Ovo je prvi znak u našim podacima da kriza Crvenog mora utiče na vazdušni teret. Normalno, ovo je relativno mirno vreme za vazdušni teret, tako da su povećanja ove veličine sa zapreminama većim nego negde u 2023. godini prilično značajna, objašnjava Niall van de Wouw, glavni direktor vazdušnog transporta u Kseneti.
Van de Wouw ističe da povećanje zračnog prometa na ruti iz Vijetnama ukazuje na to da se industrija odjeće, koja u velikoj mjeri proizvodi u ovoj zemlji, prebacuje s broda na zrak.
To pokazuje da špediteri i uvoznici počinju da obraćaju više pažnje na vazdušni teret suočeni sa dugotrajnom krizom u Adenskom zalivu i Crvenom moru. U decembru, usred sukoba u Pojasu Gaze koji traje od oktobra, jemenski militanti Huti najavili su da će napasti izraelske brodove. Kasnije je ta prijetnja proširena na brodove koji su plovili za Izrael. Kao rezultat toga, mnogi međunarodni vlasnici brodova počeli su izbjegavati vode oko Jemena. Međutim, to je od strateškog značaja na globalnom nivou. Tu je moreuz Bab al Mandab, kapija Crvenog mora. Ovo vodi direktno do Sueckog kanala.
Suecki kanal ponovo blokiran
Oko 12% ukupne svjetske trgovine (uključujući većinu nafte koja se isporučuje u Evropu sa Arapskog poluostrva i zaljevske regije) i oko 30% svjetske količine kontejnera prolazi kroz Suecki kanal. Velika većina robe koja se uvozi u Evropu iz Azije transportuje se Sueckim kanalom.
Suočeni sa napadima jemenskih militanata, većina brodovlasnika odlučila je da izbegne rutu kroz Suecki kanal i zaobiđe Afriku oko Rta dobre nade. Međutim, ova ruta je oko 10 dana duža u slučaju sjevernoevropskih luka, a čak i dvije sedmice duže za luke na Mediteranu.
Pored toga, ograničenje transporta kroz Suecki kanal dovelo je do skoka cena kontejnera širom sveta. WCI indeks pomorskog analitičara Drewryja za rutu Šangaj-Rotterdam porastao je sa nešto više od 1.400 dolara po kontejneru od 20 stopa sredinom decembra na 4.984 dolara 25. januara. Stope na ruti Kina-Genova također su naglo porasle – sa nešto manje od 1.700 dolara sredinom decembra na 6.365 dolara prošle sedmice. Međutim, treba naglasiti da su nakon nekoliko nedelja značajnog poskupljenja, cene porasle samo za 1% u sedmodnevnom periodu koji se završava 25. januara. Dramatično povećanje cena i kašnjenja u isporuci doveli su do povećanog interesovanja za vazdušni teret.
Pritisak cijena raste
Zbog povećane potražnje, avionske karte iz Indokine u Evropu porasle su za 10 odsto u nedelji koja se završila 14. januara u odnosu na prethodnu nedelju. Prema rečima stručnjaka u Kseneti, naredne dve nedelje će pokazati da li je to trajni trend. U vazdušnom saobraćaju, proteklu godinu obeležio je pad potražnje (zbog ekonomskog pada, posebno u Evropi) i povećanje ponude (kao rezultat ukidanja pandemijskih ograničenja i velikog nastavka usluga avio-putnika).
Kapacitet vazdušnog tereta je dostupan, ali će dalje povećanje potražnje u oblasti vazdušnog tereta, ukoliko se kriza u Crvenom moru nastavi, dovesti do smanjenja kapaciteta, a time i do ubrzanog povećanja cena.
Treba imati na umu i da će 10. februara početi kineska Nova godina, koja će smanjiti ponudu kapaciteta na tržištu zbog povećane potražnje na azijskim tržištima. U stvari, ovaj praznik se slavi ne samo u Kini i Tajvanu, već i u mnogim azijskim zemljama sa značajnom kineskom manjinom, kao što su Malezija, Singapur i Indonezija, već i u Vijetnamu i Južnoj Koreji.
Stoga, ako se nastavi potražnja za vazdušnim teretom u Evropi, dalji pritisak na avionske karte može se očekivati u februaru zbog situacije na Crvenom moru.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/mehr-fracht-via-luft-transportiert-377956