Prema novom izveštaju klasifikacionog društva DNV, dekarbonizacija transporta mogla bi da udvostruči troškove transporta robe kontejnerima, piše Splash247. Uoči najvećeg međunarodnog pomorskog sajma sledeće nedelje, SMM, DNV je objavio najnovije izdanje svog izveštaja „Pomorska prognoza do 2050. godine“.
Ova detaljna publikacija od 72 stranice, koja je sada u svom osmom izdanju, pruža ažuriran pregled propisa, tehnologija i goriva potrebnih za dekarbonizaciju pomorstva, uključujući četiri scenarija koji istražuju uslove koji bi mogli ubrzati usvajanje određenih goriva i tehnologija do 2050. Studija naglašava da će, bez obzira u kom pravcu industrija krene na svom putu dekarbonizacije, to doneti značajne troškove.
Projekat četiri simulirana scenarija povećava troškove po jedinici transportnog posla, sa procenama u rasponu od 69-75% za bulkere, 70-86% za tankere i 91-112% za kontejnerske brodove. „Naša najnovija analiza pokazuje da bi dekarbonizacija transporta mogla da udvostruči troškove transporta robe kontejnerima“, rekao je Eirik Ovrum, vodeći autor izveštaja „Pomorska prognoza do 2050.“. Na kraju krajeva, rastući troškovi pomorskog transporta moraće da se prenesu niz lanac vrednosti, a tržište već beleži trendove prenošenja ovih troškova na krajnje korisnike.
Godina na koju brodarstvo treba da obrati posebnu pažnju je 2030. – godina kojom je Međunarodna pomorska organizacija (IMO) postavila za cilj smanjenje emisija iz brodarstva za 20 odsto, što neće biti moguće postići samo korišćenjem zelenih goriva, upozoravaju DNV. Da bi se postigli ciljevi dekarbonizacije IMO-a do 2030. godine, transportu će biti potrebno između 7 i 48 miliona tona ugljen-neutralnih goriva, predviđa DNV. Međutim, sa globalnom proizvodnjom ugljen-neutralnih goriva u svim sektorima za koje se očekuje da će biti između 44 i 63 miliona tona do 2030. godine, biće gotovo nemoguće da brodarstvo obezbedi potreban udeo, upozorava DNV.
U februaru ove godine, Evropska komisija objavila je svoj predloženi klimatski cilj za 2040., postavljajući put ka klimatskoj neutralnosti za Evropsku uniju do 2050. godine, pokazujući brodarstvo kako postići zelenu tranziciju, uz vidljivo približavanje globalnom regulatoru industrije, Međunarodna pomorska organizacija (IMO). Evropski brodovlasnici su pozdravili posvećenost Komisije da se pozabavi „preprekama za uvođenje goriva sa niskim i nultim emisijama, uključujući e-goriva i napredna biogoriva“ u pomorstvu i da obezbedi „prioritetni pristup ovim gorivima u odnosu na sektore koji imaju pristup drugim rešenjima za dekarbonizaciju „
Komisija je prepoznala da su povećani troškovi održivih goriva ključni faktor za konkurentnost brodarstva i obavezala se da će razmotriti regulatorne mere za podsticanje njihove proizvodnje. „Ovo je prvi put da smo videli tako snažnu posvećenost da obezbedimo da brodarstvo ima prioritetni pristup gorivima sa niskim i nultim emisijama, kao što su napredna biogoriva i e-goriva. Razlika u ceni je ogromna, jer cena održivih goriva može biti četiri puta veća u poređenju sa gorivima koja se trenutno koriste u transportu“, prokomentarisao je Sotiris Raptis, generalni sekretar Evropske zajednice udruženja brodara (ECSA).
Prilikom predstavljanja „Pomorske prognoze do 2050. godine“, Knut Ørbeck-Nilssen, izvršni direktor DNV Maritime, rekao je: „Iako smo trenutno svedoci usporavanja dekarbonizacije u pomorstvu, ulazimo u eru tehnološkog istraživanja bez presedana koje će pokrenuti napredak. Sa nedostatkom ugljen-neutralnih goriva, pametno donošenje odluka i strateške investicije danas su od ključne važnosti za postavljanje temelja za buduća smanjenja emisija. Davanje prioriteta energetskoj efikasnosti, korišćenje tehnoloških rešenja i prihvatanje digitalizacije su ključni koraci ka smanjenju dodatnog tereta troškova i postizanju ciljeva dekarbonizacije“. Ceo izveštaj DNV „Pomorska prognoza do 2050.“ dostupan je ovde. Maritime Forecast to 2050 by DNV