Nestašica parking mesta za kamione već obara rekorde, a tempo izgradnje novih prostora je deset puta sporiji od povećanja potražnje (dao sam konkretnu statistiku u ovom članku). Uprkos tome, nemačke vlasti su fokusirane na “puder” problem, samo najavljujući skup elektronski sistem.
Naplata putarine, koja je sada poznata kao nemački operater putarine, dobila je novu narudžbinu od nemačke vlade. Ugovor koji je upravo potpisan omogućava stvaranje sistema za praćenje parking mesta, beležeći svako besplatno ili zauzeto parking mesto. Informacije o ovoj temi treba da se pošalju u bazu podataka širom zemlje, koja će tamo biti dostupna u realnom vremenu.
Korisnici kamiona će moći da provere ove informacije na namenskom državnom web portalu. Alternativno, oni će moći da povežu ovaj sistem sa telematike sopstvene kompanije. U ovom drugom scenariju, podaci o dostupnosti parking mesta jednostavno će biti prikazani na tabletima postavljenim unutar kamiona. Funkcije ovog tipa biće dostupne na početku 2025. i 2026. godine, u prvoj fazi koja pokriva oko 1000 parkirališta.
Toliko o teoriji. U praksi, međutim, postoji ozbiljan problem, jer značajan broj kamiona pravi pauze na improvizovanim mestima, koja se nalaze pored zvaničnih rajeva i samim tim nisu namenjeni za praćenje. To je jasno prikazano u ADAC izveštaju iz 2022. godine: Koliko kamiona mora da parkira ispred rajeva – ADAC je brojao vozila na 96 parkirališta. Uostalom, novi elektronski sistem neće mnogo pomoći kada nema mesta uveče, samo nigde…
Ubuduće će Federalno ministarstvo za digitalizaciju i promet (BMDV) podržati vozače kamiona u potrazi za parking mjestom sa podacima iz sistema putarine. U srijedu je potpisan ugovor o izgradnji i radu takozvane službe za informisanje o parkirnom mjestu.
Da li je parking mesto besplatno ili zauzeto? Na osnovu podataka iz sistema naplate putarine kamiona, operater putarine Toll Collect može sistematski da zabeleži popunjenost parking objekata kamiona u odmorištima širom zemlje i prenese ih u realnom vremenu. Naplata putarine i Federalni ured za logistiku i mobilnost (BALM) potpisali su u srijedu ugovor u Federalnom ministarstvu za digitalizaciju i promet (BMDV) o osnivanju i radu informativne službe za parking mjesto (SID). To je saopštio BMDV.
Preko SID-a, informacije o parking mestima za kamione završavaju kao otvoreni podaci u takozvanom odeljenju za mobilnost savezne vlade. U budućnosti, provajderi aplikacija za navigaciju kamiona ili Autobahn GmbH savezne vlade moći će da pristupe podacima na ovoj digitalnoj platformi i uključe ih u sopstvene aplikacije. Na taj način podaci završavaju u kokpitu vozača kamiona, koji mogu koristiti za traženje parking mjesta.
SID će biti izgrađen u fazama. U drugoj polovini 2025. godine biće dostupni nivoi popunjenosti od oko polovine, a sredinom 2026. godine od svih oko 1.900 odmorišta na autoputevima u Njemačkoj – prema planovima savezne vlade. Takođe treba integrisati informacije od privatnih operatera parkinga, kao što su stajališta za kamione.