Trenutno čak 150 brodova čeka na prolazak kanalom, ali ta brojka je u stalnom porastu otkako je Uprava Panamskog kanala prošlog mjeseca smanjila broj dnevnih tranzita za 20% zbog dosad nezabilježene suše koja je već punu godinu zahvatila ovu srednjoameričku zemlju. Prosječno vrijeme čekanja brodova prošlog tjedna je premašilo 21 dan, prenosi Splash247.
Iako je najviše pozornosti usmjereno na kašnjenja za kontejnerski sektor, ova situacija je zahvatila i loše utjecala i na ostale segmente pomorskog prometa.
Oceanbolt, sustav za praćenje kretanja robe, pokazuje da su zagušenja u sektoru rasutog tereta ovog mjeseca bila najgora u posljednjih osam godina, otkako Oceanbolt prati ove podatke.
Podaci s platforme Sea pokazuju da trenutno 76 brodova za rasuti teret čeka na prolazak kanalom, što je pad u odnosu na rekord od 80 brodova ranije ovog mjeseca.
“Brodovi koji prevoze ugljen skreću sa svojih ruta zbog povećanog vremena tranzita”, upozorili su analitičari BRS-a prošli tjedan. Naravno, brodari gledaju kako bi smanjili količine tereta te se zbog toga odlučuju za manje brodove za rasuti teret kao što su panamax i kamsarmax.
Prema podacima Vortexa, broj tankera koji čekaju tranzit na zapadnoj obali Paname dosegao je krajem srpnja maksimum zabilježen u protekle dvije godine te još uvijek ostaje na povijesno visokim razinama. Podaci sa platforme Sea pokazuju da ukupno 64 tankera danas čeka prolazak kroz kanal.
Brodari u kontejnerskom sektoru traže alternative dok se brodovi gomilaju pred kanalom. Andy Lane iz singapurske savjetodavne tvrtke CTI Consultancy rekao je prošli tjedan za Splash da bi se kontejnerski brodovi mogli odlučiti za 2.000 nautičkih milja duži put kroz Sueski kanal ili 5.000 milja duži put oko Afrike. Također je predložio opciju prebacivanja rute kroz Sueski kanal.
“Potrebno je samo nekoliko tjedana da bismo mogli napraviti takve promjene. Izgleda da će proći nekoliko mjeseci dok se gužva ne riješi, pa bi bilo dobro da brodari počnu planirati odmah”, kaže Lane.
Joe Monaghan, izvršni direktor Worldwide Logistics Group (WWL), globalnog špeditera, rekao je za Splash: “Ova situacija obično traje dok ne dođu kišni mjeseci. Obično je to listopad/studeni, a ljetni mjeseci su najsušniji. Međutim, nakon što se ukinu ograničenja gaza, može proći neko vrijeme dok se ne riješi zaostatak, ovisno o tome o kojoj količini brodova je riječ. Dok se ova situacija ne riješi, očekujemo da će se više tereta prevoziti preko Sueza, posebno iz Hong Konga i južnije, gdje bi trebalo biti malo ili nimalo nepovoljnog utjecaja na vrijeme tranzita. Također, očekujemo više interesa za transport željeznicom i prekrcaj na cestovna vozila u lukama na zapadnoj obali SAD-a.”
Iako su se kišna razdoblja vratila u Panamu, vlasti vjerojatno neće u skorije virjeme izvrišiti bilo kakvu reviziju ograničenja gaza ili broja tranzita, svjesni učinaka vremenskog fenomena El Niño, koji generalno u ovoj zemlji uzrokuje sušna razdoblja.
Uprava Panamskog kanala navela je da bi sljedeće godine mogla izgubiti i do 200 milijuna dolara ako se nastave ovi uvjeti.
Izvor:https://pomorac.hr