Ugledni analitičar i odlični poznavalac prilika u vazdušnom saobraćaju je na svom zamaaero regionalni avio-portal
objavio KOLUMNU ALENA ŠĆURICA: Air Serbia i dalje oduševljava – prenosimo je u cjelosti:
Već sam dosadan i bogu i vragu sa ponavljanjem kako je Air Serbia superagilna kompanija, kako reagira daleko brže i kvalitetnije nego i jedna kompanija u Europi, kako koristi baš svaku nichu, te kako maksimalno iskorištava svoje potencijale.
Ovog ljeta kompanija je briljirala, poduzela je poteze koji oduševljavaju, ozbiljno je povećala broj linija i frekvencija. No, kompanija ne staje. Ove zime napravit će još jedan ogroman udarac na tržište. I dok svi spavaju zimski san Air Serbia i dalje raste. Ozbiljno raste. Iskreno, rekao bih da je zimsko povećanje i fascinantnije od ljetnog obzirom na doba godine o kojem govorimo.
Ogroman bum ovog ljeta
Ovog ljeta, kao što sam već rekao, Air Serbia je oduševila. I više od toga. Rekao bih da je uz Aegean, airBaltic i LOT Air Serbia najagilnija kompanija u Europi. Ona bino bolje, brže i kvalitetnije reagira od svih ostalih kompanija, poglavito od glavnih igrača u Europi, Lufthanse, Britisha i Air France-KLM. Reagira brže i agilnije čak i od Turkisha, koji je tu istinski kvalitetan i brz.
Sjetimo se bankrota Adrie i povećanje letova za Ljubljanu na 19 tjedno i letova za tržišta koje je letjela Adria (Tirana, Skopje, Podgorica, Sofija). Sjetimo se bankrota Ernesta i Air Italy te povećanja letova za Milano, sjetimo se bankrota Astre i povećanja letova za Solun, pa bankrota AtlasGlobala i ekspresnog pokretanja letova za Istanbul, te uvođenja code-share sa Turkishem. Sjetimo se i bankrota Montenegro Airlinesa i preuzimanja tržišta gdje i sada Air Serbia ima 1/4 letova, iako je Montenegro Airlines imao 55-60% tržišta na letovima prema Beogradu.
Ovog ljeta Air Serbia je pokrenula 15 novih linija i obnovila njih 6, znači 21 dodatnu liniju. Najveća ekspanzija u povijesti kompanije. Nove linije kompanija je imala prvenstvo iz Beograda, ali je imala i značajan broj novih i obnovljenih linija i iz Niša i Morave. Air Serbia još nije obnovila linije za Tel Aviv i Cairo, što istinski čudi jer imaju ogromnih potencijala, te Kijev koji ne može obnoviti radi Rusko-Ukrajinskog rata. Kompanija je prije Covida-19 najavila letove za Kišinev, Firencu i Lavov koje sada nema u planu pokrenuti. Šteta, ove linije imaju ozbiljan potencijal (Lavov trenutno nije moguć radi rata).
Kompanija je već u I. mjesecu pretpostavila da će Covid-19 stati od V. mjeseca kada je krenula sa ozbiljnom ekspanzijom. I istinski respect za ovu odluku. Dok su sve kompanije lutale, nisu bile sigurne što će biti sa Omikronom i vrlo su oprezno uvodile nove letove i linije Air Serbia je napravila najveću ekspanziju u povijesti kompanije. Prilična rizik, ozbiljna analiza i na tome su opako zaradili. Opako!!! Preduhitrili su konkurenciju, razvili značajnu mrežu destinacija i ozbiljno pojačali hub u Beogradu. Ekspanzija kompanije došla je baš u najbolje vrijeme (promet je krenuo rapidno rasti od IV. mjeseca), a kompanija je iskoristila ukidanje mjera poglavito za Srbiju, te želju putnika da putuju nakon dvogodišnje pauze. Kompanija je doslovce sa ekspanzijom krenula prve sekunde kada je ona bila moguća. Air Serbia je dobro procijenila i profitirala. Svaka čast!
Kompanija je u ovoj godini povećala flotu sa 15 na 17 aviona i to: 1 Airbus A330-200, 1 A320, 10 A319, 2 ATR 72-200 i 3 ATR 72-600. Svaka čast. Kompanija je u zadnjih dvije godine niz aviona sa skupim lizingom zamijenila za one sa daleko povoljnijim uvjetima i time uštedjela značajan novac. Istovremeno kompanija je u wet-lesasu uzela i četiri aviona. Po jedan Boeing 737-700, 737-400, 737-300 i A319. Ovo znači da je ovu sezonu kompanija radila sa 21 avionom, jednako koliko je imala i prije Covida-19. Istinski respect.
