UDRUŽENJA DRUMSKIH PREVOZNIKA REPUBLIKE SRPSKE pod palicom predsjednika Igora Bebena, novih organa Upravljanja, posluje pod novim logom i pokrenulo je niz aktivnosti, kako kroz proces kooperacije sa drugim KLASTERIMA u Bosni i Hercegovini, tako i sa naučno-istraživačkim Institucijama u Bosni i Hercegovini na polju rješavanja otvorenih pitanja, sa prijedlogom mjera. U nastavku Vam donosimo u cjelosti poziv poslodavcima i prijedloge koje su dostavili MKT BiH:
Poštovani poslodavci,
U nadi da ćete nam se pridružiti u zajedničkoj težnji da poboljšamo i olakšamo uslove poslovanja drumskih prevoznika u Bosni i Hercegovini , pozivamo Vas da postanete dio uspješnog tima poslodavaca osnivača UDRUŽENJA DRUMSKIH PREVOZNIKA REPUBLIKE SRPSKE koji su pokrenuli inicijativu za unapređenje poslovanja drumskih prevoznika i javno-privatnog dijaloga kao osnovnog instrumenta za kreiranje novih poslovnih prilika i preduslova razvoja privrede i društvenog napretka. Kroz niz aktivnosti i saradnje sa institucijama, trudimo se da adekvatno odgovorimo na sve zahtjeve privrednih subjekata i da naše članove međusobno povezujemo.
UDRUŽENJA DRUMSKIH PREVOZNIKA REPUBLIKE SRPSKE je organizacija koja promoviše interese poslodavaca, ali istovremeno štiti interese nacionalne privrede i održivog razvoja . Pored toga što kroz radne grupe utiče na donošenje zakona i podzakonskih akata, uključujemo i poslodavce u sve segmente donošenja odluka, zajedno prepoznajemo i rješavamo probleme koji otežavaju poslovanje.
Svjesne činjenice da je privreda opterećena raznim taksama, dažbinama, i preobimnom administracijom, zalažemo se za uvođenje dodatnih poreskih i fiskalnih olakšica, rješavanje problema deficitarnih zanimanja, uređenja poslovnog ambijenta uz jasnu perspektivu za ubrzani razvoj i napredak. Nastojimo da poslodavce aktivne uključimo u rad organa udruženja, radne grupe i bilateralnih komisija.
Budući da okupljamo veliki broj privrednih subjekata, pozivamo Vas da postanete dio naše organizacije, kako biste unaprijedili svoje poslovanje i svojim učešćem, prijedlozima i sugestijama doprinijeli kreiranju boljeg privrednog ambijenta u sektoru drumskog transporta u Bosni i Hercegovini.
Izvod iz pisma dostavljenog Ministru Komunikacija iTransporta Bosne i Hercegovine – gospodinu Edinu Forti,
…
Imajući u vidu dosadašnju praksu, da „je uvijek“ novoimenovani Ministar komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, na početku mandata, iskaže interes i organizuje sastanke sa odabranom ili privilegovanom grupom koja u biti predstavlja samo svoje firme, evo već 12 godine nema pomaka na polju poboljšanja poslovanja drumskih operatera u Bosni i Hercegovini. Nažalost, a kao rezultatom loše procjene, neadekvatnog odgovora, Ministarstvo je lošim odlukama „natjeralo preseljenje bosanskohercegovačkih kompanija u Sloveniju i Hrvatsku“, samo u prošloj godini je otišlo oko 6000 vozača u Sloveniju. Iskreno se nadamo da ćete promijeniti praksu i da ćete saslušati legitimne predstavnike, drumskih prevoznika te da ćete konkretnim mjerama promijeniti dosadašnju praksu.
Gospodine Ministre, spremni smo da na partnerskim odnosima u budućnosti gradimo zajedničke i koordinisane aktivnosti prema nadležnim institucijama u cilju poboljšanja stanja u drumskom prevozu i zato očekujemo Vaš poziv za dijalog. Ključ rješenje 80% problema je u Vašim rukama i zato sa pravom očekujemo da se uhvatite u koštac sa istim, a mi žemo Vam biti iskreni partneri.
