Najveći trener instruktora vožnje u zemlji zaključuje na osnovu podataka Centralnog zavoda za statistiku da je u 2014. godini još uvek bilo oko 665.000 Holanđana sa C vozačkom dozvolom, dok se u 2018. godini to već smanjilo na 580.000, a početkom ove godine na manje od 520.000. Direktor Saobraćajne akademije Gijs Kantelberg: “Pomalo ohrabrujuća je činjenica da je u poslednjih pet godina došlo do rasta među mladima do 25 godina sa ‘velikom’ vozačkom dozvolom, ali posebno iznad 40 stvari brzo idu nizbrdo. Štaviše, prema statistikama Holandije, 55.000 ljudi sa vozačkom dozvolom za kamione ima 70 ili više godina, ali ne bi trebalo da ih zapravo uključimo u aktivnu radnu snagu. A kamoli da imaju obavezan Code95 da zapravo budu profesionalni vozač.”
50/<> instruktora preko <>
U registru IBKI ispitnog instituta, De VerkeersAcademie trenutno ima oko 2.300 instruktora sa važećom nastavnom kvalifikacijom za kurs C-vožnje. Tokom proteklih pet godina, taj broj je opao u proseku za 25 godišnje. Sa 378 diplomaca obuke instruktora, u 2022. godini bilo je 45 odsto više pridošlica nego u koronskoj 2020. godini, ali je odliv godinama premašio priliv. Kantelberg: “Dodajte tome činjenicu da nisu svi kvalifikovani instruktori zaposleni u auto-školi, već, na primer, u Ministarstvu odbrane, regionu bezbednosti ili CBR-u. Pored toga, čak jedan od pet ima 67 godina ili više, svaki osmi dostiže starosnu granicu za odlazak u penziju u roku od pet godina, a tri četvrtine svih C-instruktora ima preko 50 godina. To će izazvati probleme u kratkom roku.”
Nema novca, nema vremena.
“Transportne kompanije imaju hiljade slobodnih radnih mesta i godinama su bile primorane da zapošljavaju mnoge strane vozače. Ne nužno zato što mogu biti jeftiniji, već jednostavno zato što se broj holandskih vozača značajno smanjuje”, kaže Kantelberg. “Sada vidimo i probleme na treningu. Pitanje je očito, ali moji razgovori sa vlasnicima vozačkih škola pokazuju da obuka C instruktora nije na vrhu njihove liste prioriteta. Nema novca, nema vremena. Za nekoliko godina, međutim, svi ćemo biti u nevolji, tako da je sada vrijeme da investirate u svoje ljude. Na sreću, veliki broj vozača ne sedi mirno; Oni sada vuku kolica i obučavaju ljude.”
Starosna distribucija C-instruktora 2023 (izvor IBKI)
<20 godina | 0 | 0% |
21-30 | 35 | 1,5% |
31-40 | 213 | 9,1% |
41-50 | 369 | 16% |
51-60 | 795 | 34,2% |
61-70 | 739 | 31,8% |
70+ | 173 | 7,4% |
Broj C-instruktora: priliv/odliv/ravnoteža
2018 | 75 | 154 | -79 | |
2019 | 76 | 107 | -31 | |
2020 | 67 | 66 | +1 | |
2021 | 89 | 98 | -9 | |
2022 | 121 | 118 | +3 | 2324 ukupno # |