Vožnja vozova u Evropskoj uniji mogla bi postati problematična za Švajcarsku. Procedura autorizacije koja je dozvolila švajcarskim kompanijama da voze vozove u svim državama članicama EU u stvari će isteći krajem 2023. godine i budućnost je prilično neizvesna. Zemlja pokušava da se ova procedura trajno primenjuje, ali izgleda da EU traži previše.
Kako je za RailFreight.com rekao izvor iz Federalne kancelarije za transport (FOT), uslovi koje je postavila Evropska unija doveli bi Švajcarsku malo previše blizu Uniji. Švajcarska vlada je do sada odbila ove uslove. Ukoliko se ne postigne novi sporazum, Švajcarska će morati da sprovede procedure za dobijanje ovlašćenja sa svakom zemljom EU. To bi dovelo do toga da procedure za dobijanje odobrenja budu mnogo duže i komplikovanije nego što bi bile sa opštim sporazumom sa celom EU.
Važeći sporazum za procedure autorizacije
Trenutni sporazum o upravljanju vozovima širom Unije uspostavila je Evropska železnička agencija (ERA) 2019. Ovim sporazumom, ERA je preuzela odgovornost za autorizaciju vozila, sertifikaciju bezbednosti i ERTMS odobrenje pored pruge za vozove koji saobraćaju u Uniji. Kada je u pitanju Švajcarska, sporazum je imao jednogodišnje trajanje i svake godine se obnavljao, ali bi ovaj trend mogao da se zaustavi ako se ne postigne novi sporazum između zemlje i Unije.
Prema ovom režimu, kompanije koje posluju preko granica EU oslanjaju se na jedan jedinstveni, integrisani proces za dobijanje dozvola za vozila, jedinstvene bezbednosne sertifikate i traženje ERTMS odobrenja pored pruge. Oni samo moraju da kontaktiraju ERA kancelariju u Valensijenu, podnoseći jednu aplikaciju preko IT alata One-Stop Shop. Po prijemu prijave, ERA imenuje menadžera projekta koji je lični kontakt za podnosioca prijave i koji ga/ju savetuje tokom celog procesa. Posebni timovi stručnjaka koji govore više jezika procenjuju svaku prijavu.
Šta radi Švajcarska?
Švajcarsko savezno veće je 22. februara održalo sednicu konsultacija „kako bi se izmenio Zakon o saveznim železnicama kako bi se stvorile neophodne osnove“ da bi sporazum postao trajan. Kako je naveo FOT, sa sednice je usledio generalno pozitivan odgovor, što je dovelo do toga da je predlog zakona prosleđen švajcarskom parlamentu. Ako parlament usvoji zakon, lopta će biti na terenu EU.
Međutim, čini se da pozitivan ishod nije previše blizu. „Puna i trajna integracija Švajcarske u evropske procedure takođe zahteva prilagođavanje sporazuma između Švajcarske i EU o kopnenom saobraćaju, što trenutno nije moguće zbog nerešenih institucionalnih pitanja između dve strane“, zaključuje FOT. Ostaje da se vidi da li će se rešenje naći pre kraja godine, čemu se nada Švajcarska.
https://www.railfreight.com/