U ime prevoznika Bosne i Hercegovine, koji zapošljavaju više od 47000 zaposlenih, koji su investirali više od četiri milijarde eura u Bosnu i Hercegovinu, u ime nezaobilaznog segmenta lanaca snabdijevanja temeljnog faktora svih lanaca snabdijevanja jer su nosioci 93% svih robnih tokova, a nakon što smo iskoristili sve mogućnosti obraćanja institucijama u Bosni i Hercegovini, obavještavamo Vas i javnost Bosne i Hercegovine o sljedećim činjenicama:
Drumski prevoznici su na teritoriji država članica EU, izloženi neviđenim mjerama diskriminacije, uz primjenu sile represije tokom obavljanja svojih radnih obaveza u skladu a zakonskim i podzakonskim aktima Bosne i Hercegovine ali i usklađenim sa EU direktivama, ispunjavajući sve zahtjeve, standarde i norme, oduzima nam se pravo na rad.
U poslednjih 14 mjeseci intezivno se obraćamo svim institucijama, sa ciljem da se otvori dijalog, očekivali smo, nadali smo se od zakonski definisanim institucijama kao što je komorski sistem u BiH, kao što su entitetski i državni predstavnici ministarstava, kako na bilateralnom, tako i na nivou komunikacije sa predstavnicima EC u Bosni i Hercegovini, agilnije pristupiti rješavanju problema ali rezultat je negativan.
Žalosna je činjenica da svaka država članica EU, mijenja pravila, mijenja uslove za nas iz Bosne i Hercegovine, tako da smo u pravilu ograničenja boravka od 90 dana u 180 dana, sa pozicije plaćanja kazni, izricanja zabrane ulaska u EU od 3 do 6 mjeseci, trenutno smo u fazi „lišavanja slobode vozača“. U posljednjih mjesec dana 26 profesionalnih vozača motornih vozila je bilo zadržano u pritvorskim jedinicama u Poljskoj, Austriji, Njemačkoj i drugim zemljama. Za prevoznike iz USK je nemoguća misija ulaska u Republiku Hrvatsku i sl.
Većina zemalja sa kojim posluju naši privrednici, uvode ili su već uveli mjere obaveznog najavljivanja sa svim podacima, a koji su u sferi poslovnih tajni, ko prevozi, ko vozi, šta se prevozi, gdje se istovara, kad se utovara, registarske tablice itd. U slučaju da ne uradimo prijavu svih podataka prije dolaska, na primjer u Poljsku, zaprećene su kazne do 4500 eura. Na ovaj način, ukida se pravilo fer konkurencije i evidentno je povećan broja prevoznika iz drugih država u Bosni i Hercegovini koji sad preuzimaju poslove iz najave od domaćih prevoznika.
Zabrinjava činjenica, da u proteklih 14 mjeseci niko od nadležnih institucija počev od asocijacija koje su zakonski definisane, sa obaveznom članarinom, „koja je u stvari namet prevoznicima“, nadležnih ministarstava svih nivoa vlasti do predstavnika ministarstva inostranih poslova, nije uputio protesnu notu, nije se zvanično oglasio, javno, nije iskazao barem zabrinutost na naše dopise ili da se organizuje radna konferencija sa predstavnicima ambasada ili predstavnicima EU o problemu koji za cilj ima umanjenje kapaciteta drumskih prevoznika u Bosni i Hercegovini.
Uglavnom su izjave, u neformalnim razgovorima, ovi nas podržavaju, oni nas ne podržavaju, ali zvaničnog protesta, saopštenja nismo vidjeli, jednostavno nismo osjetili zaštitu.
Prevoznici u Bosni i Hercegovini imaju najstrožije uslove za privređivanje i poslovanje, i najzahtjevnija pravila, tako da troškovno nismo konkuretni ni jednoj državi iz okruženja, no i pored toga, sve strožije zakonske i podzakonske i finansijske uslove smo ispunili, sve EU direktive i povelju kvaliteta smo ispunili, imamo najbolji tehnički vozni park, očekujemo da nam se omogući pravo na rad.
