stranke žele da dovedu u vezi sa putarinom prilično dugoročno na putu, SPD je veoma otvorena. “Sve ovo spada u pravcu daljeg razvoja putarine za kamione, za koje smo otvoreni,” kaže Schiefner. To se, na primer, odnosi na moguće proširenje ruralnih i opštinskih puteva (kako to zahtevaju Zeleni u Baden-Virtembergu), na proširenje kombija sa 2,5 tone ili naknadu za parkiranje predugo (duže nego što to zahtevaju periodi odmora) na javnim prostorima za odmor. SPD stručnjak za saobraćaj Schiefner je u prošlosti već kritizirao da operateri flote koriste javna parkirna područja za parkiranje svojih prikolica na duži vremenski period – a vozači kojima je potreban kamion gledaju u cijev jer ne mogu pronaći parking mjesto za provođenje perioda odmora. Uključivanje kombija u obavezu plaćanja naknada nije potrebno samo u kontekstu Paketa mobilnosti EU, već ima smisla i u cilju regulisanja “Sprinterizacije”.
BGL prilaže uslove za CO2 putarinu
Što se tiče priprema za putarinu CO2, BGL pridaje uslove za to. “S obzirom na reformu naplate CO2 za 2024. godinu koja je najavljena u isto vrijeme, jasnoća i sigurnost planiranja sada se moraju brzo stvoriti: prvo, putarinu CO2 mora se zasnivati na zrelosti tržišta i stvarnoj dostupnosti kamiona sa alternativnim pogonskim sistemima! Drugo, mora se poštovati propis obećan u koalicionom sporazumu kako bi se izbjeglo dvostruko punjenje cijene CO2 putem cijene dizela plus putarina kamiona,” navodi se u saopštenju BGL-a. U suprotnom, nemački preduzetnici bi bili u nepovoljnom položaju u odnosu na strane preduzetnike, jer sa dometom kamiona do 3.000 kilometara, u Nemačkoj se gotovo nijedan strani kamion ne puni. Cene CO2 na nemačkim benzinskim pumpama utiču samo na nemačke transportne kompanije i slabi njihovu konkurentnost.
“Ovaj neravnopravan tretman mora prestati,” zahteva udruženje poslodavaca. “I treće, semafor ne sme da dozvoli sebi da se odnese kako bi se odrazili načini transporta jedni protiv drugih, kao u prošlosti, pogrešnim prisvajanjem prihoda od putarine,” objašnjava on u cilju razbijanja ciklusa finansiranja puteva u korist finansiranja svih vidova transporta. Ovo ne samo da šteti prihvatanju finansiranja korisnika, već na kraju slabi sve vidove transporta, upozorava udruženje.
https://www.eurotransport.de/