No, ovdje je kompanija imala i jedan ogroman problem. Operacije su bile ozbiljno nategnute, flote iskorištena do maksimuma i svaki i najmanji poremećaj na tržištu imao je kobne posljedice po kompaniju. Stoga je Air Serbia od VI. do IX. mjeseca vrlo često imala višesatna kašnjenja i brojna otkazivanja. Nije bilo tjedna da nije bilo vrlo značajnih kašnjenja i otkazivanja. Nekoliko puta u sezoni bilo je i preko 60% vrlo dugih kašnjenja od ukupnog broja letova (preko sat vremena) i istovremeno niz otkazivanja. Neki letovi su kasnili i preko 12 sati, a nemalo letova u jedan dan je imalo preko 7 sati kašnjenja. Naravno, nije za sve kriva sama kompanija. Dva puta u sezoni imala je problema sa nevremenom, operativni problemi u aerodromima Europe radi manjka radnika su, nažalost, svakodnevna realnost. No, ipak kompanija je imala neusporedivo više velikih kašnjenja i otkazivanja nego ostale europske kompanije, a posebno kompanije koje imaju redovne letove u regiji (Croatia, Air Montenegro, Trade Air i ETF). Kao što rekoh, jako nategnut red letenja i maksimalno korištenje flote dali su svoj danak. I to nije dobro. Nije dobro za financije kompanije, nije dobro za nezadovoljstvo putnika, nije dobro za aerodrome. Kompanija mora poraditi na manje nategnutom redu letenja i na rezervnom avionu, kakav je npr. nabavila Croatia Airlines (power by hour A320).
Kompanija se često upušta u ratove sa Wizz Airom, easyJetom, Air Franceom, Austrianom, Swissom, Eurowingsom, Norwegianom, Pegasusom, Vuelingom i Air Montenegrom. I često kada pobjeđuje. Hrabro, ali i vrlo uspješno. Svaka čast!
Da rezimiramo, Air Serbia je sredila svoju flotu, ekstremno povećala broj linija i frekvencija (najviše u povijesti kompanije), žestoko udara na daleko jaču konkurenciju, sredila je poslovanje, anulirala je posljedice Covida-19. Neosporno Air Serbia dobiva velik novac od Srbije, ali za razliku od Croatie Airlines i Air Montenegra koji dobiveni novac bacaju u vjetar, Air Serbia opravdava svaki cent koji dobiva od Srbije.
Što će se desiti ove zime
I Air Serbia ne staje. Iako svi spavaju zimski san i ne povećavaju letove i frekvencije zimi, upravo suprotno, smanjuju ih, Air Serbia će ove zima dodatno povećati broj letova, pa čak i linija. I to ne za malo, nego izuzetno značajno. Povećanje je na nizu linija, dobar dio ih ima ljetne frekvencije ili blizu tome, neke linije imaju i više letova nego ovog ljeta. U usporedbi sa prošlom zimom povećanje je enormno:
- Atena će imati 10 letova tjedno, isto kao ljetos, 5 više nego prošle zime
- Amsterdam, 7 letova, 2 manje nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Barcelona, 3 leta, 1 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
- Banja Luka, 2 leta, isto kao ovog ljeta i prošle zime
- Berlin, 6 letova, isto kao ljetos, 2 više nego prošle zime
- Bologna, 3 leta, isto kao ljetos, prošle zime se nije letjela
- Bukurešt, 9 letova, tri više nego ljetos, 8 više nego prošle zime
- Bruxelles, 2 leta, isto kao ljetos, 1 više nego prošle zime
- Copenhagen, 4 leta, 1 manje nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Dusseldorf, 5 letova, 2 manje nego ljetos, 3 više nego prošle zime
- Frankfurt, 6 letova, 1 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
- Hannover, 2 leta, 1 manje nego ljetos, prošle zime se nije letio
- Istanbul, 10 letova, isto kao i ljetos, 3 leta više nego prošle zime
- Kazan, 2 leta, isto kao ljetos, prošle zime nije se letio
- Larnaca, 6 letova, 3 manje nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Ljubljana, 14 letova, 3 više nego ljetos, 6 više nego prošle zime
- London, 6 letova, 1 manje nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Lyon, 2 leta, isto kao ljetos, prošle zime se nije letio
- Madrid, 2 leta, isto kao ljetos, prošle zime se nije letio
- Milano, 5 letova, 1 manje nego ljetos, 3 više nego prošle zime
- Moskva, 10 letova, isto kao ljetos, 2 više nego prošle zime
- Niš, 4 leta, isto kao ljetos, prošle zime nije se letio
