U istorijskom gradu Solunu, pisac je prvi put uspeo da upozna kabinu Aero. Pa ćemo to pogledati. Jasno je vidjeti da je nos dobro proširen, što je također postalo istaknutije. FH Aero koji vidimo ima mali nos, što znači da se na dnu vidi ekstenzija od 24 cm malo bolje nego ispod prozora. Zaobljeni oblici na uglovima jasno svedoče o nameravanoj aerodinamičkoj optimizaciji. Ako ćemo iskreno, mislimo da je novi dizajn uspešan, sa brendom Volvo odmah ispod prozora i novim Volvo logotipom velikim na niskopozicioniranoj rešetki. Jedva vidljivi, ali prisutni su zapečaćeni šavovi i drugi aerodinamički trikovi kako bi se smanjio otpor vazduha što je više moguće.
Prednosti
Dosta gledanja, vozićemo. Volvo Trucks je doveo veliki broj novih kamiona iz Švedske u Grčku i izbor je naš. Odaberite kamion kojem smo se upravo divili: FH Aero 460 TC. Ima pogonski sklop koji znamo, sa D13 motorom i I-Save, kako ga Volvo Trucks zove. Pogonski sklop s kojim smo već ostvarili odlične rezultate na našoj testnoj ruti. Potrošnja goriva danas nije toliko važna, već isključivo o prvom utisku o vožnji. Dobro je. Udobno sedimo iza malo modifikovanog volana, sa novim dugmićima i novom Volvo Iron Markom. Zaobljeni uglovi taksija uzrokuju da se buka vetra čuje na jasno čujan način. Unutar kabine nalaze se neka manja ažuriranja, kao što su nova struktura menija i navigacija na bočnom ekranu, poboljšani audio sistem, šest USB-C portova i novi ključ. Neke stvari se nikad ne mijenjaju. I dalje upravljamo I-Shift sa jedinicom pričvršćenom za sedište. Volvo Trucks je koristio nove propise o težinama i merama sa kompanijom Aero. DAF je bio prvi koji je to učinio sa svojom novom generacijom kamiona, a predstavio je i veće kabine sa XG i XG+. Volvo to ne radi. Da, možete naručiti XXL taksi, ali ima samo širi i nešto duži krevet, ne više stambenog prostora. XXL kabina se takođe mora petljati sa postojećom kabinom tokom proizvodnog procesa, to nije gotova kabina. Mislimo da je to propuštena prilika, jer svi mogu vidjeti koliko XG i XG+ kabina DAF sklanja. Šta je ostalo od prednosti Aero taksija? To je i do 5% bolja ekonomičnost goriva. Dva procenta od toga čini novi sistem monitora kamere, više o tome kasnije. To znači da produženi i zaobljeni prednji kraj daje prednost efikasnosti od tri odsto, otprilike koliko i dobro ažuriranje pogonskog sklopa. A da li tih nekoliko posto opravdava 24 cm tovljenja oko Aeroa, zapravo ne znamo. Dobiješ neke Vecto bodove sa tim, to je istina. Imamo dosta vremena da razmislimo o tome, jer nas Volvo danas šalje preko fantastične rute duge 310 km, uglavnom duž grčke obale.
