MAN Engines, odeljenje motora MAN-a, pretvorio je V12 dizel pomorski motor u hibridnu jedinicu za napajanje koja može da radi i na vodonik i na dizel. Da li je ovo nešto i za sektor kamiona?
MAN je pretvorio MAN D2862 LE428 u D2862 LE448 za upotrebu na Hydrocat 48,motor ima 1029 hp na 2100 rpm. Konverzija se sastojala samo od prepravka sistema za ubrizgavanje vodonika.
MAN Engines je nedavno naručio svoja prva dva motora sa dvostrukim gorivom vodonika za radne čamce u seriji. Motori su IMO Tier III sertifikovani i opremljeni izduvnim sistemom za aftertreatment sa selektivnim katalitičkim smanjenjem. Oba V12 motora pripremili su MAN Engines za rad sa dvostrukim gorivom i razvojni partner CMB. TECH (odakle ga već znamo?) dopunjen sistemom za ubrizgavanje vodonika. Motor sa niskom emisijom koristi se na prvom svetskom brodu za prenos posade na vodonik (CTV), Hidrokatu 48 iz Vetropark radnih čamaca.
vodonik (CTV), Hidrokatu 48 iz Vetropark radnih čamaca.
“Posebna stvar u vezi sa našom tehnologijom je da koristimo konvencionalni dizel motor, koji ne mora da se optimizuje za vodonik”, kaže Verner Kibler, šef razvoja u MAN Motorsu. Tako se koristi dokazani V12 morski motor u koji se vodonik uvodi u vazduh za punjenje putem adaptera i dodaje u ciklus sagorevanja. Proces sagorevanja počinje po dizel principu, koji zahteva ubrizgavanje oko 5 procenata dizel goriva. Parametri dizel uobičajene injekcije železnice su ovde optimizovani za rad dvostrukog goriva. “MAN Engines ima višegodišnje iskustvo u razvoju dizel motora za uštedu goriva i pouzdanih dizel motora, takođe i za radne čamce. Nado gradnja na ovom iskustvu, uspeli smo da postignemo najbolje vrednosti potrošnje čak i sa kompanijom za dvostruko gorivo i garantujemo isto operativno ponašanje kao i kod dizelaša koji radi punim opterećenjem. Istovremeno, takođe smanjujemo emisiju CO2 iz upotrebe vodonika u proseku za oko 50 odsto, pa čak i do 80 odsto kao vrhunsku vrednost”, dodaje Kibler.
Još jedna prednost korišćenja konvencionalnog i naprednog dizel motora je uobičajeno jednostavno rad u smislu održavanja i usluge. Pored toga, operacija čistog dizela može da se nastavi bez prekida ako se, na primer, zalihe vodonika iscrpe. Dostupnost, udobnost vožnje i operativna bezbednost su stoga uvek zagarantovani na visokom nivou po kojem je poznat tradicionalni dizel motor.
MAN Engines nudi svojim korisnicima i partnerima rešenja kao što su hibridni sistem “MAN Smart HYBRID Experience” ili motori za gas/električni pogon, kako bi doprineli smanjenju CO2 i održivoj plovidbi. Sada kada su MAN D2862 LE448 motori sa dvostrukim gorivom za radne čamce spremni za proizvodnju serije, u tom pogledu je postignuta nova prekretnica. “Počevši od motora sa dvostrukim sagorevanjem goriva, možemo da učinimo tehnologiju vodonika operativnom u industriji i pokrenemo dalji razvoj tehnologije, propisa, lanca snabdevanja itd.(izvor:https://www.ttm.nl/)