Predlažemo, da hitno organizujemo sastanak, reprezentativnih predstavnika transportne indusrtije Bosne i Hercegovine, sa svih kantona, entitteta, regija , udruženja naučnih i stručnih institucija, s ciljem da kroz snagu argumenata, dole navedene zahtjeve obrazložimo sa rješenjima:
- Prošlogodišnja bilansa o odlasku 6000 vozača samo u Sloveniju, upućuje nas na zaključak da će trošak transporta, kao posljedica odlaska vozača pretrpjeti štetu koja će se direktno odnositi na rad privrednih kapaciteta Republike Srpske. Predlažemo, da se u skladu sa praksom drugih zemalja, a učinili smo puno na istraživanju ovo pitanje riješi na sljedeći način:
- Trošak edukacije ili cijena edukacije za vozača motornog vozila ograniči na visinu od 100 KM, na primjeru Crne Gore možemo vidjeti da imaju najmanji procenat odlaska vozača jer im je obuka za 5 godina besplatna putem PRIVREDNE KOMORE CRNE GORE.
- Ako trošak obuke ograničimo, imaćemo više kandidata za poziciju vozača. Takođe, da se u izmjenama Zakona predvidi da lica sa B kategorijom mogu upravljati sa vozilima do 4,25 tona u skladu sa Evropskim prijedlozima za izmjenu kategorizacije vozača. Takođe, da se starosna granica za započinjanje poslova odredi 18 godina, naravno nakon obuke u Auto-Školi, i da se u sam proces uključe i Auto Škole.
- Takođe, u direktivama Evropske Unije ne postoji prekvalifikacija vozača, ne postoji ni srednjoškolska svjedočanstvo o radnom mjestu vozač motornog vozila.
- Hitno da se izmjeni Pravilnik koji preferira pojedince i način sticanja enormnog bogatstva izvlačenjem novca od prevoznika.
- Predlažemo da se ograniči cijena registracije poluprikolice, izmejnljive transportne sudove, koja sad u prosjeku iznosi oko 1300 KM, na nivo od 150 KM. Naime, ova mjera će pomoći da se prevozničke firme, mogu proširiti djelatnost i biti konkuretnije za različite vrste roba. Na primjer registracija u Sloveniji je 100 eura. Te da se cijena registracije skupa vozila ujednači i da se omogući prelazak na obavljanje registracije putem tehničkog pregleda. Drugo pitanje je vezano za osiguranje, svjedoci smo da u polisama osiguranja, prevoznik nije zaštićen. Moramo uskladiti rizike u EU i naše polise. Svakako da je ovo entiteska nadležnost, pokrenuli smo pitaje, ali očekujemo podršku.
- Takođe, da se omogući ravnopravnost i dostupnost ATP sporazumu, odnosno da se atestiranje radi i u Republici Srpskoj. Naime, samo je jedan centar ovlašten za izdavanje ATP certifikata i atestiranja, da u Bosni i Hercegovini bude barem pet mjesta 3 u FBiH i 2 u Republici Srpskoj.
- Isto tako da se uskladi cjenovnik za sva ispitivanja, potvrde i slične obaveze koje je propisalo MKT BiH u saglasnosti sa entitetima, a sa kojim opterećujemo drumske prevoznika, od jednog obično prepisivanja podataka pred CEMT raspodjelu, TROŠAK po VOZNOJ JEDINCI SMANJITI ZA 50% i tako niz davanja po jednoj voznoj jedinici, napominjemo s ciljem bogaćenja pojedinaca uz podršku Vašeg Ministarstva.
- Predlažemo da u Zakonu o prevozu, definišemo obligaciono plaćanje drumskog prevoza na 35 dana. Mjera koja je u svim evropskim zemljama prisutne, na taj način, prevoz se mora platiti 35 dan, a ako se ne plati, država naplaćuje duplu prevozninu od dužnika, kao prekršaj i isplaćuje se prevozniku iz garantnog fonda.
- Zhtijevamo da se prevoznicima izvrši povrat ili umanjenje troškova akciza na osnovu CMR tovarnih listova i drugih relevantnih dokaza da su transportni-kilometri realizovani van BiH.
- U zakonskom okviru definisati, ili bolje naglasiti uskladiti politiku sa evropskom unijom, sat čekanja je 40 eura, a auto dan 400 eura, pretvoreno u KM. Na ovaj način većina zemalja ubrzava lance snabdijevanja i smanjuje troškove proizvodnje.
