Za prevoznika, žalba na novčanu kaznu izrečenu u inozemstvu može biti isplativa u sledećim situacijama:
-
Nepravilnosti u izricanju kazne – Ako postoje proceduralne greške, kao što su pogrešno evidentirani podaci (registarska oznaka, datum, vreme, lokacija) ili izostanak odgovarajuće dokumentacije koja opravdava kaznu.
-
Nepravilno tumačenje propisa – Ako je prevoznik siguran da su vozač ili kompanija postupili u skladu s važećim propisima, ali je kazna ipak izrečena. To se često dešava kod tumačenja radnih sati, vremena odmora ili pravila o utovaru/istovaru.
-
Nedostatak dokaza – Ako policija ili inspektori nisu pružili dovoljne dokaze o prekršaju (npr. nema foto-dokaza kod kazni za prebrzu vožnju ili nije pravilno evidentiran tahografski prekršaj).
-
Visok iznos kazne – Kada je kazna znatno visoka i predstavlja veliki finansijski teret, isplati se konsultovati pravnog stručnjaka kako bi se istražile mogućnosti smanjenja ili poništenja kazne.
-
Diskriminacija ili neopravdana selektivnost – Ako se čini da je prevoznik ciljan iz nepoznatih razloga (npr. kažnjavanje samo stranih prevoznika za prekršaje koje lokalne firme ne plaćaju).
-
Mogućnost administrativne greške ili dvostrukog kažnjavanja – Ako postoji sumnja da je kazna već plaćena ili je ista kazna naplaćena više puta (npr. u slučaju automatskih kamera).
-
Mogućnost zamene kazne upozorenjem ili manjom sankcijom – U nekim državama, postoji mogućnost zamene kazne opomenom, posebno ako prevoznik ili vozač ranije nisu činili prekršaje.
Kada žalba verovatno nije isplativa?
- Kada su dokazi protiv prevoznika jasni i neoborivi (npr. tahografski podaci, video snimci prekršaja).
- Kada su troškovi pravnog postupka viši od iznosa kazne.
- Kada postoji rizik od dodatnih sankcija (npr. zabrana ulaska u zemlju, pooštr
U Poljskoj prevoznici i vozači teretnih vozila najčešće se suočavaju sa sledećim kaznama:
U Poljskoj, SENT sistem je elektronski sistem nadzora nad prevozom određenih roba (gorivo, alkohol, duvan, hemikalije, otpad itd.). Kazne za prekršaje u SENT sistemu su veoma visoke i mogu pogoditi i prevoznika, i vozača, i naručioca prevoza.
Najčešći SENT prekršaji i kazne
1. Nepodnošenje prijave u SENT sistem
- Ako pošiljalac ne prijavi robu u SENT pre nego što prevoz počne → kazna do 100.000 PLN (oko 22.000 EUR).
- Ako prevoznik krene bez registrovanog SENT koda → kazna do 20.000 PLN (oko 4.400 EUR).
2. Nepravilno evidentiranje podataka
- Ako su podaci u sistemu netačni (težina, vrsta robe, destinacija) → kazna do 46.140 PLN (oko 10.000 EUR).
- Ako se roba ne dostavi na prijavljenu adresu → kazna do 100.000 PLN.
3. Nepoštovanje obaveze prijavljivanja promena u transportu
- Ako se promeni ruta ili odredište, a to nije ažurirano u SENT sistemu → kazna do 10.000 PLN (oko 2.200 EUR).
4. Nedostatak SENT koda ili QR koda
- Vozač mora imati SENT kod tokom celog puta. Ako nema kod → kazna 5000 PLN (oko 1100 EUR).
5. Prekoračenje roka za ažuriranje podataka
- Ako prevoznik ne ažurira status transporta u predviđenom vremenskom roku → kazna do 10.000 PLN.
6. Falsifikovanje ili manipulacija podacima
- Ako se otkrije da je prijavljena roba različita od stvarno prevezene, može uslediti kazna do 100.000 PLN, pa čak i zaplena robe.
Ko je odgovoran za kaznu?
- Pošiljalac – ako nije prijavio robu u SENT.
- Prevoznik – ako nema validan SENT kod ili ne ažurira podatke.
- Vozač – ako ne poseduje SENT dokumentaciju tokom prevoza (njegova kazna je obično do 5000 PLN).
Da li je moguće žaliti se?
- Da, ali samo ako postoje proceduralne greške, tehnički problemi sa sistemom ili ako je kazna nesrazmerna stvarnom prekršaju.
- U nekim slučajevima, prevoznici su uspeli da smanje kazne ako dokažu da je greška nenamerna i brzo ispravljena.
-
1. Prekoračenje brzine
- Kazne zavise od prekoračenja u km/h i mesta gde je prekršaj napravljen (naseljeno mesto, autoput).