- Nuremberg, 2 leta, isto kao ljetos, prošle zime nije se letio
- New York, 3 leta (nakon 8.11. dva leta), 3 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
- Oslo, 3 leta, 2 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
- Paris, 12 letova, 2 manje nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Podgorica, 20 letova, 1 više nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Prag, 5 letova, 1 više nego ljetos, 3 više nego prošle zime
- Rim, 5 letova, 2 manje nego ljetos, 3 više nego prošle zime
- Salzburg, 2 leta, 1 manje nego ljetos, prošle zime nije se letio
- Petersburg, 3 leta, isto kao i ljetos, prošle zime nije se letio
- Sarajevo, 7 letova, isto kao i ljetos, 3 više nego prošle zime
- Skopje, 11 letova, 2 više nego ljetos, 5 više nego prošle zime
- Sochi, 2 leta, 1 manje nego ljetos, nije se letio prošle zime
- Sofija, 7 letova, 1 više nego ljetos, nije se letjela prošle zime
- Stockholm, 4 leta, 1 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
- Stuttgart, 3 leta, 1 manje nego ljetos, isto kao i prošle zime
- Tirana, 12 letova, 1 let više nego ljetos, 3 leta više nego prošle zime
- Tivat, 13 letova, 31 manje nego ljetos, 2 više nego prošle zime
- Solun, 3 leta, 5 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
- Valencia, 2 leta, isto kao i ljetos, nije se letjelo prošle zime
- Venecija, 3 leta, isto kao i ljetos, nije se letjelo prošle zime
- Beč, 14 letova, isto kao i ljetos, 7 više nego prošle zime
- Zagreb, 11 letova, 4 više nego ljetos i nego prošle zime
- Zurich, 14 letova, 7 manje nego ljetos, 1 više nego prošle zime
Neće se letjeti letovi za
- Bari (3 leta ljetos)
- Dubrovnik (5 letova)
- Pula (3 leta)
- Palma de Mallorca (2 leta)
- Rijeka (2 leta)
- Split (5 letova)
- Trst (2 leta)
- Zadar (3 leta)
Ovo znači da Air Serbia ove zime ima 281 tjedni let. To je samo 78 letova manje nego ovog ljeta, ali enormno velikih 118 tjednih letova više nego prošle zime. Više nego fascinantno. Ovo je istinski za ogromni respect. Air Serbia zna otkazivati nešto letova spram prvotnog plana, to je radila svake zime, ali čak i da otkaže nešto letova to će biti ogroman odmak od prošle zime.
Jasno, kompanija će ove zime i dalje letjeti PSO letove iz Niša za Istanbul, Ljubljanu, Hahn, Beograd i Cologne, kao i iz Morave za Istanbul. Iz ovih aerodroma to je 14 letova tjedno, no kako liniju Beograd-Niš ne možemo brojiti dva puta, kompanije će ove zime imati ukupno 291 let tjedno. Iz Niša za Zurich kompanija kreće letjeti sredinom XII. mjeseca, no to nije predmet naše današnje analize koja se odnosi na početak XI. mjeseca.
Kompanija i dalje iskorištava ogromnu prednost koju ima spram ostatka Europe. Naime, iz Rusije se ne može letjeti ni za jednu državu Europe izuzev za Tursku, Srbiju i Bjelorusiju (koja također ima sankcije i nema letova prema Europi). Tako da putnici koji moraju putovati prema Europi i SAD-u mogu to činiti samo preko Srbije i Turske. Turska je vrlo južno i devijacije preko nje su skupe i produžuju putovanje. Stoga je u ovom momentu najbolja opcija Srbija. Putnici iz Rusije posebno mnogo putuju za Larnacu (koja nema veze sa Turskom), za Crnu Goru (gdje ruski građani imaju ogroman broj vlastitih nekrenina), ali i za niz europskih gradova te za New York. Iskreno, da Air Serbia uvede i duplo više letova nego sada bila bi potpuno puna. Cijene karata su vrlo visoke, za Rusiju se šalju A319, ali često kada i A320, avioni su puni. Trenutno Air Serbia leti 10 letova tjedno za Moskvu, po tri leta za St.Petersburg i Sochi, te 2 leta za Kazan (nova linija od 19.9.). To je ukupno čak 18 tjednih letova (2,5 dnevno).
Ove zime Air Serbia će letjeti za Rusiju 17 tjednih letova, samo jedan let manje od ljeta i 9 letova više nego prošle zime. Jasno je da kompanija nastoji što više iskoristiti svoju prednost i prebaciti što više putnika. I dok su karte za europske destinacije tek 50-80 EUR po smjeru, one za Rusiju su 600 do 700 EUR po smjeru. Ekstremno skupo. Jasno, tamo se traži karta više.