Prevoznici očekuju da do 03.11.2024 godine se javno oglasite o svim navodima iz priloga, da organizujete javno obraćanje i poziv predstavnicima EU i država članica pojedinačno u okviru svojih nadležnosti, informišete i ukažete na problem diskriminacije i ne fer uslova poslovanja, i da imamo jasan stav, kako i šta činiti dalje!?
Prevoznici su zakazali za 03.11.2024 godine, 14.00, Plenum, tokom kojeg će usvojiti zaključke o narednim aktivnostima. Ukoliko se ne reaguje i ne spriječi daljnja diskriminacija, jasna je poruka da se ide ka smanjenju transportnih kapaciteta u Bosni i Hercegovini, da je neminovan odlazak radno sposobnih profesionalaca iz oblasti prevoza, da nam je onemogućeno pravo na rad u EU, da SSP sa EU nije iskren, to znači za privrednike i buduće investitore, da će transportni troškovi biti uvećani do 25%, a kalkulacije cijene pojedinačnog proizvoda i usluge uvećani proporcionalno u dijelu transportnih troškova.
O zaključcima i aktivnostima, obavijestićemo javnost, prije nego preselimo kapacitete u susjedne zemlje, prevoznici će glasno da saopšte činjenice.
Rješenje je jednostavno, nadamo se da ćete preduzeti aktivnosti iz svoje nadležnosti i da ćemo profesionalne vozače izuzeti iz pravila 90/180 kao „ kabinsko osoblje motornih vozila na koja se ne primjenjuje pravilo 90/180“ . Izuzimanjem profesionalnih vozača iz pravila koja se odnose na turiste, najviše će doprinijeti „ programu rasta privrede u Bosni i Hercegovini“
- DISKRIMINACIJA PREVOZNIKA I PROBLEM BORAVKA VOZAČA U EU – VOZAČ JE PROFESIONALAC TRANSPORTNE KOMPANIJE IZ BOSNE i HERCEGOVINE – nije turista. Predlažemo razgovor sa ambasadorom EU u Bosni i Hercegovini i drugim aktivnim institucijama po ovom pitanju:
Na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3. Utvrđena je diskriminacija prevoznika iz Bosne i Hercegovine na sljedećim pitanjima sa EU i članicama po sljedećim tačkama:
- Profesionalnim vozačima iz Bosne i Hercegovine, „nije omogućeno izuzeće o boravku više od 90 dana u 180 dana u EU“. Budući da je Bosne i Hercegovina, ispunila sve uslove iz povelje CEMT kvaliteta, te implementacije postupaka i procedura i usklađivanja sa 1071/09 direktivom, što takođe predstavlja diskriminaciju. Zato Vas molimo da razmotrite zahtjeve da se na listu izuzeća uvrste i „profesionalni vozači motornih vozila“.
Naime, „vozač motornog vozila“ nije turista, već aktivni učesnik lanca snabdijevanja, kako u „uzvodnoj“ tako i nizvodnoj komponenti lanca vrijednosti bilo da je riječ o uvozu robe iz EU, izvozu iz Bosne i Hercegovine ili pružanja usluga prevoza za treće zemlje.
Budući da je pojačana diskriminacija sa početkom 2024 godine, te usporavanja transportnih lanaca, opterećenje prevoza sa troškovima i „zabranama ulaska za vozače motornih vozila“ na periodu od 6 – 12 mjeseci, neophodno je HITNO, ODMAH otkloniti pogrešan, diskriminatorski tretman zaposlenih vozača u prevozničkim preduzećima Bosne i Hercegovine.
Od 01.01.2024 godine do danas evidentirali smo 324 slučaja zabrane ulaska u EU, te troškova po osnovu prekršaja oko 220 000 eura. Veći dio nije evidentiran. Ova mjera je diskriminatorska i otvoreno je usmjerena na agresivan način „otimanja vozača“ transfer ka zemljama EU.