- Za teretna vozila često se koristi automatska kontrola brzine, posebno u zonama sa ograničenjem.
- Kazne se kreću od 100 do 2500 PLN (oko 22-550 EUR).
2. Tahografski prekršaji
- Nepravilno korišćenje tahografa – neregistrovanje radnih sati, brisanje podataka ili vožnja bez umetnute kartice.
- Prekoračenje dozvoljenog radnog vremena – prekoračenje dnevnog ili nedeljnog vremena vožnje bez pauze.
- Kazne za vozače mogu biti do 10.000 PLN (oko 2200 EUR), dok firme mogu platiti do 30.000 PLN (oko 6600 EUR).
3. Prekoračenje dozvoljene mase vozila
- Ako kamion prelazi dozvoljenu masu ili osovinsko opterećenje, može biti upućen na vanredno merenje.
- Kazne variraju, ali mogu dostići i 15.000 PLN (oko 3300 EUR).
4. Kršenje pravila o zabrani saobraćaja
- U Poljskoj postoje vremenska ograničenja za saobraćaj teških vozila, naročito vikendima i praznicima.
- Kazne su između 2000 i 5000 PLN (oko 440-1100 EUR).
5. Nepropisan prevoz robe
- Neadekvatan prevoz ADR robe (opasnih materija) može dovesti do kazni od 5000 PLN (oko 1100 EUR) naviše.
- Nepropisno pričvršćen teret ili nedostatak dokumentacije takođe su česti razlozi za kazne.
6. Vinjete i putarine
- U Poljskoj je za teretna vozila obavezna e-TOLL naplata putarine na određenim autoputevima.
- Vožnja bez plaćene putarine može rezultirati kaznom od 500 do 1500 PLN (oko 110-330 EUR).
7. Tehnička neispravnost vozila
- Ako inspekcija utvrdi ozbiljne tehničke nedostatke (loše gume, kočioni sistem, svetla), vozilo može biti isključeno iz saobraćaja.
- Kazne mogu biti do 5000 PLN (oko 1100 EUR), uz dodatne troškove popravke i kašnjenja u isporuci robe.
ni nadzor).
U Austriji, prevoznici i vozači teretnih vozila najčešće se suočavaju sa sledećim kaznama:
1. Prekoračenje brzine
- Kazne zavise od stepena prekoračenja brzine i da li se prekršaj dogodio u naseljenom mestu ili na autoputu.
- Za prekoračenje do 20 km/h kazne su oko 30-50 EUR.
- Za prekoračenje preko 50 km/h mogu dostići 2000 EUR, a u nekim slučajevima vodi do zabrane vožnje u Austriji.
2. Tahografski prekršaji
- Neispravno korišćenje tahografa (nema zapisa, brisanje podataka, neispravna kartica) – kazne do 5000 EUR za vozače i do 10.000 EUR za prevoznike.
- Prekoračenje radnog vremena ili nepoštovanje pauza – kazne mogu biti do 7260 EUR, u zavisnosti od ozbiljnosti prekršaja.
3. Prekoračenje dozvoljene mase vozila
- Ako vozilo prelazi dozvoljenu težinu ili osovinsko opterećenje, kazne su između 200 i 5000 EUR.
- Policija može zahtevati istovar robe na licu mesta ili zabraniti nastavak vožnje dok se problem ne reši.
4. Neplaćena putarina (GO-Box sistem)
- Teretna vozila moraju koristiti GO-Box sistem za naplatu putarine na austrijskim autoputevima.
- Kazna za vožnju bez plaćene putarine može biti između 240 i 3000 EUR, u zavisnosti od toga koliko dugo je vozilo koristilo autoput bez plaćanja.
5. Vožnja u zabranjenim periodima
- Austrija ima stroge zabrane saobraćaja za teretna vozila vikendom, praznicima i u određenim satima (npr. noću na određenim deonicama).
- Kazne se kreću između 300 i 5000 EUR.
6. Kršenje ekoloških propisa (Euro norme)
- U mnogim austrijskim regijama postoje ekološke zone u koje ne smeju ulaziti kamioni ispod određene Euro norme.
- Kazne za ulazak u zabranjenu zonu su između 218 i 2180 EUR.
7. Tehnička neispravnost vozila
- Ako se utvrdi ozbiljan tehnički kvar (npr. loše kočnice, gume, svetla), vozilo može biti isključeno iz saobraćaja.
- Kazne su između 500 i 5000 EUR, uz mogućnost zadržavanja vozila dok se ne otklone nedostaci.
8. Nepropisan prevoz opasne robe (ADR)
- Prevoz opasnih materija bez odgovarajuće dokumentacije ili oznaka može dovesti do kazni i do 10.000 EUR.
U Austriji su kazne stroge, ali se u nekim slučajevima može ulagati žalba, posebno ako postoje proceduralne greške ili ako je kazna nesrazmerno visoka.