Švajcarski startap Sun-Ways osmislio je mehanizovani sistem za instaliranje solarnih panela na prugama, a takve elektrane bi, prema njihovim rečima, mogle da obezbede 2% električne energije u Švajcarskoj. Narednog meseca otpoćeče pilot projekat na deonici u blizini francuske granice, kako bi testirali ovo rešenje u praksi.
Kako objašnjavaju u kompaniji Sun-Ways iz Ecublensa, specijalno opremljen vagon klizi prugom, „izbacujući“ panele koji se jednostavno uklapaju između šina. Paneli su opremljeni „stezaljkama“ koje ih fiksiraju na svoje mesto, a ako je potrebno održavanje, paneli se mogu ukloniti pomoću istog sistema.
Voz natovaren panelima praktično putuje odmotavajući fotonaponski sistem kao tepih. Električna energija koju generišu paneli može se potom koristiti za napajanje obližnjih železničkih stanica, ili se može predavati u mrežu.
Iz Sun-Ways navode da bi se kasnije na vozove mogle pričvrstiti cilindrične četke koje uklanjaju prljavštinu dok prolaze preko sistema, kako bi se paneli očistili. Navode i da rade na pronalaženju načina za otapanje snega i leda koji bi se skupljao na panelima.
Kompanija će u maju započeti pilot projekat na deonici pruge od oko 300 stopa pored železničke stanice Buttes u blizini francuske granice. Na taj način žele da pokažu kako bi njihov sistem mogao da uštedi prostor i smanji troškove rada.
Švajcarski mediji pišu da se ova ideja suočava sa skepticizmom Međunarodne železničke unije, koja sugeriše da bi sistem mogao predstavljati rizik od požara, ali u kompaniji Sun-Way kažu da će ugrađeni senzori oomogućiti da paneli funkcionišu na bezbedan način.
– Najveći izazov nije tehnološki. Ono što je potrebno je promena mentaliteta u železničkom sektoru, oblasti koja obično nije previše otvorena za inovacije – rekao je suosnivač startapa Baptiste Danichert.
Sun-Ways razvija ovo rešenje od 2021. U kompaniji navode da, pored činjenice da Sun-Way instalacije nemaju uticaja na životnu sredinu, patentirani sistem kačenja između šina omogućava brzu ugradnju i uklanjanje velikog broja solarnih panela. Time je, kako kažu, olakšan rad instalaterima, ali i ekipama za održavanje železničkih pruga. Oni napominju da je prostor između šina dovoljno veliki za postavljanje fotonaponskih panela standardne veličine, bez ometanja kretanja vozova.