- Vjerujem da ste informisani o kolapsu koji prouzrokovan sa ukidanjem ranije stečenih odobrenja za pojednostavljene postupke. Samo kratka analiza, troškovi su uvećani za minimalno 200 KM po voznoj jedinici, a gubitak prevoznika je uvećan za minimalno 10 sati dodatnog zadržavanja. Molimo Vas, da hitno se, danonoćnim radom riješe zahtjevi koji su u Upravi za indirektno oporezivanje, kako bi se mogli normalizovati tokovi.
- Urgentno je da inspekcijske službe, sanitarni, fito-sanitarni, veterinarski inspektori budu na raspolaganju 24 sata, te da u koordinaciji sa kolegama iz Hrvatske a putem Ministarstva inostranih poslova se otvori pitanje saradnje. Vjerujemo da znate, mi smo osuđeni na tri granična prelaza. Potrebno je da uskladimo sa R Hrvatskom i prelaz Novi Grad, a uskoro prestaje sa radom i GP Maljevac, V.Kladuša. Od kojih u Gradišci imamo samo jednu saobraćajnu traku. Ovako zadržavanje, a u prosjeku vozač godišnje izgubi 206 sati na graničnim prelazima Bosne i Hercegovine, u konačnom rezultatu gubimo jednu platu za vozača. Zbog ovog i drugih razloga, prošle godine pojedini prevoznici su bili primorani da se registruju i u Hrvatskoj. Ako se uzmu izdaci po zaposlenom, možete pretpostaviti koliki je gubitak.
- Više od deset godina se nadamo jedinstvenom integrisanom sistemu koji će nam omogućiti informacije o svim resursima, dozvolama, raspodjeli i distribuciji. Integrisani informacioni sistem koristi algoritme i svakako će predstavljati pravičnost, a za menadžera pouzdanu informaciju. Na osnovu informacija, predstavnici svih ministarstava rade na tome ali već deset godina, molimo Vas da se ovaj segment ubrza.
- Poučeni iskustvima drugih zemalja, od Makedonije koje je svijetli primjer rješenja ili Crne Gore koje ima dva puta više potentnosti sa dozvolama. Predlažemo da se razgovara sa Austrijom o izuzeću ( ne treba nam dozvola) ako se roba prevozi za potrebe Austrije ( privrednik registrovan u Austriji) ili ako se u Austriji tovari za tržište Bosne i Hercegovine. Ovom mjerom, je svojevremeno Republike Hrvatska uspjela da postigne olakšice, koliko nam je poznato nije se razgovaralo na ovu temu. Takođe, cijenimo da je tranzit kroz Austriju, posebno u vrijeme ne opterećenosti saobraćajnica moguće pregovarati bez dozvola. Ova mjera bi smanjila troškove, povećala bezbjednost, eliminisala stres koji se nakuplja kod zaposlenih.
- Hitno, urgentno je potrebno da potpišemo sporazume o porezima, PDV i drugim davanjima, koja se jedino naplaćuje prevoziocima iz Bosne i Hercegovine. Svjesni da ovu mjeru možete jedino u razgovoru sa Vašim kolegama iz drugog entiteta i Savjeta Ministara, ali godinama unazad trapimo štetu zbog nepostojanja sporazuma.
- Predlažemo da se za prevoznike uveća popust za korišćenje auto puta na 25% i da se odredi zajednički uređaj koji će omogućiti upotrebu jednog uređaja u Republici Srpskoj i FBiH.
- Predlažemo da se iz fonda zaštite životne sredine, te drugih fondova EU pokrene pitanje „zelene agende“, stimulacije pri kupovini vozila koja će biti prihvatljiva u EU, kao što znate „Zelena agenda“, predviđa naplatu poreza na ugljen dioksid, što će direktno da utiče na cijenu prevoza i ukupnih troškova kalkulacije naših proizvoda.
Za svaki komentar i za sve informacije, a u cilju da čujemo glas profesionalne većine u oblasti drumskog prevoza, slobodno nas kontaktirajte. Podržavamo inicijativu saradnje s ciljem unapređenja naših odnosa i rješavanje problema privrednika.
E-mail: udp.rs@hotmail.com