Intermodalni operateri pred izazovima – Stagnacija prometa Hupac Grupe u 2022.
Švajcarski Hupac suočio se u 2022. sa usporavanjem saobraćaja i smanjenjem obima prometa, ali je grupacija ipak uspela da ostvari zadovoljavajući finansijski rezultat. Iz ove grupacije poručuju da su mere podrške transportnoj privredi neophodne za stabilizaciju kombinovanog prevoza, u trenutnoj ekonomskoj krizi.
Hupac je jedan od vodećih evropskih intermodalnih operatera, a grupaciju čini preko 20 kompanija u Švajcarskoj, Italiji, Nemačkoj, Holandiji, Belgiji, Poljskoj, Rusiji i Kini.
Hupac Group prevezla je u 2022. godini 1.104.000 pošiljki u kombinovanom drumsko-železničkom transportu i u zaleđu luka, što odgovara blagom padu od 1,8% (oko 20.000 pošiljki manje). Uska grla kapaciteta u Nemačkoj su posebno imala negativan uticaj na poslovanje, navodi se u saopštenju.
Problemi na Rajnsko-alpskom koridoru
Posle snažnog prvog tromesečja sa visokim jednocifrenim mesečnim stopama, saobraćaj je pao u aprilu i junu i ponovo u jesen 2022, zbog intenzivnih građevinskih aktivnosti na koridoru Rajna-Alpi. Tokom pikova, i do 20% naručenih vozova nije moglo da saobraća iz operativnih razloga. Nadalje, u poslednjem kvartalu prethodne godine usledilo je usporavanje privrede, usled nepovoljnog kretanja cena energenata.
Sveukupno, saobraćaj na prometnom koridoru sever-jug smanjen je za 2,9%, 767.000 pošiljki. Transalpski saobraćaj kroz Švajcarsku opao je za 2,1%, na 585.000 pošiljki.
Nasuprot tome, tranzitni saobraćaj kroz Austriju se razvijao pozitivno sa povećanjem od 9,7% na 44.000 pošiljki. Jugoistočni i jugozapadni koridor su se takođe pozitivno razvijali sa stopama rasta od 2,9% i 40,3% respektivno.
Saobraćaj u zaleđu morskih luka takođe je i dalje pod jakim spoljnim uticajima – poremećaji globalnog lanca snabdevanja izazvani pandemijom korona-virusa i lokdaunom, neizvesnost zbog rata u Ukrajini…
Promet Hupac grupe smanjen je za 2,1% na 668,5 miliona švajcarskih franaka, ali je uz neto dobit d 7,6 miliona CHF, Hupac ipak postigao zadovoljavajući godišnji rezultat. Investicije su dostigle visok nivo od 84,3 miliona CHF, jer su različiti projekti mogli biti nastavljeni nakon prekida zbog pandemije.
Trendovi u 2023.
Zbog visokih troškova energije, energetski intenzivne industrije poput proizvodnje čelika, hemijske i papirne industrije, posebno su pod velikim pritiskom. Osim toga, od januara 2023. su poskupljenja za železnički saobraćaj u Evropi znatno veća od onih za drumski saobraćaj, navodi Hupac u saopštenju.
Istovremeno, kako industrijska ekonomija stagnira ili opada, značajni kapaciteti su ponovo dostupni u drumskom saobraćaju. To dovodi do značajnog pomeranja transporta sa železničkog na drumski – Hupac navodi da se u njihovoj transportnoj mreži to može kvantifikovati kao minus od 10 do 15 odsto za period od januara do aprila 2023. godine u odnosu na isti period prethodne godine, u zavisnosti od transportnog segmenta.
– Zbir negativnih faktora kao što su pad saobraćaja usled ekonomske situacije, visoki troškovi železnice, pad cena drumskog prevoza i hronična nestabilnost železničke mreže, predstavlja stvarnu pretnju po modalne promene – kaže Hans-Jorg Berči (Hans-Jörg Bertschi), predsednik Upravnog odbora Hupac Ltd.
Izvor: Home – Hupac Intermodal Foto: Hupac Group