Uz to kompanija će letjeti za Tainan od kraja X. mjeseca, jednom tjedno. Kina sama po sebi nije rizična. U Srbiji radi priličan broj kineskih građana, Srbija ima veliku trgovinsku razmjenu sa Kinom, potpisivanjem sporazuma o slobodnoj trgovini ta će se razmjena i povećati, Srbija ima sve više kineskih turista pri čemu kineski državljani ne trebaju vize. Cargo iz Kine će svakako biti prepun. No, zašto baš Tianjan, a ne Shangai (Hainan leti za Peking). Air China je najavila da će letjeti Shanghai, pa je logično da Air Serbia ovdje ne ulazi u konkurentski odnos. Konačno, letovi za Kinu su politički dogovoreni. A tu je Vučić morao zadovoljiti kinesku stranu.
Tianjin je grad od 13,9 milijuna stanovnika i četvrti je najveći grad u Kini. Tianjin je industrijsko središte Kine, a u njemu svoju veliku tvornicu ima i Airbus koji tamo proizvodi svoje avione za Kinu i Aziju (A320, A330 i A350). Tianjin je udaljen samo 137 km od Pekinga za što treba oko 1:45 sati vožnje, brzom željeznicom i bitno manje od sat vremena. Grad je zapravo „pekinška morska luka“ jer je najbliži lučki (morski) grad od Pekinga. Stoga izbor ovog grada i nije glupa stvar. Na ovaj način se elegantno zaobišlo pravilo samo jednog leta tjedno za Peking, ovako će zapravo biti dva leta. Istovremeno se napravila nicha za ovaj vrlo važan i poslovno bogat kineski grad. Iz Tianjina za Europu leti samo LOT za Varšavu, te Tianjin Airlines za London Heathrow. Stoga Air Serbia i neće imati neku konkurenciju, te će preko Beograda odraditi velik broj konekcija za Europu, pa čak i istočnu obalu SAD-a. Kako je Tianjin ogromna trgovačka luka sa velikim brojem tvornica, cargo će biti prepun na avionima Air Serbie. Aerodrom je 2019. imao 23,8 milijuna putnika i bio je 19. aerodrom u Kini. Nije glup potez. Air Serbia je još jednom pokazala da zna prepoznati dobru nichu i da se osudi pohrvati sa niche linijama. Ipak Tianjin još uvijek nije uvršten u red letenja, iako bi letovi trebali krenuti za 40-tak dana. Jako čudno.
CEO Air Serbie Jiri Marek je izjavio da kompanija razmatra letove za Havanu i to dva leta tjedno. Naglašavam da je Marek rekao da se ovi letovi razmatraju, dakle to je lista želja, ne i pokretanje letova kako su olako napisali neki portali u regiji. Nakon te jedne izjave za medije, Marek više ne spominje Havanu, stoga je prilično upitno pokretanje ove linije. Kako god, linija nije glupa. Rusija je imala nekoliko tjednih letova za Havanu, ona ima ozbiljne veze sa Kubom. Letova za Kubu nije bilo prošle zime, proljeća i ljeta. I da, Air Serbia bi tu ozbiljno profitirala. Osim par desetaka vlastitih bogatijih turista koji bi zimovali na Kubi, najveći dio aviona bio bi pun ruskih putnika. Logično bi bilo da Air Serbia let iz Moskve prije leta za Kubu stavi A330, i jednako tako ovaj avion stavi nakon Kube. Time bi se dobilo da iz Moskve preko Beograda za Kubu može putovati 200-tinjak putnika. Ostatak putnika bio letio za Beograd, a u Beogradu bi se ostatak aviona napunio srpskim turistima. Ako se to ne bi desilo, značilo bi da ruskih putnika ima manje od 144 na A319 ili manje od 174 na A320, a to znači da preostaje bar 113 do 83 putnika koje treba napuniti iz Beograda na A330. Previše za dva tjedna leta. Znači condicio sine qua non dva leta za Havanu je sa A330 ide prije i nakon leta za Moskvu. Ovo bi povećalo i broj putnika za Moskvu. Jer bi bar dva leta tjedno (jedan prema Moskvi prije leta za Havanu, i drugi obrano nakon leta) bio sa bitno većim A330 koji prima čak 257 putnika. Postojeći A330 (YU-ARB) nije mogao letjeti ove letove jer to nije dozvoljavao lezor. Za nadati se da će novi A330 takvu opciju imati.
