U 2025. godini, sektor se može dalje oporaviti (za još 2 posto), zahvaljujući rastu industrije i građevinarstva, iako bi industrijska politika Donalda Trumpa mogla baciti ključ u posao.
Očekivani daljnji oporavak sektora dovest će do sve većeg nedostatka osoblja, koji nikada nije u potpunosti nestao čak ni u mršavoj 2023. godini. Transportni sektor se bori sa prilično sivom radnom snagom, što znači da će mnogi zaposlenici otići u penziju u narednim godinama. Nedostatak radne snage predstavlja poseban rizik za transportni sektor, jer je produktivnost rada – vrijednost koju zaposlenici stvaraju po odrađenom satu – relativno niska. Rastući troškovi plaća stoga mogu dovesti do pritiska na marže. Pregovori su trenutno teži nego posljednjih godina. U 2024. godini, mnoge logističke kompanije nisu bile u mogućnosti da u potpunosti prenesu brzo rastuće troškove rada u svoje tarife, uglavnom zbog slabe potražnje za međunarodnim transportom i viška kapaciteta na tržištu. Sektor također pati od visokog nivoa održavanja infrastrukture, što znači da kamioni i plovila na unutrašnjim putevima, na primjer, moraju zaobići ili čekati duže, što dovodi do većih troškova.
Djelimično zahvaljujući nižim kamatnim stopama, očekuje se da će potražnja za transportom dodatno porasti u 2025. godini, ali kako plate i dalje brzo rastu, efikasniji rad ostaje od suštinskog značaja. Očekuje se da će potrebna ulaganja u korištenje IT-a i podataka, kao i u održiviju logistiku, dovesti do daljnje konsolidacije. Skaliranjem, ovi troškovi se mogu rasporediti na veći promet.
Relativno mali broj samozaposlenih
Samozaposlene osobe bez osoblja (zzp'ers) čine oko 10 posto ukupnog broja zaposlenih u transportnom sektoru, što je manje od prosjeka za cijeli privatni sektor (oko 13 posto). Transportni sektor više koristi privremene radnike. Međutim, palubni oficiri i piloti su relativno često samozaposleni. Vozači su također relativno često aktivni kao samozaposlene osobe, na primjer na kamionu ili u dostavnom kombiju, ili kao dostavljač paketa. Za vozače kamiona, trgovinsko udruženje Transport and Logistics Netherlands (TLN) je sastavilo pravni sporazum u konsultaciji sa poreskim vlastima, koji važi do 15. oktobra 2025. godine. Do tada, klijenti mogu tako pokazati da ne postoji radni odnos. U isporuci paketa, možda će biti potrebno pregledati radni odnos. Nisu svi dostavljači samozaposleni, na primjer, često se zapošljavaju na dežurstvu. Kabinet Rutte IV želio je prilagoditi propise u tom pogledu, ali zbog pada tog kabineta, još uvijek nema zakona.
Rast u 2025. godini
Očekuje se da će građevinarstvo i industrija rasti u 2025. godini, što može koristiti transportnom sektoru. Cestovni transport i unutarnja plovidba posebno imaju koristi od sve veće potražnje za građevinskim materijalom. Ovi sektori bi također imali koristi od rasta proizvodnje u njemačkoj industriji, ali izgledi za to su vrlo neizvjesni. Njemačka automobilska industrija suočava se sa žestokom konkurencijom na polju električnih automobila iz Kine, slabošću na tržištu čelika i još uvijek visokim troškovima energije, koji utječu na hemijsku industriju pored tržišta čelika. Međunarodni cestovni transport i unutrašnja plovidba su trenutno posebno pogođeni ovim (iako tankeri još uvijek dobro funkcioniraju). Očekuje se da će daljnji pad kamatnih stopa dovesti do određenog oporavka. Unutarnja plovidba, pomorska i obalna plovidba također mogu imati koristi od ovoga.
Izvor: ABN Amro