Ruske željeznice žele da otvore dodatne granične prelaze za željeznički saobraćaj na Dalekom istoku. Granična tačka Zabaikalsk-Mandžurija ne pruža dovoljno kapaciteta da se poklopi sa očekivanim rastom, navodi se u izvještaju. Ruske željeznice trenutno izbacuju strategiju diversifikacije kada je riječ o njenim prekograničnim vezama, a željeznički saobraćaj između Rusije i Kine preko Dalekog istoka je na vrhu dnevnog reda.
O tome je bilo riječi na nedavno održanom Istočnom ekonomskom forumu (EEF) u Vladivostoku. Dok Kina postepeno pušta svoja stroga ograničenja COVID-a, očekuje se da će obim železničkog prevoza biti svedok pobune. Rusija bi voljela da vidi plodove koja podržava ekonomsku aktivnost na ruskom Dalekom istoku, koji služi kao tranzitni region za željeznički teret između dvije zemlje.
Nove prekogranične opcije
“Razmotrili smo mogućnost modernizacije infrastrukture na graničnom prelazu Zabaikalsk-Mandžurija kako bismo povećali transport robe nakon što je Kina ukinula ograničenja za kovid”, objasnila je Ruska željeznica na društvenim mrežama servisa Telegram.
Prema ruskoj državnoj željezničkoj kompaniji, obećavajući projekat je stvaranje novog željezničkog graničnog prelaza kroz Priargunsk, koji će dati pristup Trans-sibirskoj željeznici do pograničnih provincija Kine, Unutrašnje Mongolije i Heilongđijanga. Takođe se pominje da Kina planira da izgradi povezanu željezničku liniju dugu 192 kilometra kako bi povezala granični prelaz sa mrežom.
Drugi granični prelaz od interesa je kontrolni punkt Solovjovsk-Erentsav. To bi takođe zahtevalo novu železničku liniju za povezivanje sa železničkom mrežom Mongolije. “Podložno dodatnom razvoju infrastrukture pruge Ulanbaatar, to će omogućiti organizovanje još jednog kanala za tranzit robe u Kinu”, navele su ruske železnice.
Trenutni kapacitet
Prije početka rata u Ukrajini, željeznički prelazi na Dalekom istoku igrali su manju ulogu u međunarodnom saobraćaju u poređenju sa rutama preko Kazahstana. Granica Erenhot je 2021. godine saobraćalo ukupno 2.605 vozova Kine i Evrope. U Mandžouliju je ovaj broj bio 4.235 vozova Kine i Evrope.
Sada kada su mnoge kompanije u Rusiji pomjerile fokus ka istoku, počela su da se javljaju uska grla. To je istakao Udokan Koper, projektant jednog od najvećih ležišta bakra na svetu, koji će svoje proizvode početi da izvozi u Kinu 2023. godine.
Tokom panel diskusije na istom skupu EEF-a, predsjednik upravnog odbora kompanije Erkoža Akilbek istakao je:
“Naši transporti tereta će se povećati: kada se pokrenu prve faze poslovanja, oni će iznositi oko 600.000 tona godišnje, a oni će se popeti na 1,2-1,5 milina tona u drugoj fazi. Međutim, u ovom trenutku manjak u transportnim kapacitetima na Dalekom istoku premašuje 70 miliona tona, a prema ministarstvu za razvoj Dalekog istoka, on će eksponencijalno rasti narednih godina.” (izvestio Intellinews).