KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE – nastavljaju sa zahtjevima i traganjem za rješenjima kod nadležnih institucija:
- RJEŠAVANJE PITANJA DISKRIMINACIJE U EU – eliminacija kategorije ograničenja za 90 dana u 180 dana, boravka vozača motornih vozila – nije boravak turiste. TRAŽIMO PRAVO NA RAD.
- POTPISIVANJE SPORAZUMA o porezima, PDV i drugim davanjima, koja se jedino naplaćuje prevoziocima iz Bosne i Hercegovine, – države sa kojima smo u potčinjenom položaju SLOVENIJA i DRUGE, godinama unazad trpimo štetu zbog nepostojanja sporazuma. ..
- Zahtijevamo da se za prevoznike popust za korišćenje auto puteva na 25%, u Republici Srpskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine.
- Realizaciju svih dogovorenih aktivnosti sa predstavnicima UINO BiH – Prevoznici raspolažu sa dokumentovanim postupcima pojedinaca, svjesnih i nesavjesnih postupaka pojedinaca ili grupa, usporavanje u postupku od 14,5 sati je nepodnošljivo. ( Objevljivanje „zelenog puta“ na displej na carinskim terminalima, implementacija NCTS – T1, smanjenje vremena zadržavanja za 75%)
- Primjena u punom kapacitetu NCTS – ukidanje takse. Kada je u pitanju NCTS i uvođenja novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema, a koji je bi značajno ubrzao proceduru. Problem sa kojim se suočava UINO BiH za pristup konvenciji je ELIMINISANJE TAKSE. Apelujemo da se usmjerimo i ka Ministarstvu Finansija BIH, ukoliko se ne eliminiše taksa, ostaćemo kao jedina zemlja u okruženje bez NCTS u punom kapacitetu. No, na pojedinim graničnim prelazima imamo različitu primjenu procedure za provoz, tranzit ili drugu operaciju.
- Potrebno je da modul “selektivnošću”, ( modul omogućava da se pojedina vozila pregledavaju a ne svako vozilo), te neophodnosti da se potpuno primjeni u praksi. Zato pozivamo da dopunimo saznanja o postupanju pojedinaca na ispostavama. Nastavak razgovora i analizi operativnog plana dogovorenog na prethodnim sastancima. Pitanja smanjenja opterećenja, ugradnjom DISPLEJA, na kome bi se 35% vozila nalazilo na zelenom putu, kao i ostala usaglašena pitanja procedura. (dogovorenih i usaglašenih).
- USKLADITI RAD svih službi na svim graničnim prelazima. Rad službi veterinarskih, sanitarnih, fitosanitarnih nije usklađen i nije u funkciji 24 sata izvoznom sektoru, a drumski prevoznici ispaštaju i trpe troškove. Nadležnosti koordinacijom podići na viši nivo.
- Usaglasiti rad i koordinaciju pratećih službi FITO-SANITARNIH, VETERINARSKIH, i drugih kontrolnih organa jer nadležnost je u Upravama kojima smo se obratili za operativni sastanak. Mi, mi se ne možemo zadovoljiti prepiskom koja do sad nije urodila plodom. Izrazićemo u troškovima.
- Urgentno je da inspekcijske službe, sanitarni, fito-sanitarni, veterinarski inspektori budu na raspolaganju 24 sata, te da u koordinaciji sa kolegama iz Hrvatske a putem Ministarstva inostranih poslova se otvori pitanje saradnje. Vjerujemo da znate, mi smo osuđeni na tri granična prelaza. Potrebno je da uskladimo sa R Hrvatskom i prelaz Novi Grad, a uskoro prestaje sa radom i GP Maljevac, V.Kladuša. Od kojih u Gradišci imamo samo jednu saobraćajnu traku. Ovako zadržavanje, a u prosjeku vozač godišnje izgubi 206 sati na graničnim prelazima Bosne i Hercegovine, u konačnom rezultatu gubimo jednu platu za vozača. Zbog ovog i drugih razloga, prošle godine pojedini prevoznici su bili primorani da se registruju i u Hrvatskoj. Ako se uzmu izdaci po zaposlenom, možete pretpostaviti koliki je gubitak.
- Zahtijevamo da se radno vrijeme sinhronizuje sa radnim vremenom ostalih službi u Bosni i Hercegovini, te sa susjednim carinskim službama.