No, ovdje postoji i jedan problem. Nordwind kreće sa letovima za Kubu od 1.10. Uz njega su prije sankcija za Kubu letjele još tri kompanije. Najavljeno je da će još neke kompanije obnoviti letove za Kubu. Letovi će ići sjeverno od Skandinavije, pa nakon zaobilaženja Britanije i Irske južno na Kubu uz zaobilaženje SAD-a. Nešto duži let, no ne pretjerano spram originalne rute. U tom kontekstu letovi preko Beograda postaju daleko manje isplativi i više rizični. Možda u tome treba tražiti nagli prekid izjava Mareka o možebitnim letovima za Havanu. Desi li se da uz Nordwind letove obnovi samo Aeroflot (ili još jedna ili dvije kompanije uz njega), letovi preko Beograda više nemaju smisla. A za srpske turiste i turiste iz regije maksimalan broj rotacija od 10-tak letove tijekom cijele zime je vrhunac. Više nikako nema potencijala. Stoga bi dva leta tjedno bila puno pretjerana brojka.
Prošle zime A330 je letio za Moskvu, Zurich, Paris, Tivat i Istanbul. Vrlo vjerojatno će se to desiti i ove zime. On može odraditi i pokoji ad hoc charter. Realno uz sve najavljene letove jedan A330 bi bio dostatan, no uz C-check YU-ARB i sve ove najavljene letove (Tianjin, Havana i pokoji let u Europi, te 3 leta za New York i uz Novu godinu 4), i ovaj drugi avion će imati letova, tj. biti će više letova od maksimalnog kapaciteta jednog aviona. Ne desi li se Havana, ili neki drugi leisure letovi ove zime jedan avion će biti dostatan, a drugi neće imati operacija, tj. biti će prizemljen. No, od proljeća se povećava New York na 7 letova (u top sezoni), a kompanija uvodi i dva leta za Chicago. To znači 10 tjednih letova, a možda i viša ako se otvori Kina, pa kompanija krene letjeti 2-3 leta za Kinu, te ako kompanija poveća u top sezoni Chicago na 3 tjedna leta. To bi značilo maksimalno korištenje dva aviona u top sezoni, tj. 12 tjednih letova. Chicago je linija bez puno rizika. U Chicagu po nekim procjenama živi 150-250.000 Srba. Samim time ova linija ima i više potencijala nego New York i svakako će biti i više nego puna. Ova linija je must za Air Serbiu i ona će kompaniji sigurno donijeti novac.
Kompanija ove zime nabavlja i drugi A330-200, još jedan A320 (ovo je i te kako potrebno za kompaniju, poglavito za letove tijekom ljeta za Tivat, Paris, Zurich i Istanbul), te još dva ATR 72-600. Ovo znači da će se kompanija riješiti prastarih ATR 72-200 starih 32 godine. Bilo je već i vrijeme, zapravo to su trebali već uraditi prije 6-7 godina. Istim će kompanija u floti imati 5 ATR 72-600, a i dalje operira jedan ATR 72-500. Iskreno, kompanija bi morala ovih aviona imati i bitno više od 6 u floti. Najmanje 8 da bar iole zadovolji regionalne feeding linije, te linije prema bližim gradovima Europe. Stoga je za nadati se da će kompanija u bliskoj budućnosti naručiti još ovih aviona.
Kako god kompanija je bitno pomladila flotu. Izlaskom prastarih ATR 72-200 kompanija će imati najmlađu flotu u regiji, iako je do nedavno imala najstariju flotu (dok su u floti bili još 737-300). I to je kompanija napravila u samo godinu dana. Iskreni respect.
Kompanija trenutno ima 18 aviona u floti. Dolaskom novih aviona do kraja godine broj aviona će se popesti na 20. Samo jedan manje od vremena prije Covida-19. Svaka čast.
Kompanija je najavila ekspanziju na proljeće, povećanje frekvencija, ali i nove linije. Kompanija je najavila da razmišlja i o nabavi trećeg A330-200 u roku od godine do dvije godine dana. Ima smisla. Kompanija bi svakako u doglednoj budućnosti trebala povećati letove za Kinu, eventualno uvesti i drugi liniju za Kinu, te uvesti letove za Toronto, gdje je velika srpska dijaspora. Dakle i za treći širokotrupac već sada ima potrebe.
Kako god Air Serbia nas godinama istinski oduševljava, ove godine nas je doslovce izula iz cipela, ove zima nastavlja enormnu ekspanziju, a što će biti iduće godine samo nebo zna. Ali da će biti fascinantno, to nitko ne sumnja.
- Labels: Air Serbia, Alen Šćuric