13 utovara
Nakon FH Aero 460 TC, šaljemo na put sa FH Aero Electric. Da, Međunarodni kamion godine 2024, ali sa dodatnim nosom. Električna pumpa je opremljena sa visokim spavaćim taksijem. Znamo pogon: tri elektromotora isporučuju 540 kW, a baterija je najveća: 540 kWh sa dometom od oko 300 km. FH Electric se lijepo snalazi na grčkim priobalnim cestama, a naravno još je tiši na brodu. Zato čujemo i priču o demo vozaču Ulfu, koji je vozio FH Electric od Geteborga do Soluna. Udaljenost od 2350 km, tokom koje je Ulf morao naplaćivati ne manje od 13 puta. Volvo nije morao da traži stanicu za punjenje, jer je sa sobom poneo mobilne punjače. To ukazuje na to da FH Electric, Aero ili ne, još uvek nije pogodan za velike udaljenosti. Također se čini pomalo ironično da se cijela ruta koju danas vozimo, duga 310 km, ne može voziti ni jednim punjenjem baterije FH Electrica…
HVO
Nakon prilično obilnog grčkog ručka, puni nam se i energično hodamo do našeg sljedećeg Volva za vožnju. Tamno je plav i opremljen je sa tri osovine i 6×2 pogonom. To je veličanstveni FH16 Aero, baš kao i FH Aero koji smo vozili ranije, opremljen sa Extra High Sleeper Cab. FH16 ima novi motor, D17, 17,3-litarski dizel omamljivač koji u našem slučaju isporučuje neverovatnih 780 KS, apsolutnu maksimalnu snagu. Obrtni moment može biti i 3800 Nm. Naravno, treba ti samo toliko snage i obrtnog momenta za najteže poslove. To nije vožnja kroz neka grčka brda sa normalnom prikolicom, tako da obično imamo višak snage. Na nekoliko strmih brda dajemo mu dobar gas i letimo pored drugog teretnog saobraćaja. Dakle, moguće je stvarno pop, ali isto tako je i biti odgovoran. Motor D17 se takođe može voziti sa biogorivom HVO100. Usput imamo vremena da se naviknemo i na sistem monitora kamere, koji opciono zamenjuje ogledala. Više volimo kamere nego ogledala, jer je slika na kamerama jednostavno puno bolja. Ugao slepe tačke takođe izgleda bolje nego sa ogledalom od ranije. Šteta što se Volvo ne usuđuje da zameni prednji pogled i ivičnjake sistemom kamere. Razumemo da je aero prinos minimalan, ali kada vidite šta DAF postiže svojim sistemom CornerEye i jasnom dodatom vrednošću pregleda kroz ekrane, mislimo da bi Volvo trebalo da se prebaci i na kamere samo. Štoviše, tako nespretno prednje ogledalo izgleda užasno s tako lijepim aerodinamičnim nosom. Kada je predstavljen u Holandiji, nekoliko nedelja kasnije, videli smo Orlaco CornerEye sistem na FH Aero. Sistem je opciono dostupan od strane prodavca.
Ravan
Ostalo je još 80 km rute, a mi je pokrivamo Volvo FM500. Da, običan FM, sa “ravnom” prednjom stranom. Nema Aero ovdje, jer je Aero paket koji možete izabrati, ali i izostaviti, na svim FH, FM i FMX modelima. Sa FM jasno primećujemo više vazdušnih vrtloga oko prednje strane, a takođe primećujemo i viši nivo buke sopstvenim sluhom. Baš kao i ostali testni kamioni koje smo danas vozili, FM je opremljen modifikovanim I-See sistemom. To uključuje prepoznavanje saobraćajnih znakova. Zajedno sa tempomatom ili ACC-om, može smanjiti postavljenu brzinu na maksimalnu brzinu. Lukav. Istovremeno, prepoznavanje saobraćajnih znakova može biti iritantno. Jer ako vozite 71 gdje na cesti piše 70, čut ćete džingl upozorenja za taj jedan kilometar na sat. Srećom, audio alarm se takođe može isključiti. Takođe isprobavamo Pilot Assist, koji deluje kao ACC sa automatskom podrškom u održavanju trake. Kao vozač, možete čak i da pustite volan na neko vreme. Ne predugo, inače ćete dobiti (opravdano) upozorenje. Pilot Assist je toliko pametan da ako zaspite ili izgubite svest sa uključenim sistemom, automobil se može automatski zaustaviti. Svetla za opasnost će se automatski upaliti. Sigurna ideja.
Volvo kamioni su imali dobar update. Da li je opcija Aero dovoljno isporučena, možete raspravljati o tome. Moguće je sastaviti potpuno drugačiju kabinu i nešto efikasniji kamion sa Aero i, na primer, XXL-Cab. Da li se isplati dodatna investicija (Volvo ne otkriva koliko koštaju sve opcije), menadžer transporta i menadžer flote treba da izračunaju zajedno.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTOGRAFIJE: TTM.NL, VOLVO TRUCKS