- PRIMJENA INSTRUKCIJE O UGOVORNOM IZNAMLJIVANJU POLUPRIKOLICA i PRIKOLICA „STRANIH TABLICA“ Prevoznicima je dozvoljeno da se koriste Ugovorom o iznajmljivanju i upotrebi izmjenljivih transportnih sudova. U skladu sa pozitivnom i proevropskom praksom da se ubrzaju lanci snabdijevanja. Definisati vremenski okvir od minimum 90 dana. ( Prihvatanje strategije izmjenljivi transportni sudovi)
- Standardizovati pristup, procedure i postupke primjene propisa na cjelokupnom carinskom području Bosne i Hercegovine. Ujednačavanje primjene na svim carinskim terminalima.
- Tražimo da se u izmjenama Zakona o bezbjednosti drumskog saobraćaja i drugih podzakonskih akata, prati inicijativa EU , a to je da lica sa B kategorijom mogu upravljati sa vozilima do 4,25 tona u skladu sa Evropskim prijedlozima za izmjenu kategorizacije vozača. Takođe, da se starosna granica za započinjanje poslova odredi 18 godina, naravno nakon obuke u Auto-Školi, i da se u sam proces uključe i Auto Škole.
- Obavljanje registracije putem tehničkog pregleda. Drugo pitanje je vezano za osiguranje, svjedoci smo da u polisama osiguranja, prevoznik nije zaštićen. Moramo uskladiti rizike u EU i naše polise. Svakako da je ovo entiteska nadležnost, pokrenuli smo pitanje, ali očekujemo podršku.
- Zahtijevamo ukidanje monopola na ovlašćenja koja je odredilo MKT BIH. Eliminacija subjektivnih osjećaja prilikom raspodjele „dozvola“, zahtijevamo primjenu rješenje iz S.Makedonije. Raspodjela u skladu sa realnim parametrima.
- Analiza dosadašnjih raspodjela ukazuje da administracija na primjer u 2022 godini nije raspodijelila samo 919 italijanskih bilateralnih dozvola, za druge zemlje je podatak još porazniji. Tražimo detaljan izvještaj o dosadašnjim raspodjelama u proteklih deset godina.
- Zahtijevamo da se optimizira broj taksi i nameta kojim se opterećuje poslovanje transportnih firmi, na primjer prevoznik opterećen sa minimalno pet davanja na ime članarina u komorama Bosne i Hercegovine, te opterećenja na ime „drugih davanja“.
- Predlažemo da u Zakonu o prevozu, definišemo obligaciono plaćanje drumskog prevoza na 35 dana. Mjera koja je u svim evropskim zemljama prisutne, na taj način, prevoz se mora platiti 35 dan, a ako se ne plati, država naplaćuje duplu prevozninu od dužnika, kao prekršaj i isplaćuje se prevozniku iz garantnog fonda.
- Zahtijevamo da se prevoznicima izvrši povrat ili umanjenje troškova akciza na osnovu CMR tovarnih listova i drugih relevantnih dokaza da su transportni-kilometri realizovani van BiH.
- Definisati paket subvencija drumskim prevoznicima – zelena agenda.
- Zahtijevamo da u zakonskom okviru definišemo, ili bolje naglasiti uskladiti politiku sa evropskom unijom, sat čekanja je 40 eura, a auto dan 400 eura, pretvoreno u KM. Na ovaj način većina zemalja ubrzava lance snabdijevanja i smanjuje troškove proizvodnje.
- Predlažemo da se iz fonda zaštite životne sredine, te drugih fondova EU pokrene pitanje „zelene agende“, stimulacije pri kupovini vozila koja će biti prihvatljiva u EU, kao što znate „Zelena agenda“, predviđa naplatu poreza na ugljen dioksid, što će direktno da utiče na cijenu prevoza i ukupnih troškova kalkulacije naših proizvoda.
- Zahtijevamo da se razmotri rasterećenje Graničnog prelaza Rača sa otvaranjem Graničnog prelaza Šepak, kao odgovor na zatvaranje graničnog prelaza Karakaj i alternativni prelaz Bratoljub.
- Ubrzavanje postupaka za izdavanje Rješenja za pojednostavljenim postupcima u skladu sa izmjenama Zakona o carinskoj politici, od 01.02.2023. godine ne mogu se više koristiti ranije izdata odobrenja za carinska skladišta, kao ni ranije izdata odobrenja za sljedeće pojednostavljene carinske postupke:
- odobrenja za pojednostavljeni postupak po fakturi (uz predočenje robe i provedbu tog postupka na graničnom prijelazu) za puštanje u slobodan promet pri uvozu i za postupak izvoza,
- odbrenja za lokalno izvozno i lokalno uvozno carinjenje i
- odobrenja za ovlaštenog pošiljaoca i ovlaštenog primaoca (kao pojednostavljenja u postupku provoza).
- ZAKAZIVANJE SJEDNICA KOMISIJA ZA SAOBRAĆAJA I KOMISIJE ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE