Suecki kanal
Od decembra 2023. godine, Suecki kanal je ponovo svima na usnama. Huti pobunjenici u Jemenu bombarduju kontejnerske brodove u moreuzu Bab al-Mandeb raketama i bespilotnim letjelicama. Kao rezultat toga, brodske kompanije kao što su Maersk, Hapag-Lloyd, MSC, Inventor Chemical Tankers zaustavile su plovidbu kroz Suecki kanal.
Kanal morske vode otvoren je 17. novembra 1869. godine nakon deset godina izgradnje, povezuje Crveno more i Sredozemno more i, zajedno sa moreuzom Bab el-Mandeb na južnom izlazu iz Crvenog mora, povezuje Indijski okean sa Atlantikom.
Kanal dug 193 kilometra je najbrži i najkraći morski put između Azije i Evrope, jer je potrebno samo 16 sati da prođe kroz njega, a teret je i do 9 dana kraći nego kada plovi oko Rta dobre nade.
Kons: Kanal se nalazi u regionu koji je obeležen političkom nestabilnošću.
Trenutno ne postoji realna alternativa Sueckom kanalu: morski put kroz sjeveroistočni prolaz i dalje je povezan sa previše rizika, uključujući i geostrateške.
Panamski kanal
Panamski kanal otvoren je 1914. godine i povezuje Tihi okean sa Atlantikom. Plovni put dug 82 kilometra eliminiše potrebu za zaobilaženjem rta Horn u Južnoj Americi i značajno skraćuje morski put između istočne i zapadne obale Amerike. Od 2016. godine veliki kontejnerski brodovi takođe mogu da prođu kroz kanal.
Sa tri ogromne brave i genijalnim sistemom za prevazilaženje razlike u visini od 26 m, kanal je opisan kao remek-delo inženjeringa.
Normalno, kroz kanal dnevno prođe oko 40 teretnih brodova, što rezultira sa oko 14.000 brodova godišnje. Oko 6% svjetske pomorske trgovine prolazi kroz kanal.
Nedostaci: Region je pogođen sušom, ali Panamski kanal je dopunjen svežom vodom iz obližnjih jezera. Od jula 2023. godine broj dnevnih prelaza kontinuirano se smanjuje zbog niskog nivoa vode. Trenutno je dozvoljeno samo 18 brodova dnevno da plovi plovnim putem.
Nema alternativa. Kanal u Nikaragvi trebalo je da pretekne Panamski kanal, ali već neko vreme nisu izvedeni značajni građevinski radovi.
Engleski kanal
Engleski kanal, poznat i kao Engleski kanal ili La Manche, povezuje Sjeverno more sa Atlantskim okeanom.
Preko 500 brodova prođe kroz kanal svaki dan (180.000 brodova godišnje), što ga čini jednim od najprometnijih pomorskih puteva na svijetu.
Trasa se smatra relativno sigurnom, ali se sudari češće dešavaju zbog velikog obima saobraćaja.
Hormuški moreuz
Hormuški moreuz je moreuz koji povezuje Persijski zaliv sa Omanskim zalivom, Arapskim morem i Indijskim okeanom na istoku.
Brodska traka je od globalnog strateškog značaja, jer se koristi za transport svetskog snabdevanja naftom. U prosjeku kroz njih dnevno prođe 14 naftnih tankera, što rezultira sa preko 5.000 tankera i 16,5 do 17 miliona barela nafte godišnje.
Nema alternativa. Isporuke nafte mogu se preusmjeriti kroz cjevovode.
Osim toga, plovni put se nalazi u politički teškom regionu i Iran ga često koristi kao sredstvo vršenja političkog pritiska.
Malajski moreuz
Malajski moreuz je moreuz koji povezuje Singapurski moreuz, Indijski okean i Južno kinesko more, a smatra se jednim od najrizičnijih uskih grla u transportu.
Kroz rutu dnevno prođe oko 200-250 brodova, što čini 73.000 do 91.000 brodova godišnje i oko 40% globalnog saobraćaja.
Trenutno nema alternative, iako je Peking očajnički traži, jer veliki dio kineskog uvoza energije prolazi kroz Malajski moreuz. Pored toga, brodska ruta se smatra opasnom zbog piratskih problema. Iako je obim piraterije ograničen regionalnim vojnim operacijama, napadi na brodove se i dalje dešavaju.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/das-sind-die-wichtigsten-schifffahrtsrouten-378289